×
×

دست واسطه‌ها در بازار پیله‌تر ابریشم گلستان کوتاه‌شد

  • کد نوشته: 3935
  • ۱۳۹۹-۰۳-۲۵
  • ۰
  • ارزان‌خری دلالان مهم‌ترین دل‌نگرانی پرورش‌دهندگان پیله‌تر ابریشم گلستان در زمان اوج فروش این محصول در خرداد است اما ورود دستگاه‌های نظارتی و تلاش برای کاهش نفوذ واسطه‌ها برای دومین سال پیاپی دست آن‌ها را از این بازار پرسود کوتاه و نقش این دلالان را کم‌رنگ کرد.
  • تبلیغ هدفمند

    ارزان‌خری دلالان مهم‌ترین دل‌نگرانی پرورش‌دهندگان پیله‌تر ابریشم گلستان در زمان اوج فروش این محصول در خرداد است اما ورود دستگاه‌های نظارتی و تلاش برای کاهش نفوذ واسطه‌ها برای دومین سال پیاپی دست آن‌ها را از این بازار پرسود کوتاه و نقش این دلالان را کم‌رنگ کرد.

    طبق مشاهدات خرید توافقی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در شهر مینودشت مرکز اصلی پرورش این محصول در گلستان به طور میانگین بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار ریال است که در روزهای نخست برداشت به ۹۰۰ هزار ریال هم رسیده بود.

    نرخ تضیمنی پیله تر ابریشم اعلام شده توسط شورای اقتصاد برای سال زراعی جاری ۳۳۰ هزار است.

    نوغانداری در گلستان هر ساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز شده و تا اواخر این فصل ادامه دارد و مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول ۴۵ روز است.

    پرورش پیله تر ابریشم در گلستان بیشتر در مینودشت، مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش، آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول با هزار و۵۰۰ هکتار توتستان صورت می گیرد که ۶۰ درصد از پرورش دهندگان اهل مینودشت هستند.

    امسال از مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع‌شده بین پرورش دهندگان پیله ابرایشم گلستان، ۳ هزار و ۵۰۰ جعبه آن در مینودشت و بقیه در دیگر شهرستان‌ها توزیع شد.

    یکی از بانوان نوغاندار مینودشت در این پیوند به گفت: از سال زراعی قبل نرخ گذاری پیله تر ابریشم در این منطقه از دست واسطه ها و دلالان خارج شده و امید نوغانداران برای توسعه پرورش این محصول افزایش یافت.

    سری خدادادی افزود: تا سال زراعی قبل زحمات پرورش نوغانداران منطقه به جیب واسطه ها و واسطه ها می رفت و منفعتی زیادی برای پرورش دهنده نداشت.

    دست واسطه‌ها در بازار پیله‌تر ابریشم گلستان کوتاه‌شد
    دست واسطه‌ها در بازار پیله‌تر ابریشم گلستان کوتاه‌شد

    وی گفت: ورود تعاون روستایی مینودشت برای خرید توافقی محصول پیله تر ابریشم از پرورش دهندگان باعث جهش قیمت در فروش پیله تر ابریشم شد.

    مدیر تعاون روستایی گلستان در این مورد به ایرنا گفت: امسال ۲ مرکز برای کنترل بازار پیله تر ابریشم در استان پیش‌بینی شده که از این مراکز برای کنترل قیمت بازار این محصول هم استفاده شد.

    نورمحمد کوچکی افزود: اتحادیه تعاونی روستایی مینودشت ۳۱۸ کیلوگرم پیله تر ابریشم را به قیمت ۷۱۰ تا ۷۴۰ هزار ریال خرید که تاثیر به سزایی در کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان در کاهش دادن ناعادلانه قیمت داشته و ثبات قیمت را رقم زد.

    سال زراعی گذشته تعاون روستایی گلستان برای کنترل بازار فروش پیله تر ابریشم در استان، ۲ هزار و ۷۹۸ کیلوگرم محصول از پرورش دهندگان با میانگین قیمتی ۷۵۰ هزار ریال خریداری کرده بود.

    کارشناس مسوول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: ثبات قیمت در فروش پیله تر ابریشم در ۲ سال اخیر انگیزه پرورش دهندگان را برای فعالیت در این حوزه بیشتر کرد.

    سید مسعود حسینی اظهار داشت: امسال ۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان در این استان بین چهار هزار و ۲۰۰ پرورش دهنده توزیع شد که پیش بینی می شود از این تخم ها بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ تن محصول تولید شود.

    خام فروشی از مشکلات مهم نوغانداری گلستان است.

    هر ساله ۹۰ درصد از تولید پیله تر ابریشم گلستان برای فرآوری روانه استان خراسان رضوی می شود که سرمایه گذاری برای نیاز سنجی صنایع تبدیلی آن می تواند علاوه بر ثبات بازار فروش محصول در منطقه، ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، فرصت های غلی بیشتر ایجاد کند.

    گلستان جزو سه استان برتر تولید پیله تر ابریشم کشور است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *