×
×

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی
۱۶میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب زیرزمینی

  • کد نوشته: 4491
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۹
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی با اجرای برنامه‌های مختلف در ۱۵ ماه گذشته صرفه‌جویی شده است.
    ۱۶میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب زیرزمینی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی با اجرای برنامه‌های مختلف در ۱۵ ماه گذشته صرفه‌جویی شده است.  

    مهندس سید عقیل مرتضوی روز دوشنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در منابع آب گفت: ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از این مقدار از طریق کنترل اضافه برداشت چاه های دارای پروانه، صرفه جویی شده است.

    وی با بیان اینکه در این مدت حدود یک میلیون متر مکعب آب زیرزمینی نیز از طریق انسداد چاه های غیرمجاز صرفه جویی شده است، افزود: در این مدت ۹۳ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

    وی افزود: در استان سه هزار و ۳۱۶ حلقه چاه مجاز حفر شده که اضافه برداشت از آن، بیش از ۲ برابر میزان برداشت آب از چاه های غیرمجاز است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه در استان حدود چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است گفت: از این چاه ها، سالانه ۳۶ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود .

    که بیشترین چاه های غیرمجاز در دشت شیروان حفر شده است که در آن حدود هزار و ۵۵ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است.

    وی گفت: در ۱۵ ماه گذشته، ۷۴۶ هزار متر مکعب آب نیز از طریق تعدیل پروانه ها صرفه جویی شده است.

    ۱۶میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب زیرزمینی
    ۱۶میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب زیرزمینی

    وی خاطرنشان کرد: در این استان بواسطه برداشت های بی رویه آبخوان های زیرزمینی به طور متوسط سالانه ۶۴ میلیون مترمکعب آب از ذخایر غیر تجدید شونده خود را از دست می دهند که در این زمینه تلاش داریم تا از شدت افت سطح آب های زیرزمینی با اجرای طرح های تعادل بخشی جلوگیری کنیم.

    استان خراسان شمالی ۱۱ محدوده مطالعاتی دارد که به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو توسعه بهره برداری از این منابع را در هشت محدوده مطالعاتی ممنوع اعلام کرده و وضعیت منابع آب در چهار دشت از این محدوده ها بحرانی است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *