×
×

ثبت مجدد حضور یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی

  • کد نوشته: 38016
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۹
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از ثبت مجدد حضور یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت این استان طی یک هفته اخیر خبر داد. رضا شکاریان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد:  هنوز یک هفته از مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در مرز جنوبی میاندشت نمی گذرد که بار دیگر یکی […]

    ثبت مجدد حضور یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از ثبت مجدد حضور یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت این استان طی یک هفته اخیر خبر داد.

    رضا شکاریان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد:  هنوز یک هفته از مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در مرز جنوبی میاندشت نمی گذرد که بار دیگر یکی از دوستداران محیط زیست در غرب پناهگاه حیات وحش میاندشت موفق به مشاهده و ثبت تصویر این گونه ارزشمند بوسیله گوشی تلفن همراه خود شد.

    وی افزود: این پنجمین مشاهده یوزپلنگ و دومین مورد ثبت تصویر آن در میاندشت طی سال جاری است که نشان دهنده پویایی زیستگاه و حضور این گونه ارزشمند حیات وحش در مجموعه میاندشت است.

    شکاریان خاطر نشان کرد: افزایش ضریب حفاظتی و امنیت منطقه، تجهیز محیط بانان، افزایش جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ و خرید پروانه های چرای دام طی چند سال اخیر از جمله مواردی است که در راستای حضور یوز در مجموعه میاندشت تاثیر گذار بوده است.

    وی ادامه داد: مجموعه میاندشت شامل پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو به همراه منطقه توران در استان سمنان آخرین زیستگاه های زادآور یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود.

    این مقام مسئول گفت: یوزپلنگ از ابتدای سال تاکنون سه بار توسط محیط بانان و همیاران محلی در پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شده اما موفق به ثبت تصویر نگردیده اند و قاعدتا رصد یوزپلنگ در داخل میاندشت بدون نصب دوربین تله ای به تعداد کافی امری دشوار است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ساماندهی کرویدور میاندشت – توران در راستای افزایش امنیت تردد یوزپلنگ و خرید پروانه های چرای دام در راستای کاهش حضور دام در منطقه از جمله مهمترین برنامه های در دست اقدام این اداره کل و حوزه معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد .

    منطقه میاندشت شامل پناهگاه حیات وحش  و پارک ملی ضامن آهو با وسعت ۸۵۰۰۰ هکتار در شهرستان جاجرم و جنوب استان خراسان شمالی واقع شده و زیستگاه حیات وحش شاخصی مانند یوزپلنگ، آهو، کاراکال، هوبره و گربه شنی است.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *