×
×

رشد بی‌سابقه بازار سرمایه در سایه حمایت دولت
این حمایت به کجا ختم می شد؟

  • کد نوشته: 4141
  • ۱۳۹۹-۰۳-۳۰
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در چند وقت اخیر حمایت دولت از بورس بی‌سابقه بوده، گفت: دولت از طریق عرضه صندوق‌های ETF با قیمت مناسب، ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته از بازار و نیز آزادسازی سهام عدالت حمایت همه جانبه خود را از بازار اعلام کرد.
    این حمایت به کجا ختم می شد؟
  • تبلیغ هدفمند

    یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در چند وقت اخیر حمایت دولت از بورس بی‌سابقه بوده، گفت: دولت از طریق عرضه صندوق‌های ETF  با قیمت مناسب، ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته از بازار و نیز آزادسازی سهام عدالت حمایت همه جانبه خود را از بازار اعلام کرد.

    احمد اشتیاقی امروز (جمعه) به مزایای سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارها اشاره کرد و افزود: رشد بی‌سابقه بورس در چند وقت اخیر باعث ایجاد شائبه وجود حباب در شاخص بورس شده است.

    وی با تاکید بر وجود حباب در قیمت برخی از سهام شرکت‌ها، گفت: شاخص بورس فارغ از ایجاد حباب است، به همین دلیل نباید تعداد سهامی که نقش چندانی در تشکیل ارزش بازار ندارند و حداکثر ١٠ درصد از ارزش بورس را تشکیل می‌دهند را به کل بازار تعمیم دهیم.

    اشتیاقی با تاکید بر اینکه رشد چند وقت اخیر بازار سهام برای عده‌ای از فعالان بازار قابل پذیرش نیست، اظهار داشت: این بازار ظرف دو ماه با بیش از ١٣٠ درصد بازدهی همراه شد، به همین دلیل برخی از فعالان بازار تصور می‌کنند که شاخص بورس با حباب همراه بوده که بهتر است هر چه زودتر مسئولان حاضر در بازار نسبت به این موضوع اقدام به ابهام‌زدایی کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه آشنایی تعداد زیادی از مردم با بورس را اتفاقی مثبت در روند معاملات یک سال اخیر بازار سرمایه دانست و گفت: در گذشته بازار سرمایه برای مردم معرفی نشده بود و از چنین موضوعی آگاهی نداشتند که می‌توانند بخشی از سرمایه‌های خود را به خرید سهم و سرمایه‌گذاری در این بازار سوق دهند.

    وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سنتی و ورود سرمایه‌های خود در بازار مسکن، طلا و ارز و اخذ سود بانکی بودند، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چنین تصوراتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شد که با ورود سرمایه‌های خود به بورس می‌توانند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها کسب کنند.

    رشد معقول بورس در ۴۰ سال گذشته

    اشتیاقی اظهار داشت: تحلیل میزان بازدهی بازارها در ۴٠ سال گذشته نشان‌دهنده رشد و بازدهی معقول بورس نسبت به سایر بازارها است.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رشد اخیر شاخص بورس برای عده‌ای شائبه وجود حباب در بازار را ایجاد کرده بود که باید به طور حتم در این زمینه شفاف‌سازی‌هایی صورت گیرد، گفت: در ۴٠ سال اخیر شاهد جاماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بودیم، مردم ایران و افرادی که پس‌انداز مازاد داشتند حاضر بودند اقدام به خرید مسکن کنند و از طریق اجاره آن به صورت سالیانه ۵ درصد عایدی را کسب کنند اما به هیچ عنوان به فکر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه که می تواند بازدهی بیشتری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، نبودند.

    وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران سنتی چنین تفکری را داشتند که در کنار دریافت اجاره به دلیل افزایش تورم با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهند شد، گفت: سرمایه‌گذاران چنین فکری را نداشتند که بورس هم به تناسب افزایش تورم با رشد همراه می‌شود اما به دلیل عدم شناختی که نسبت به بازار سرمایه داشتند به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار پیش نرفتند.

    اشتیاقی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران به تازگی نسبت به مزایای بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار آگاهی پیدا کرده‌اند، گفت: بخش عمده‌ای از رشدی که اخیرا در این بازار رخ داد به دلیل جاماندگی آن نسبت به سایر بازارها و ورود حجم گسترده ای از نقدینگی به این بازار بود.

    این حمایت به کجا ختم خواهد شد؟
    این حمایت به کجا ختم می شود؟

    این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در صورتی که سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند می‌توانند تا دو برابر بازار مسکن بازدهی کسب کنند.

    وی با تاکید بر اینکه رشد بازار تاکنون با منطق همراه بوده است، افزود: نقدینگی‌های موجود در بازار، توجه مردم و اقبال این بازار برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایر بازارها نشان دهنده رشد معقول شاخص بورس و عدم وجود حباب در این بازار است.

    شاخص بورس حباب ندارد

    اشتیاقی با بیان اینکه به هیچ وجه بازار سرمایه در شاخص کنونی حباب ندارد، اظهار داشت: این موضوع می‌تواند جفا به بازار سرمایه و اقتصاد ایران باشد اما سرمایه‌گذاران را باید نسبت به سهمایی که حباب دارند آگاه کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه به ظرفیت‌های خوبی که برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: به طور اصولی و کلی رونق مستمر بازار سرمایه می‌تواند مزایای زیادی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد.

    وی با بیان اینکه  بازار سرمایه بازاری مولد است که منجر به تامین مالی شرکت‌های پذیرفته در بورس خواهد شد، گفت: وجوه به دست آمده از بورس می‌تواند کمک‌کننده رونق طرح‌های توسعه‌ای بازار باشد که این موضوع همراه خود زمینه افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

    اشتیاقی خاطرنشان کرد: هر سیاستی که اکنون بخواهد ورود پول به بازار را از منطق خارج کرده و به سمت بازارهای دیگر بکشاند با توجه به شرایط تحریمی موجود در کشور و تقاضای مازاد نقدینگی به هر سویی برود کل اقتصاد کشور را با مشکل و رشد حباب‌گونه همراه خواهد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بانک مرکزی در حال مدیریت افزایش تدریجی نرخ دلار نیمایی است، گفت: فعالان بازار معتقدند که قیمت دلار باید به صورت کنترل شده، تدریجی و بنا بر تورم داخلی و خارجی به صورت سالیانه افزایش یابد.

    وی با اشاره به قیمت دلار که سال گذشته ١١ هزار تومان بود و امسال به بیش از ١۴ هزار تومان افزایش یافته است، اظهار داشت: این موضوع به نفع بورس است، دلار نیمایی که اکنون ١۵ هزار و ٧٠٠ تومان است می‌تواند به صورت تدریحی و با کنترل بانک مرکزی تا پایان سال تا نرخ ١٨ هزار تومان افزایش یابد که به طور حتم شاهد تاثیر این موضوع بر روند بازار سرمایه خواهیم بود.

    به اعتقاد اشتیاقی، افزایش کنترل شده و بدون هیجان قیمت دلار به ضرر اقتصاد ایران نیست.

    وی ادامه داد: در صورتی که نرخ دلار با نظارت بانک مرکزی به صورت سالیانه فقط ١۵ درصد افزایش پیدا کند قطعا سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری به بازار ارز نمی‌روند و اقدام به ورود سرمایه‌های خود به سمت بورس خواهند کرد چرا که این بازار تا دو برابر آن بازدهی خواهد داشت.

    ورود گسترده نقدینگی به بورس

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ در دو سال اخیر با کنترل ایجاد شده در قیمت دلار و نیز حمایت چشمگیر دولت از بازار سرمایه شاهد ورود گسترده نقدینگی به سمت این بازار بودیم که امیدواریم از این به بعد هم این اقدام از سوی دولت صورت گیرد.

     اشتیاقی با تاکید بر اینکه بورس هنوز به صورت بنیادی از جذابیت سرمایه‌گذاری برخوردار است، گفت: با توجه به حضور شرکت‌های صادرات محور در بورس و تاثیرپذیری آنها از افزایش ١۵ درصدی قیمت دلار نیمایی، به طور حتم شاخص بورس در مسیر توسعه قرار می‌گیرد و قیمت سهام به تناسب با رشد همراه خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار از محل افزایش نرخ نیمایی از رقم کنونی دارای ظرفیت رشد ٣٠ درصدی است، گفت: در کنار این موضوع برخی از شرکت‌ها از تجدید ارزیابی دارایی خوبی برخوردارند که این موضوع شاخص بورس را با رشد چشمگیری همراه می‌کند.

    وی با بیان اینکه فعالان بازار سرمایه به دنبال سرکوب قیمت دلار از سوی دولت نیستند بلکه قیمت دلار باید براساس نرخ تورم افزایش یابد، اظهار داشت: این موضوع از جمله سیاست‌های بانک مرکزی است که باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

    اشتیاقی اظهار داشت: اگر برخی از فعالان بازار بخواهند با بد جلوه دادن بورس و مطرح کردن وجود حباب در شاخص بورس باعث خروج نقدینگی از این بازار و ورود آن به سمت بازار دلار شوند، نقدینگی باعث ایجاد حباب در قیمت دلار و ضرر اقتصاد ایران خواهد شد.

    ریسک‌های تهدید کننده معاملات بورس

    این کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌های تهدید کننده بورس اشاره کرد و افزود: هر عاملی که باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها شود می‌تواند به عنوان تهدیدی جدی برای بازار تلقی شود، همچنین ظرفیت دلار نیمایی بر روند صعودی بازار تاثیرگذار است.

    وی با بیان اینکه ریسک خاصی که بخواهد تهدیدکننده معاملات بازار و تولید و فروش شرکت‌ها باشد وجود ندارد، افزود: به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی ریسک کاهش قیمت سهام کامودیتی‌ها بازار را تهدید نمی‌کند، با توجه به کنترل کرونا و بازگشایی دوباره تولید به نظر می‌رسد که اکنون در بازار با ریسک کاهش قیمت جهانی مواجه نیستیم و قیمت نفت هم در محور قیمتی ۴٠ تا ۴۵ دلار به ثبات خواهد رسید.

    اشتیاقی به دیگر ریسک‌های موجود در بازار اشاره کرد و گفت: احتمال تشدید تحریم‌های موجود از جمله ریسک‌هایی است که ممکن است به دلیل محدودیت ایجاد شده در نقل و انتقال پول به صورت بالقوه به بازار تحمیل شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهام عدالت از جمله ریسک‌هایی است که در صورت عدم مدیریت می‌تواند معاملات بورس را با خطر همراه کند، گفت: ایجاد فشار فروش در بازار باعث خروج نقدینگی از بازار خواهد شد.

    وی با بیان اینکه  دولت باید هر ۶ ماه یک بار مقداری از سهام عدالت را آزاد کند و نباید برای این اقدام مدت زمان کمتری در نظر گرفته شود، افزود: سهام عدالت باید مورد مدیریت قرار گیرد و این موضوع هم باید در نظر گرفته شود که در زمان آزادسازی سهام عدالت ETF پالایشگاه معرفی نشود و عرضه آن را به تاخیر بیندازند.

    حمایت بی‌سابقه دولت از بازار سرمایه

    این کارشناس بازار سرمایه به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در چند وقت اخیر حمایت دولت از بورس بی‌سابقه بوده است، با توجه به صندوق‌های ETF  با قیمت مناسب و ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته به صورت کامل از بازار حمایت کرد.

    وی افزود: دولت بیشتر به دنبال این بود تا اقشار مختلف جامعه بتوانند ضمن سرمایه گذاری در بورس با بازار سرمایه آشنا شوند.

    اشتیاقی خاطرنشان کرد: دولت، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی با حمایتی خوبی که از بازار سرمایه کردند باعث ایجاد تاثیر مثبتی در روند معاملات این بازار شدند، بنابراین اقبال صورت گرفته از بازار سرمایه در سایه حمایت‌های انجام شده از بازار بود.

    این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:‌ اگر این حمایت‌های صورت گرفته از بازار به صورت مستمر ادامه‌دار باشد تا پایان سال شاهد رشد شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه دولت اکنون از دو طریق در حال تامین مالی از بازار سرمایه است، گفت: دولت با عرضه سهام در اختیار خود در قالب صندوق‌های ETF به تامین مالی و جبران کسری بودجه از این محل کمک خواهد کرد.

    اشتیاقی اظهار داشت:‌ بخش بیشتر تامین مالی از طریق اوراق بدهی با نرخ ۱۵ درصد در حال انجام است که امیدواریم این اوراق بر روی نرخ ۱۵ بماند در حالی که اگر با افزایش همراه شود چندان برای بورس مطلوب به نظر نمی‌رسد.

    منبع: ایرنا
    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *