×
×

جامانده ای که در انتظار قیمت گذاری واقعی است

  • کد نوشته: 5478
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۸
  • ۰
  • در حالی محصولات خانواده حبوبات طی چند ماه اخیر حتی تا بیش از ۲ برابر افزایش قیمت داشته اند اما نخود همچنان قیمت واقعی خود را پیدا نکرده است؛ این موضوع نخودکاران را حسابی نگران و نسبت به تداوم کشت نخود مردد کرده زیرا آنان امسال هزینه های بیشتری نسبت به گذشته برای تولید نخود کرده‌اند.
    جامانده ای که در انتظار قیمت گذاری واقعی است
  • تبلیغ هدفمند

    در حالی محصولات خانواده حبوبات طی چند ماه اخیر حتی تا بیش از ۲ برابر افزایش قیمت داشته اند اما نخود همچنان قیمت واقعی خود را پیدا نکرده است؛ این موضوع نخودکاران را حسابی نگران و نسبت به تداوم کشت نخود مردد کرده زیرا آنان امسال هزینه های بیشتری نسبت به گذشته برای تولید نخود کرده‌اند.

    بر اساس این گزارش، چند هفته ای است که برداشت نخود در استان کرمانشاه به عنوان قطب تولید نخود کشور آغاز شده است؛ این محصول در بسیاری از مناطق همچنان به صورت سنتی کشت، داشت و برداشت می شود و به همین دلیل تولید آن بسیار سخت و پرزحمت است.

    این در حالی است که به دلیل افزایش قابل توجه قیمت ها به ویژه در بخش کشاورزی هزینه تولید نخود نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

    تقریباً همه محصولات خانواده حبوبات در چند ماه اخیر با تورم تا بیش از صددرصدی مواجه بودند اما قیمت نخود  رشد اندکی داشته و این محصول تبدیل به تنها جامانده حبوبات در افزایش قیمت ها شده و همین موضوع سبب نگرانی نخود کاران کشور و استان کرمانشاه شده است.

    با این وضعیت آنان مجبورند به یک سود اندک تن دهند و یا حتی با در نظر گرفتن رنج و سختی تولید نخود نسبت به سایر محصولات، از خیر سودآوری بگذرند.

    جامانده ای که در انتظار قیمت گذاری واقعی است
    جامانده ای که در انتظار قیمت گذاری واقعی است

    قیمت تولید و فروش نخود تقریبا یکی است

    رییس شورای نخود کشور در این باره با اشاره به افزایش چشمگیر تورم در بخش کشاورزی و پایین ماندن نرخ نخود گفت: اکنون انواع لوبیا ها، عدس و سایر حبوبات با افزایش قابل توجه قیمت همراه شده‌اند و حتی لپه ای که از همین نخود تولید می شود، با قیمت بالای ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد اما نخود همچنان یک قیمت حداقلی دارد.

    ناصر مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به سهم ۲ کیلوگرمی نخود در سبد خانوارهای ایرانی، بی شک افزایش قیمت این محصول همسو با سایر حبوبات فشار خاصی به شهروندان وارد نمی کند اما می تواند سبب سودآوری نخودکاران و امیدواری آنان به کشت مجدد این محصول در آینده شود.

    به گفته مرادی، هر کیلو نخود هم اکنون بین هشت تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود در حالی که هزینه تولید آن به ۹ تا ۱۰ هزار تومان می رسد.

    مرادی اظهار داشت: محصول نخود مانند بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی نیست که پنج تا ۱۰ تن در هکتار تولید می شود، بلکه نخود بهاره حدود نیم و پاییزه یک تن تا ۱۲۰۰ کیلو در هکتار برداشت می‌شود و اگر افزایش قیمت چشمگیر در سموم کشاورزی، کود شیمیایی، هزینه ماشین آلات کشاورزی و کارگری در نظر گرفته شود به صراحت می توان گفت که با قیمت فعلی تولید نخود برای بسیاری از کشاورزان سود آور نیست و برای عده معدودی نیز فقط یک سود حداقلی دارد.

    نخود باید قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند

    رییس شورای نخود کشور با تاکید بر اینکه این محصول باید قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند گفت: مسوولان دولتی نباید هیچ گونه تصمیمی برای پایین نگه داشتن قیمت نخود بگیرند و از معیشت نخودکاران که بیشتر آنها از طبقه ضعیف و خرده مالک هستند، غافل شوند به ویژه در استانی مانند کرمانشاه که با مشکلات بزرگ بیکاری و بی ثباتی کسب و کار مواجه است.

    میزان تولید نخود در کشور

    مرادی پیش بینی کرد که میزان تولید نخود کشور، امسال به ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن و در استان کرمانشاه به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان برسد.

    براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، استان کرمانشاه در تولید نخود رتبه اول کشور را در اختیار دارد و استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و غربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *