×
×

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی
پرداخت تسهیلات هزارمیلیاردی اشتغال به عشایر

  • کد نوشته: 4776
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۳
  • ۰
  • پرداخت تسهیلات هزارمیلیاردی اشتغال به عشایر : دولت هزار و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال خانوارهای عشایری خراسان شمالی در زمینه دامپروری، صنایع دستی و گیاهان دارویی پرداخت کرده است.
    پرداخت تسهیلات هزارمیلیاردی اشتغال به عشایر
  • تبلیغ هدفمند

    پرداخت تسهیلات هزارمیلیاردی اشتغال به عشایر : دولت هزار و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال خانوارهای عشایری خراسان شمالی در زمینه دامپروری، صنایع دستی و گیاهان دارویی پرداخت کرده است.

    رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی در این ارتباط گفت: تخصیص تسهیلات اشتغال به عشایر این استان سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۲ و آغاز روی کار آمدن دولت تدبیر، ۶ برابر افزایش یافته است.

    مهدی خانی افزود: در سال ۹۲ تنها ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به خانوارهای عشایری استان پرداخت شده بود که این رقم در سال ۹۸ به ۳۱۵ میلیارد ریال رسید.

    وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۶۲۶ شغل جدید برای خانوارهای عشایری استان در بخش های مختلف ایجاد شده است.

    خانی، بر صیانت از اشتغال عشایر تاکید کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار خانوار نیز مورد حمایت قرار گرفتند تا از چرخه تولید خارج نشوند.

    افزایش بیش از ۲ برابری تولید گوشت توسط عشایر

    پرداخت تسهیلات هزارمیلیاردی اشتغال به عشایر
    پرداخت تسهیلات هزارمیلیاردی اشتغال به عشایر

    این مسوول عشایری به افزایش بیش از ۲ برابری تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: در سال ۹۲ تنها ۳۹۳ تن گوشت قرمز توسط این قشر تولید شده بود که این رقم در سال ۹۸ به ۸۴۰ تن رسید.

    خانی اظهار داشت: دولت در طرح زنجیره گوشت قرمز و همچنین اعتبارات خشکسالی، تسهیلاتی برای طرح های دامپروری در اختیار دامپروران عشایری قرار داد.

    تولیدات صنایع دستی عشایر ۶۶ درصد افزایش یافت

    وی در خصوص تولیدات صنایع دستی خانوارهای عشایری استان نیز گفت: در سال ۹۲ خانوارهای عشایری این استان هشت هزار و ۳۵۰ متر مربع صنایع دستی داری تولید کرده بودند که در سال ۹۸ این تولیدات با ۶۶ درصد رشد به ۱۲ هزار و ۶۲۰ متر مربع افزایش یافت.

    خانی افزود: صنایع دستی تولیدی عشایر خراسان شمالی انواع قالی کردی، سفره کردی، جاجیم، گلیم، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی در بازار عرضه می شود.

    رییس اداره بهسازی و بودجه اداره امور عشایر خراسان شمالی گفت: تولیدات صنایع دستی غیر داری عشایر استان نیز شامل لباس های محلی، دستکش و کلاه در سال ۹۲، هزار و ۱۲۷ متر مربع بود که پارسال به هزار و ۸۶۰ متر مربع رسید.

    خانی با اشاره به برنامه دولت تدبیر برای ترغیب عشایر به تولید گیاهان دارویی، گفت: عشایر خراسان شمالی تا سال ۹۲ هیچ گونه فعالیتی در زمینه تولید گیاهان دارویی نداشته و به نوعی تک محصولی محسوب می شدند، افزود: این قشر اکنون در حوزه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران، مریم گلی، آویشن باغی و باریجه فعالیت دارند که می تواند کمکی به افزایش درآمد خانوارها باشد.

    ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفرهای استانی دولت برای عشایر 

    وی با بیان اینکه در ۲ دور سفر هیات دولت به خراسان شمالی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه عشایر مصوب شد، اظهار داشت: تاکنون ۶۸ درصد این میزان اعتبار اختصاص یافته و جذب شده است و امسال نیز ۷۰ میلیارد ریال دیگر از این رقم اختصاص می یابد.

    رییس اداره بهسازی و بودجه اداره امور عشایر خراسان شمالی افزود: همچنین ۴۶ میلیارد ریال اعتبار نیز برای مرمت راه های عشایری ناشی از ناحیه سیل ۹۸ اختصاص پیدا کرده است.

    خانی گفت: همچنین از اعتبارات بند ح تبصره ۴ نیز ۶۹ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی ثابت به محله های عشایری استان اختصاص یافته است.

    وی اضافه کرد: همچنین از محل اعتبارات سفر سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب به استان ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های مختلف از جمله نگهداری راه ها، بهسازی چشمه ها، خط انتقال  آب شرب و خرید چادرهای عشایری اختصاص یافت که این میزان اعتبار نیز از سال ۹۲ تا ۹۸ جذب شده است.

    پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *