×
×

مراتع‌گلستان گنجینه‌های‌زیادی دارد

  • کد نوشته: 53738
  • ۱۴۰۳-۰۵-۳۰
  • ۰
  • به گزارش نرگس حسین زاده خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین علی مقصودلو افزود: مراتع استان گلستان گنجینه‌های زیادی مانند داروهای گیاهی و خوراک دام را در خود جای داده اند که باید قدر این اکوسیستم طبیعی را بدانیم...
    مراتع‌گلستان گنجینه‌های‌زیادی دارد
  • تبلیغ هدفمند

    انسان ها همیشه به زیبایی‌های مناظری مانند رودخانه، جنگل، دریا و آسمان آبی دقت می کنند اما هیچ وقت به مراتع توجه نکرده و بسیار ساده از کنار آن می گذرند و به این فکر نکرده اند که اگر مراتع وجود نداشت چه اتفاقی می‌افتاد؟

    رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرگان گفت: آتش زدن مراتع به خاک و پوشش گیاهی آسیب جدی وارد می کند.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین علی مقصودلو  در خصوص اظهار کرد: مراتع استان گلستان گنجینه‌های زیادی مانند داروهای گیاهی و خوراک دام را در خود جای داده اند که باید قدر این اکوسیستم طبیعی را بدانیم.

    وی اظهارکرد: گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که جزو مناطق پرخطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند.

    مقصودلو بیان کرد: گردشگران، دامداران و حاشیه نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی دارند.

    وی تاکید کرد: درختان اورس مراتع توسکستان قابلیت اشتعال بالایی دارند که چنانچه با سهل انگاری مسافران و گردشگران روبرو شوند، کل منطقه در آتش خواهد سوخت.

    رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان تصریح کرد: درخت اورس در سال چهار میلیمتر رشد می کند و برای اینکه بذر آن تبدیل به نهال شود باید دو زمستان را سپری کند‌.

    به سراغ یکی از مرتع داران منطقه «کمربن غلامحسین» واقع در مرتع توسکستان رفتیم. رضا خواجه شاهکویی متولد ۱۳۳۷ بوده که حدود ۵۰ سال است در منطقه کمربن غلامحسین مشغول به گله داری است.

    وی افزود: تقریبا ۳۰۰ گوسفند دارم که از اوایل بهار تا پایان تابستان در این مکان مستقر هستم.

    وی علت تخریب مراتع را بی ملاحظگی مسافران و ریختن زباله توسط این افراد می داند و می گوید: متاسفانه خوردن زباله توسط گوسفندان به مرگ این حیوانات منجر می شود که در کنار این مسئله حضور ماشین‌های آفرود نیز تخریب را دو چندان می کند.

    خواجه شاهکویی آتش روشن کردن را نیز دیگر اقدام تخریب گرایانه مسافران برشمرد و گفت: مرتع دار مجبور است در برابر تمام این اقدامات ایستادگی و اقدام به خاموش کردن آتش و جمع آوری زباله ها کند.

    این مرتع دار گلستانی در ادامه گفت: آلاله، گل‌های شقایق گیاهان فصل بهار، میاق، مرچا، یونجه وحشی پونه‌های خاردار و گون هم گیاهانی هستند که در فصل تابستان در این منطقه می رویند، همچنین داروهای گیاهی مانند آویشن، کاکوتی و مار انبو نیز در کمربن غلامحسین فراوان است.

    از آقا رضا علت هوای سرد داخل اتاقک را جویا شدیم وی توضیح داد: دیوارهای اتاقک عرض زیادی دارند و روی بام آن چوب و کاه گل کار شده است که سبب ایجاد سردی دلچسبی در کلبه می شود.

     

     

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *