×
×

گام بلند در تامین اقلام بهداشتی

  • کد نوشته: 4685
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۲
  • ۰
  • نگرانی از نبود اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم برای مقابله با کرونا که در ابتدای پیدایش این ویروس بر خراسان شمالی چتر گسترده بود اکنون در سایه هم‌افزایی و مدیریت کارآمد رنگ باخته و این استان علاوه بر تامین نیازهای خود، بخشی از نیازمندی دیگر استان‌ها را برآورده می‌کند. به گزارش ایرنا، کرونا با خط […]
    گام بلند در تامین اقلام بهداشتی
  • تبلیغ هدفمند

    نگرانی از نبود اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم برای مقابله با کرونا که در ابتدای پیدایش این ویروس بر خراسان شمالی چتر گسترده بود اکنون در سایه هم‌افزایی و مدیریت کارآمد رنگ باخته و این استان علاوه بر تامین نیازهای خود، بخشی از نیازمندی دیگر استان‌ها را برآورده می‌کند.

    به گزارش ایرنا، کرونا با خط و نشان هایش برای سلامت، رونق تولید را هم هدف ترکش هایش قرار داد، اما همت تولیدکنندگان و حمایت های دولت، راه را بر شاخه و شانه کشیدن های این غول هزار چهره بست.

    خراسان شمالی در روزهای نخست کرونایی، در تامین اقلام بهداشتی با مشکلات عدیده ای روبه رو بود.  روزهایی که الکل، ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی کننده، کیمیا شده بود و شهروندان برای تامین ماسک باید به هر داروخانه و فروشگاهی سر کشیده و چه بسا دست خالی بازگردند، اما این وضعیت چندان طول نکشید، و با برنامه ریزی و همت مسوولان و تلاش فعالان عرصه صنعت، اکنون این استان قابلیت صادرات این اقلام را پیدا کرده است.  

    مسوولان خراسان شمالی اعلام کرده اند که این استان در تولید ماسک و تهیه و تولید مواد ضدعفونی و شوینده به خودکفایی رسیده که این امر نشان از اهتمام جدی مدیران استانی، برای مقابله با کرونا دارد.  گویا در روزهای نخستین سال، تلاش برای تولید اقلام بهداشتی،  دست‌گرمی بود که شعار سال محقق شود.  

    با شیوع کرونا،  نیاز به اقلام بهداشتی افزایش یافت اما با آغاز حرکت های منسجم، برای پاسخ به نیاز، کارگاه های تولید پوشاک، به تولید ماسک روی آوردند، تعاونی ها، خط تولید را تغییر داده و برای تولید مواد شوینده و ضدعفونی کننده، اقدام کردند.  

    برخی از واحدها، که بیش از ۱۰ سال غیرفعال مانده بودند، احیا شدند، تجهیزات زنگار گرفته و مستهلک، روغن‌کاری شده و جان تازه گرفت و تولید در آن ازسرگرفته شد.  واحدهایی که به تولید عرقیات مشغول بودند، خط تولید را به مواد ضدعفونی کننده تغییر دادند تا به نیاز مردم پاسخ داده شود.

    اکنون با افزایش ظرفیت تولید اقلام بهداشتی، خراسان شمالی قابلیت لازم برای صادرات این اقلام را دارد.

    از خط و نشان کرونایی تا تغییر خط تولید 

    رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: شمار زیادی از واحدهای تولیدی استان، در روزهای کرونایی، خط تولید را تغییر داده و فرصت جدیدی برای تولید و اشتغال فراهم کردند.

    امید حیدریان اظهار داشت: اقلام بهداشتی تولیدی در استان از جمله ماسک، دستکش فریزری و یا مایع ضدعفونی کننده دست، کیفیت خوبی داشته و حتی قابل عرضه به بازارهای خارجی است.

    وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نیاز استان تامین شود، که البته تاحد زیادی این امر محقق شده، توان صادرات این کالاها از استان وجود دارد اما اکنون به علت شیوع کرونا، مرزها بسته است، اما پتانسیل صادراتی خوبی در استان برای عرضه محصولات بهداشتی ایجاد شده است.

    وی گفت: برخی واحدها پس از سال ها توقف فعالیت نظیر واحد الکل «آساک» در شهرستان فاروج احیا شده اند، برخی واحدهای صنایع غذایی، خط تولید خود را به الکل تغییر داده و برخی هم با تغییر کاربری ماشین آلات، برای تولید دستکش اقدام کرده اند.

    رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: به عنوان نمونه یک واحد تولیدی پلاستیک با تغییر کاربری،  روزانه هزار بسته ۱۰۰ عددی دستکش تولید می کند.

    گام بلند در تامین اقلام بهداشتی
    گام بلند در تامین اقلام بهداشتی

    تولید الکل، مازاد نیاز استان

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از تلاش برای پاسخ به نیاز مردم به اقلام بهداشتی، به عنوان حرکتی جهادی یاد کرد و گفت: اکنون تولید برخی اقلام همچون دستکش فریزری، در حد نیاز استان است، تولید الکل بیش از نیاز استان است و مازاد مصرف داخل، به سایر استان ها ارسال می شود.

    علی اصغر رضازاده اظهار داشت: کارخانه الکل آساک در فاروج بیش از ۱۰ سال، غیرفعال بود و تجهیزات و دستگاه های آن دچار فرسودگی شده بود اما اکنون احیا شده و روزانه هزار و ۵۰۰ لیتر الکل تولید می کند.

    وی افزود: این واحد در ۲۰ روز بازسازی شد و به چرخه تولید برگشت، اما هنوز با ظرفیت کامل فعالیت ندارد و قرار است ظرفیت تولید این کارخانه به سه هزار لیتر در روز برسد.  

    وی خاطرنشان کرد: واحد پاک شیمی در شیروان هم که تولید کننده مواد شوینده بود، خط تولید را به مواد ضدعفونی کننده، تغییر داده است و قرار است روزانه سه هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید کند.

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه ماده اولیه این کارخانه، ملاس چغندرقند است افزود: این واحد تولیدی به زودی محصول خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

    رضازاده افزود: یک سرمایه گذار دیگر در شیروان متقاضی تولید الکل شده است که قرار است از شکر برای تولید این محصول استفاده کند که با رفع مشکل تامین ماده اولیه، وارد عرصه تولید خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: واحد پلاستیک بجنورد، هم ماشین آلات خود را برای تغییر خط تولید، به تهران فرستاد و برای تولید روزانه ۱۲۰ هزار جفت دستکش فریزی اقدام کرده است.

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون سه واحد صنعتی، در استان برای تولید ماسک پزشکی اقدام کرده اند که هر کدام، روزانه ۲۰ هزار ماسک به بازار عرضه می کنند،  افزود: قرار است ظرفیت تولید در این واحدهای صنعتی روزانه به ۱۰۰ هزار ماسک افزایش یابد.  

    کرونا و تهدیدهایی که فرصت شد 

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: جهش تولید، به این معنا است که تدابیری به کار بسته شود و به سمتی برویم که با رونق تولید و افزایش میزان تولید، درآمدها بیشتر شود و شکاف میان درآمد ما با مناطق توسعه یافته کاهش باید.

    رضا فیروزه اظهار داشت: در این زمینه، هم افزایی میان مسوولان مهم است، شیوع کرونا نشان داد که در فضای همدلی و هم افزایی می توان بسیار زودتر به هدف رسید. در زمان کرونا، مدیران پای کار بودند و با انسجام و همدلی، اتفاقات خوبی رقم خورد، کرونا سبب شد تهدیدها تبدیل به فرصت شود.

    وی افزود: در زمانی که نگران کمبود اقلام بهداشتی بودیم و بازار به شدت با کمبود روبه رو بود، کمک به تغییر خط تولید واحدهای تولیدی، کمک به سرعت دادن صدور مجوزها و در نهایت رسیدن به مرحله اشباع بازار از اقلام بهداشتی مورد نیاز در زمان کوتاهی محقق شد.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در دو سه ماه اخیر، مسوولان تمام و کمال پای کار بوده اند، بانک ها هم همراهی کرده اند و اکنون دیگر نه تنها کمبود الکل و ماسک در استان وجود ندارد و از همه این مشکلات عبور کرده ایم، بلکه حتی می توانیم بخشی از تولیدات خود را صادر کنیم.

    رونق در شهرک های صنعتی 

    مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی هم با اشاره به تاثیر کرونا بر بخش صنعت گفت: کرونا با تمام تهدیدها، یک فرصت در بخش تولید بود، در این مدت، واحدهای زیادی متقاضی تغییر خط تولید شدند و امسال با وجود کرونا، میزان واگذاری زمین در شهرک های صنعتی استان بسیار چشمگیر بوده است.

    سیاوش وحدت اظهار داشت: تغییر رویکردهای اداری بر اثر شیوع بحران کرونا، سبب شد تا شمار قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران و واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان، افزایش یابد.

    وی اظهار داشت: ثابت نگه داشتن قیمت زمین صنعتی، یکی از دلایل افزایش قراردادهای منعقد شده است، در ماه های ابتدایی امسال، قیمت زمین صنعتی افزایش نیافت و این امر سبب افزایش تقاضا برای دریافت زمین صنعتی شد.

    مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اکنون واحدهایی که با تغییر خط تولید اقلام بهداشتی تولید می کنند و نیز تولیدکنندگان مواد غذایی، وضعیت بهتری در مقایسه با سایر واحدها دارند.

    وی افزود: ما تلاش کردیم تا در بخش تولید، تسهیل کننده باشیم، قیمت زمین در شهرک ها، در ماه های نخست، افزایش نداشت، علاوه بر آن، دریافت بدهی از تولیدکنندگان را به ماه های بعد، موکول کردیم.

    وی اظهار داشت: در این مدت واحدهای زیادی، خط تولید را به تولید اقلام بهداشتی تغییر دادند،  خیلی از واحدها وقتی دیدند محصول قبلی خیلی جاذبه ندارد، با نوآوری در واحد و تغییر خط تولید، مانع از رکود اقتصادی شدند.

    مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تصریح کرد: در سه ماهه امسال ۲ برابر کل میزان سال قبل زمین واگذار شده است. در سال قبل، تنها ۵۰ قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده بود که امسال تاکنون ۷۰ قرارداد منعقد شده است.

    ۲۷۸ واحد صنعتی در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی فعالیت می کنند. مجموع سرمایه‌گذاری در این واحدها ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و آمار اشتغال زایی آنها نیز چهار هزار و ۳۸۵ نفر است.

    خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

    سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است. سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *