×
×

تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه
برجسته شدن زوایای فقروشکنندگی اقتصادی کشورها با کرونا

  • کد نوشته: 4977
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۶
  • ۰
  • عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک گفت: شیوع ویروس کرونا ابعاد و زوایای فقر و شکنندگی اقتصادی در بخش‌های مختلف را برجسته کرد و این مسئله لزوم بازنگری اصولی تصمیم‌سازان و ترمیم و اصلاح نقاط ضعف نظام اقتصادی را گوشزد می‌کند.
    برجسته شدن زوایای فقروشکنندگی اقتصادی کشورها با کرونا
  • تبلیغ هدفمند

     عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک گفت: شیوع ویروس کرونا ابعاد و زوایای فقر و شکنندگی اقتصادی در بخش‌های مختلف را برجسته کرد و این مسئله لزوم بازنگری اصولی تصمیم‌سازان و ترمیم و اصلاح نقاط ضعف نظام اقتصادی را گوشزد می‌کند.

    «سعید سلیمانی» روز دوشنبه و پاسخ به این سئوال که همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح استان مرکزی ایجاد کرده است، افزود: تبعات منفی کرونا فرامرزی و جهانی است اما در ابعاد کوچکتر استان مرکزی نیز از آن متاثر بوده و برای مثال اختلال در فعالیت و تعطیلی مشاغلی خدماتی چون هتل‌داری، رستوران، آژانس‌های مسافرتی و غیره تا کاهش تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی و  افزایش شمار بیکاران و اثرات نبود درآمد بر معیشت خانوارها را رقم زده است.

    وی توضیح داد: خانه‌نشینی سطحی از افزایش مصرف آب، برق، گاز، پسماند مضاعف خانگی را در پی داشته و مردم بیشتر به خدمات آنلاین و از راه‌دور متوسل شده و این رفتارها باید به دقت بررسی کارشناسی و جنبه‌های مثبت و منفی آن‌ها پالایش شود چرا که افزایش تولید پسماند و یا مصرف بالای انرژی الکتریکی مغایر با زیست پاک است و نیاز است که در دوران پساکرونا حوزه مدیریتی کشور به این موضوعات در تصمیم سازی توجه کند.
    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک توصیه کرد: آمار و ارقام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید ملاک تکمیل مباحث اقتصادی کرونا در استان باشد.

    سلیمانی، در خصوص تغییرات اقتصادی ناشی از کرونا در سطح ملی گفت: این بیماری در زمان شیوعش دامنه وسیع از مشکلات اقتصادی را داشته که نیازمند بررسی عمیق و عملیاتی است.

    وی توضیح داد: اقتصاد جهانی به سوی ابتکارات جدید در حوزه فناوری نوین و همکاری آنلاین حرکت می‌کند و توجه به رویه کاری در حوزه دورکاری و استفاده بیشتر از خدمات اینترنتی و آنلاین موضوعی است که بعد از کرونا در آینده باقی خواهد ماند و به‌طور یقین توسعه بیشتری خواهد یافت.

    برجسته شدن زوایای فقروشکنندگی اقتصادی کشورها با کرونا
    برجسته شدن زوایای فقروشکنندگی اقتصادی کشورها با کرونا

    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در خدمات بهداشت و درمان به ویژه در کشورهایی که از نظر بهداشت و درمان با مشکل مواجه هستند از مسایل جدی است و باید برای افزایش مصرف آب و استفاده بیشتر از شوینده ها نیز به درستی اندیشه شود.

    سلیمانی در پاسخ به این سئوال که برخی سیاستمداران کرونا را بزرگترین بحران جامعه در ده‌های اخیر دانسته‌اند و آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده‌ای بحران‌زا تلقی می‌شود که دردسرهای فراوان و عظیمی ایجاد کرده، گفت: برای بسیاری از اقتصادهای دنیا به‌ویژه برای کشورهایی که خدمات محور هستند نظیر یونان، پرتغال و اسپانیا که به گردشگری اتکا دارند و بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن‌ها از این راه است، کرونا بحران اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود چرا که بعد از گذشت چند ماه از کرونا هنوز شرایط مطلوب برایشان فراهم نشده و  بحران فعلی عامل ایجاد اثرات سرریز در سراسر زنجیره‌های تامین خواهد شد، بنابراین، کشورهایی که اقتصاد وابسته به تجارت خارجی دارند، بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

    وی یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهندکه به‌طور متوسط بحران در هر ماه ۲ و پنج دهم تا سه درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را کاهش می‌دهد و برخلاف بازار حباب بورس ایران بازار بورس بسیاری از کشورهای جهان در رکود به سر برده و زیان‌های قابل توجهی را متوجه سهامداران کرده است.

    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک افزود: حتی از نظر سیاسی هم کرونا بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده و  از اعتراض‌های خیابانی مردم بیکار گرفته تا اعتراض‌های احزاب مخالف در این کشورها قابل لمس است.

    سلیمانی گفت: در کشورهای درحال توسعه‌ای که اقتصاد پویایی دارند این پدیده موجب رکود قابل توجهی در اقتصادشان شده که همه این مسایل بیانگر معضلات فراگیر کرونا بر اقتصاد است.

    وی توضیح داد: درحال حاضر سیاست این است که با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقتصاد به فعالیت خود ادامه دهد و در بسیاری از کشورهای توریستی شاهد از سرگیری فعالیت‌های این بخش و خدمات رسانی به توریست‌های خارجی با حفظ پروتکل های بهداشتی هستیم که نمونه آن کشور یونان است.

    عضو هیات علمی گروه اقتصادی دانشگاه اراک در پاسخ به این سئوال که آیا ایران پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت خواهد بود، توضیح داد: تغییرات ساختاری خاصی را نمی‌توان در اقتصاد ایران بعد از کرونا متصور شد، زیرا ساختار اقتصاد ایران در مجموع با چالش های جدی همراه است  و همواره با مشکلات سنتی خود و حتی بیشتر دست و پنجه نرم می‌کند.

    سلیمانی ادامه داد: تورم بالا، بیکاری، نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی و پایین بودن سطح اعتماد به سیستم اقتصادی برای سرمایه‌گذاری مشکلات امروز جامعه ایران است که در آینده حتی با شدت بیشتری خود می‌نمایاند.

    وی در پاسخ به سئوال دیگر که آیا جهان پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت خواهد بود، گفت: شیوع این بیماری در سطح جهانی نشان داده که می‌تواند در کوتاه مدت تأثیر چشمگیری بر اقتصاد جهانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، داشته باشد و جهان بعد از کرونا با فقر بیشتری دست و پنجه نرم خواهد کرد و این پدیده بر برنامه‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای پایان دادن به فقر تا سال ۲۰۳۰ یک چالش واقعی ایجاد می‌کند.

    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اراک عنوان کرد: سیل اخراج‌ها و تعطیلی‌های گسترده که در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های کوچک اقتصادی با شیوع کووید ۱۹ اتفاق افتاد، چالشی عمده برای اقتصاد جهانی است و البته در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دولت‌ها برای رفع این مشکل کمک‌های قابل توجهی انجام دادند و به نظر می‌رسد که این پدیده نتواند شاکله اقتصاد این کشورها را چندان متفاوت کند، چرا که ساختار اقتصادی در بسیاری از کشورها دچار تغییرات زیادی نمی‌شود ولی لزوم توجه مضاعف به بخش بهداشت و درمان به عنوان سرمایه پایه مدنظر خواهد بود.

    سلیمانی در پاسخ به این سئوال که پیشنهاد برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا چیست، گفت: این واقعیت است که کرونا در ایران توانست سرعت فقیر شدن، بیکار شدن، تورم، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی را  شدت ببخشد و به نظر می‌رسد که ساختار اقتصاد شکننده ایران بعد از کرونا چندان تفاوتی با قبل نکند.

    وی بیان کرد: اقتصاد موجود زنده است و برای حیاتش نیازمند تغذیه مناسب (جریان سرمایه و تولید و امنیت و ثبات) و توجه به مبانی آن دارد بنابراین باید پیرو همان اصول اساسی باشیم که همه اقتصادهای پویا و موفق دنیا از آن ارتزاق کرده‌اند.

    به گزارش ایرنا به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۳۷ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۴۸ نفر در  ساعات گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر  رسیده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *