×
×

ارائه تسهیلات
به مستأجران دارای کد رهگیری

  • کد نوشته: 4208
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۱
  • ۰
  • وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: تسهیلات به مستاجرانی که مشخص شود در طول سالهای گذشته مستأجر بوده‌اند و دارای کد رهگیری هستند، پرداخت خواهد شد.
    به مستأجران دارای کد رهگیری
  • تبلیغ هدفمند

    وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: تسهیلات به مستاجرانی که مشخص شود در طول سالهای گذشته مستأجر بوده‌اند و دارای کد رهگیری هستند، پرداخت خواهد شد.

    “محمد اسلامی” وزیر راه و شهرسازی شنبه شب در برنامه نگاه یک درباره التهابات بازار مسکن اظهار کرد: این التهاب ناشی از عرضه و تقاضا نیست و از هجوم منابع مالی تأثیر می گیرد.

    وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته قیمت ارز با افزایش مواجه شده است، عنوان کرد: کشور در چند دهه اخیر روند اقتصادی مختلفی را تجربه کرده و بین نرخ تورم، نرخ ارز و طلا و بازار اجاره، رابطه مستقیم وجود دارد. البته مقطع زمانی اخیر با دوره های قبل قابل مقایسه نیست. به دلیل شیوع کرونا، دوران رکود معاملات مسکن را شاهد هستیم و سایت های مختلف با ایجاد التهاب در بازار، قیمت ها را افزایش دادند.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت تسهیلات ناشی از خسارت در ایام شیوع ویروس کرونا یادآور شد: اجاره داری حرفه ای را به عنوان برنامه ای میان مدت برای کنترل بازار در دستور کار خود قرار داده ایم و بر این اساس، موسسات اجاره داری حرفه ای و کسانی که مالک واحدهایی هستند می توانند طبق چارچوب خدماتی که ما تعیین می کنیم واحدها را اجاره دهند.

    اسلامی ادامه داد: برنامه دیگر ما پرداخت ودیعه به مالکان است و طبق شناسایی که  انجام می دهیم و در صورتی که مستأجر شرایط لازم را داشته باشد، ودیعه به مالک پرداخت خواهد شد.

    وی با بیان اینکه شهرک سازی را از شهرهای مختلف آغاز می کنیم، تصریح کرد: در برخی شهرها در ماه آینده نخستین پروژه مسکن ملی را به بهره برداری می رسانیم. همچنین یک میلیون و ۶۰۰  هزار نفر در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده اند که ۸۰۰ هزار نفر از آنها واجد شرایط هستند و برای تمامی آنها برنامه مسکن خواهیم داشت.

    وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برنامه های مختلفی در دستور کار خود قرار داده ایم تا افرادی که فاقد مسکن هستند صاحب ملک شوند. برنامه دیگری هم برای کنترل بازار اجاره در دستور کار خود قرار داده ایم و تا تیرماه این برنامه ها به مرحله اجرا خواهد رسید. 

    اسلامی با اشاره به فقدان قانون در این بخش گفت: در بخش اجاره قراردادها بین مردم منعقد می‌شود بنابر این دولت نمی‌تواند مستقیم به این بخش ورود کرده و از این رو تلاش می کنیم تفکری نو را به بازار عرضه کنیم. معتقدم با ایجاد یک نظام حمایتی و ایجاد ضوابط بین نرخ رشد بازار اجاره را کنترل کنیم .

    به گفته وی، جلساتی با معاون اول رئیس‌ جمهوری برگزار شده و  بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا و همچنین کارگروه اقتصادی، سبد حمایتی برای مستأجران در نظر گرفته شده است. 

    وزیر راه و شهر سازی توضیح داد: تسهیلات به مستأجرانی که مشخص شود در طول سالهای گذشته مستأجر بوده اند و دارای کد رهگیری هستند، پرداخت خواهد شد و این تسهیلات ودیعه به مالکان ارائه می‌شود.موضوع مسکن فرابخشی است و  تعیین میزان افزایش اجاره بها موافقان و مخالفان بسیار زیادی دارد؛ از اینرو سعی کرده ایم بتوانیم مبنایی را با ایجاد مؤسسات اجاره داری حرفه ای برای بخش اجاره تعیین کنیم.

    اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه موسسات اجاره داری حرفه‌ای در کشور وجود ندارد، گفت: سعی کردیم با کمک سازندگان بتوانیم تصمیماتی را برای تعیین نرخ اجاره سالیانه اتخاذ کنیم. به عبارتی زمین های دولتی را در اختیار سرمایه گذاران و سازندگان قرار می‌دهیم و با عرضه واحدها از طریق این سازندگان سعی خواهیم کرد برای نرخ اجاره هم ضوابط و مقرراتی را تعیین کنیم.
    وی با بیان اینکه قدرت خرید مسکن در ایران در مقایسه با سایر کشورها کاهش یافته، یادآور شد: طبق آمارهای ارائه شده مدت زمان خرید مسکن در ایران از ۲۰ سال هم عبور کرده اما دولت سعی دارد در قالب برنامه‌های مختلف از جمله طرح اقدام ملی مسکن و ایجاد شهرک سازی در شهرهای صنعتی در قالب واحدهای سازمانی بتواند این بازار را به سمت ثبات هدایت کند و بانک مرکزی با ارایه بخشی از منابع مورد نیاز در قالب تسهیلات موافقت کرده است.

    وزیر راه و شهرسازی به سیاست راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی با ارایه زمین‌های مناسب می‌توانند نسبت به ساخت واحد مسکونی مناسب اجاره اقدام کنند و نهادهایی مانند شهرداری، خیرین مسکن ساز،  شهرک‌های صنعتی می‌توانند وارد این پروژه شوند. پیش از این تجربه خانه‌های سازمانی را داشته‌ایم و این پروژه هم می‌تواند مانند خانه‌های سازمانی عمل کند.

    اسلامی با بیان اینکه دولت چنین انگیزه‌ای ندارد که در بازار نرخ گذاری کند؛ چراکه در این صورت امکان معاملات زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد: برای بخش مسکن هم می‌توان از بازار سرمایه استفاده کرد. وزارت راه و شهرسازی طرح مالیات بر خانه های خالی را به صورت جدی دنبال کرده است و سامانه جامع املاک و اسکان برای شناسایی واحدهای خالی را آماده کرده و آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است اما به دلیل آنکه برخی از اطلاعات محرمانه در اختیار سازمان‌های مختلف قرار دارد، بنابراین، این طرح هنوز نتوانسته به صورت کامل به مرحله اجرایی برسد.

    وی درباره برخی نگرانی ها از پرداخت مالیات عنوان کرد: شماری در سازمان مالیاتی می‌گویند که برخی اطلاعات را نمی ‌توان ارایه کرد. در زمان حاضر سیستمی که به سازمان امور مالیاتی تحویل داده‌ایم کامل و فریب ناپذیر است و هر گونه اشکالی که داشته باشد را رفع می‌کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در طرح اقدام ملی مسکن حتی برای دهک های ۶ و ۷ هم واحدهایی را در نظر گرفته ایم و امیدواریم با عملیاتی شدن این طرح بتوانیم بخشی از مشکل مسکن را در کشور برطرف کنیم.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *