×
×

موارد توصیه شده
برای خرید کولرهای آبی و گازی

  • کد نوشته: 4126
  • ۱۳۹۹-۰۳-۳۰
  • ۰
  • استفاده از کولرهای آبی و گازی هر سال با فرا رسیدن فصل گرما اهمیت دو چندانی می‌یابد و با توجه به شرایط ویژه‌ای که این روزها در مناطقی مانند اصفهان، تهران،قم ،کرمان،مشهدو... بدلیل کمبود منابع آبی و افزایش مصرف برق وجود دارد، مسوولان و کارشناسان توصیه‌هایی را درباره این سیستم‌های سرمایشی گوشزد می‌کنند.
    برای خرید کولرهای آبی و گازی
  • تبلیغ هدفمند

     استفاده از کولرهای آبی و گازی هر سال با فرا رسیدن فصل گرما اهمیت دو چندانی می‌یابد و با توجه به شرایط ویژه‌ای که این روزها در مناطقی مانند اصفهان، تهران،قم ،کرمان،مشهدو… بدلیل کمبود منابع آبی و افزایش مصرف برق وجود دارد، مسوولان و کارشناسان توصیه‌هایی را درباره این سیستم‌های سرمایشی گوشزد می‌کنند.

    حدود ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل‌گرما برای خنک کردن محیط زندگی از کولرهای آبی و یا گازی بهره می‌گیرند که بدون شک این آمار در مناطقی با هوای خشک و نیمه خشک مانند استان اصفهان بیشتر است بهمین دلیل استفاده درست و بهینه از وسایل سرمایشی نقش بسزایی در کاهش مصرف آب و برق در چنین روزهایی دارد.

    بر اساس برخی آمار نیز ۷۰ درصد از مصرف برق خانوارها در فصل گرم به وسایل سرمایشی اختصاص دارد و میزان مصرف برق این وسایل در کشور حدود ۲۱ هزار مگاوات است که با مدیریت درست می‌توان این میزان را کاهش داد؛ در اوائل خرداد امسال با افزایش دمای هوا، میزان مصرف برق کشور از ۴۵ هزار مگاوات فراتر رفت که بخش بزرگ آن به مصرف خانگی تعلق دارد.

    ساعت اوج مصرف برق در کشور در فصل تابستان از ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴ است که وسایل سرمایشی نقش بسزایی در این افزایش مصرف دارند بنابراین با استفاده درست از آنها و صرفه‌جویی در مصرف برق نه تنها از ناپایداری شبکه و بروز خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری می‌شود بلکه هزینه‌های کمتری به مشترکان تحمیل خواهد شد.

    از طرفی باید این نکته را در نظر گرفت که بخش اعظمی از کشورمان از جمله استان اصفهان با معضل کمبود منابع آبی مواجه هستند و استفاده از کولرهای آبی در فصل تابستان میزان مصرف آب را نیز افزایش می‌دهد هرچند امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، مصرف آب نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

    علاوه بر مسائلی مانند مصرف آب و برق در وسایل سرمایشی، کیفیت و ایمنی آنها نیز از اهمیت خاصی برخوردارست زیرا به گفته کارشناسان، برخی کولرهای تقلبی یا بی‌کیفیت موجود در بازار علاوه بر آنکه هزینه زیادی به خانوارها وارد می‌کند، کارایی چندانی در خنک کردن خانه ندارد و حتی برخی از کولرهای فاقد کلید محافظ جان و غیر استاندارد، موجب مرگ افرادی در سال‌های گذشته شده است.

    به گفته غفور راستین مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، با فرارسیدن فصل گرما، تعمیر و استفاده از وسایل سرمایشی بویژه کولرهای آبی علت عمده برق گرفتگی‌ها است و حتی گاهی منجر به مرگ مصدوم می‌شود که یکی از دلیل آن فقدان تجهیزات و وسایل حفاظتی است.

    مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اینکه کولرهای آبی باید فیوز محافظ جان داشته باشند، گفت: مردم نباید کلید محافظ جان کولر آبی را جداگانه بخرند بلکه این کلید باید روی کولر نصب باشد.

    برای خرید کولرهای آبی و گازی
    برای خرید کولرهای آبی و گازی

    غلامحسین شفیعی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اگر کولر کلید محافظ جان نداشته باشد در مواقعی مانند سرویس کردن منجر به برق گرفتگی می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته تعداد زیادی به این دلیل دچار حادثه شدند یا حتی جان خود را از دست دادند.

    وی خاطرنشان کرد: در هنگام خرید کولر آبی باید دقت کرد که روی موتور آن علامت استاندارد باشد و اگر خریداری متوجه شد که روی موتور، این نشان ثبت نشده است می‌تواند شکایت کند.

    شفیعی افزود: در برخی از کولرهای آبی، موتورهای غیر استاندارد که در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود، نصب شده است که بازرسان اداره کل استاندارد با نظارت بر بازار و مراکز عرضه نسبت به جمع آوری آنها اقدام می‌کنند اما مردم نیز باید در این زمینه هوشیار باشند.

    مدیرکل استاندارد استان اصفهان درباره کولرهای گازی توضیح داد: این کولرها باید دارای درجه انرژی A  یا B  باشند و اگر درجه آن بیشتر از این بود، قاچاق هستند و مصرف برق آنها بسیار بالاست.

    وی از مردم خواست تا انواع کولرهای گازی را از نمایندگی‌ها یا فروشگاه‌های مجاز خریداری کنند و خاطرنشان کرد که امکان تشخیص کولرهای گازی که از مبادی قانونی وارد کشور شده است با نمونه‌های قاچاق وجود ندارد و باید تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.

    یک کارشناس اداره‌کل استاندارد اصفهان با اشاره به زیاد شدن کولرهای گازی تقلبی در بازار با رسیدن فصل گرما، گفت: در این کولرها میزان ظرفیت و قدرت سرمایشی به دروغ درج می‌شود و مصرف برق بسیار بالایی دارند.

    معصومه پایان با بیان اینکه این کولرهای تقلبی، کارایی مناسبی ندارند و فقط پول خانوارها را به هدر می‌دهند، افزود: در برخی مراکز و شهرها این کالا با قیمت پایینتر به فروش می‌رسد اما مردم با خرید آنها، متضرر می‌شوند.

    کامران کریمی کارشناس کنترل کیفیت وسایل سرمایشی به ایرنا گفت که کولر گازی‌های تقلبی زیاد شده است که دارای تجهیزات و کمپرسورهای بی‌کیفیت هستند و مردم باید هنگام خرید به این موضوع توجه کنند.

     مدیرکل استاندارد استان اصفهان همچنین از مردم خواست تا دمای کولر گازی را روی ۲۵ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند و تاکید کرد که کم کردن دمای این کولرها در حد ۱۶ تا ۱۸ درجه، نه تنها تاثیری در خُنک کردن بیشتر خانه ندارد بلکه مصرف برق را چند برابر خواهد کرد.

    کارشناس استاندارد اصفهان به موضوع تنظیم دمای کولر گازی متناسب با مساحت فضا و خانه اشاره و اضافه کرد: مردم باید با متخصصان در این زمینه مشورت کنند.

    کارشناس کنترل کیفیت وسایل سرمایشی با بیان اینکه انتخاب کولر آبی یا گازی برای خانه بستگی به سلیقه خانواده‌ها دارد، تصریح کرد: اما آنها باید به این موضوع توجه کنند که در مناطق خشک که رطوبت هوا بسیار کم است مانند اصفهان استفاده از کولر گازی ، مناسب نیست زیرا این کولرها برای مناطق رطوبت خیز، کارایی دارند.

    کریمی افزود: سرمای کولر گازی، طبیعی نیست بهمین دلیل استفاده زیاد از آن بویژه در محیط‌های کوچک می‌تواند به بدن درد منجر شود از طرفی مصرف برق آن در مقایسه با کولر آبی، بالاتر است.

    این کارشناس با تاکید بر استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی گفت: سایه‌بان بالای کولر، مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و بهره‌وری بیشتری ایجاد می‌کند زیرا مانع از تبخیر اضافی آب می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه سایه بان باید از هر طرف کولر، حداقل ۵۰ سانتی‌متر طول بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: سایه بان باید بالای کانال‌های کولر آبی نیز نصب شود.

    کریمی با بیان اینکه هنگام کار کردن کولر آبی باید یکی از پنجره‌ها برای تبادل هوا باز باشد، تاکید کرد: اگر این کار انجام نشود، هوای خانه دَم می‌کند و گرمتر می‌شود اما برای کولر گازی بدلیل اینکه چرخه تبادل هوای بسته‌ای دارد نیازی نیست که پنجره باز باشد.

    معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان با تاکید بر لزوم قرار دادن سایه‌بان بالای کولرهای آب و تنظیم پمپ‌های آب داخل کولر، گفت: یک کولر آبی متوسط در هر شبانه روز بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کند اما اگر سایه‌بان بالای سر آن قرار گیرد میزان مصرف آب آن ۵۰ لیتر کمتر می‌شود.

    ناصر اکبری ادامه داد: ۵۰ لیتر کاهش مصرف آب در هر کولر، نقش بسزایی در پایین آمدن میزان مصرف آب در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان دارد.

    اکبری به ۴۲۰ هزار مشترک آب در شهرستان اصفهان که حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد اشاره کرد و اظهارداشت: اگر فرض کنیم که دست‌کم ۵۰ درصد آنها از کولر آبی استفاده می‌کنند و همه آنها سایه‌بان بالای کولر قرار دهند در یک شبانه روز حدود ۱۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود.

    وی با بیان اینکه ما هر سال در فصل گرما با افزایش طبیعی مصرف آب به دلیل گرم شدن هوا، استفاده مردم از کولرهای آبی و همچنین استحمام و دوش گرفتن بیشتر مواجه می‌شدیم، افزود: اما امسال شرایط ویژه‌ای بدلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شده و مصرف آب برای رعایت دستورهای بهداشتی این وضعیت را تشدید کرده است.

    به گفته وی مصرف آب در این استان در ۲ هفته گذشته به دلیل گرما و رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

    کارشناسان همچنین تاکید دارند که کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالاست، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می‌شود اما در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه می‌باشد.

    در کشور ۱۸ میلیون کولر آبی وجود دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *