×
×

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان
سمپاشی علیه تب کریمه کنگوبه صورت رایگان در گلستان

  • کد نوشته: 4338
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۵
  • ۰
  • معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان از ادامه سم‌پاشی دام‌های سبک و سنگین این استان علیه بیماری ویروسی تب کریمه کنگو خبر داد و گفت : تاکنون ۲۰۰ هزار دام علیه کنه این بیماری سمپاشی شدند.
    سمپاشی علیه تب کریمه کنگوبه صورت رایگان در گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان از ادامه سم‌پاشی دام‌های سبک و سنگین این استان علیه بیماری ویروسی تب کریمه کنگو خبر داد و گفت : تاکنون ۲۰۰ هزار دام علیه کنه این بیماری سمپاشی شدند.

    محسن عبدالوند اظهار داشت: تاکنون ۱۲ هزار و ۹۱۱ راس گاو و گوساله، ۱۸۸ هزار و ۴۲۰ راس گوسفند و بز و ۳۳۱ هزار و ۲۵۰ متر مربع جایگاه دام در مناطق گوناگون استان با سموم یارانه ای و بصورت رایگان سمپاشی شدند.

    عبدالوند خاطرنشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دامها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام می ماند ولی دام علایم ظاهری بیماری را نشان نمی دهد و موارد تک گیر و یا همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان به صورت یک بیماری خونریزی دهنده و خطرناک با مرگ و میر بالا ظاهر می شود.

    وی گفت: مخزن اصلی ویروس این بیماری در طبیعت کنه‌ها هستند و برای پیشگیری و کنترل بیماری باید بر آموزش افراد در معرض خطر شامل دامپزشکان، پزشکان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، روستائیان، دامداران و همچنین سمپاشی دام و اماکن دامی و قطع چرخه انتقال احتمالی ویروس از طریق کشتار دامها در کشتارگاه‌های صنعتی اقدام کرد.

    معاون سلامت دامپزشکی استان ادامه داد: دامداران استان باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، ضمن بهسازی اماکن دامی خود، دامها و جایگاه ها نگهداری آنها را بصورت دوره‌ای در فصل گرما با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.

    سال گذشته نیز در مجموع ۷۱۹ هزار و ۸۸۳ راس دام سبک و سنگین و ۱ میلیون و۷۷۵ هزار و ۸۱۹ متر مربع جایگاه دامی در گلستان سم پاشی شده بود. 

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *