×
×

جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی

  • کد نوشته: 6350
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۲
  • ۰
  • با توجه به نامگذاری سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید؛ ایجاد نهضت مهارت آموزی در راستای حمایت گسترده از آموزش‌های مهارتی قطعا به تحقق شعار سال کمک خواهد کرد و نسخه شفابخشی برای این عرصه خواهد بود.
    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی
  • تبلیغ هدفمند

    با توجه به نامگذاری سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید؛ ایجاد نهضت مهارت آموزی در راستای حمایت گسترده از آموزش‌های مهارتی قطعا به تحقق شعار سال کمک خواهد کرد و نسخه شفابخشی برای این عرصه خواهد بود.

    به گزارش ایرنا ،نقش مجموعه آموزش فنی و حرفه ای کشور همانند سالهای اخیر در اجرای شعار سال پررنگ تر است، زیرا جهش تولید نیازمند نیروهای انسانی متخصص و ماهر است که در این راستا به کار گرفته شوند و نیروی کار و ارتقای مهارت فردی و جمعی در سطح جامعه پیش نیاز جهش تولید است.

    جهش تولید نیازمند جهش مهارتی در بکارگیری استعدادها و ایده‌های جوانان خلاق و پرانگیزه در تمامی بخش‌های کشور است و در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کرمان میزگردی تحت عنوان نقش مهارت در تحقق جهش تولید با حضور فعالان این بخش در استان برگزار کرد.

    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی
    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی

    نگاه ویژه به مقوله مهارت افزایی 

    مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان در این میزگرد گفت: جایگاه مهارت‌آموزی در بین جوانان باید از طریق رسانه‌ها به آحاد جامعه منتقل شود.

    محمدرضا جهانگیری با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌های فنی و حرفه‌ای به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی و متفاوت‌تر از سنوات گذشته برگزار می‌شود ، گفت: در استان کرمان و به ویژه در سطح کشور به مهارت‌افزایی نیاز داریم و باید به این مقوله نگاه ویژه‌ای شود و اگر رسانه‌ها از پرداخت به حوزه مهارت غفلت کنند؛ ضرر بزرگی به کشور وارد می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه هر ساله دهها هزار میلیارد تومان دربخش دولتی و به همین تناسب در بخش خصوصی و مردم در زمینه آموزش هزینه می‌شود و رقم عمده‌ای در بخش بودجه عمومی دولت و گردش اقتصادی مملکت است افزود: اگر این هزینه در راستای رسیدن به افرادی که مورد نیاز بازار کار هستند؛ انجام نشود به طور قطع  این هزینه‌ها بیهوده و بهره‌وری ما در حوزه آموزش کاهش می‌یابد.

    انطباق آموزش‌های با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای 

    مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته انطباق آموزش با نیاز بازار کار بسیار بالا است تصریح کرد: به طور مثال در کشور آلمان انطباق آموزش‌ها با نیاز بازار کار ۹۳ درصد و ژاپن ۸۶ درصد است اما شاهد هستیم که در کشور ما انطباق‌ آموزش در دوره آموزش متوسطه اول، دوم و دانشگاه فاصله زیادی با نیاز بازار کار دارد و این مهم بهره‌وری آموزش را با چالش زیادی روبرو می‌کند.

    جهانگیری با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده است تا نیازهای بازار کار را مرتفع کند افزود: ۷۵ درصد کارآموزیانی که دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را به اتمام رسانده‌اند در همان دوره ای که آموزش دیده‌اند وارد بازار کار شده‌اند و این مهم نشان از نیازسنجی صحیح بازار کار و اجرای دقیق برنامه‌های آموزشی است.

    عدم استقبال والدین از انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای 

    وی با بیان اینکه نیازسنجی صحیح بازار کار را از طریق بنگاه‌های اقتصادی، موسسات اقتصادی فعال در استان، طرح‌های توسعه‌ای استان و طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان جمع بندی کردیم و با توجه به این حوزه‌ها دوره‌های آموزشی را تدوین و در دستور کار قرار دادیم بیان داشت: ارزشیابی دوره‌های مهارتی معلم یا مربی محور نبوده بلکه بنگاه محور است وبازار کار را در این دوره‌ها به شدت مدنظر قرار داده‌ایم.

    مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه متأسفانه استقبال والدین برای حضور و شرکت فرزندان و جوانان دوره‌های مهارتی بسیار پایین است ادامه داد: اهمیت والدین به مدرک‌گرایی یکی از عوامل عدم حضور فرزندان خود در دوره‌های مهارت‌آموزی است که طی سالیان متمادی در فرهنگ مردم این مرز و بوم رسوخ کرده است.

    وی توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی در کشور بدون توجه به بازار کار را از دیگر عوامل عدم استقبال به دوره‌های مهارت‌آموزی در کشور عنوان کرد و افزود: گسترش آموزش عالی باعث شده که نوجوانان و فرزندان ما بعد از پایان دوره متوسطه جذب آموزش عالی شوند و آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار ۲برابر سایر آموزش‌ها است و این امر نشان می‌دهد که آموزش عالی ما نتوانسته خودش را با بازار کار منطبق کند.

    آشنایی فرزندان از کودکی با مهارت آموزی 

    جهانگیری با اشاره به اینکه از کودکی فرزندانمان را با فرهنگ مهارت‌آموزی و لزروم فراگیری مهارت آشنا نمی‌کنیم  و این فرهنگ نهادینه نشده است تصریح کرد: شاید این اشکال برگرد به متولیان امر که از دوران دبستان همانند بسیاری از کشورها در حوزه مهارت‌آموزی به فرزندان و ترویح فرهنگ مهارت آموزشی کار نشده است وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته  حدود ۲۰ از دانش‌آموزانی که دوره متوسطه دوم را به پایان می‌رسانند وارد آموزش عالی می‌شوند و مابقی جذب بنگاه‌های آموزش‎های‌ مهارتی و در نهایت با فراگیری یک مهارت جذب بازار کار می‌شوند اما این امر در کشور ما برعکس رخ می‌دهد.

    مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان یادآور شد: در سال گذشته ۶۷۰ هزار دوطلب در رشته علوم تجربی داشته‌ایم این در حالی است که ۵ تا ۷ هزار نفر در این رشته جذب بازار کار می‌شوند و ما بقی دوطلبان بعد از اینکه سرخودگی برای خودشان به وجود می‌آید و همچنین به دلیل اینکه سرمایه گذاری زیادی در این رشته کرده‌اند مجبور هستند؛ وارد رشته‌هایی شوند که بازار کاری ندارند و در واقع هدررفت منابع را انجام می‌دهند.

    ۶۵ درصد کارآموزان فنی وحرفه ای در استان کرمان دوره‌های تحصیلات عالیه را گذرانده‌اند 

    جهانگیری بیان داشت: بالای ۶۵ درصد ما کارآموزان فنی و حرفه‌ای در استان کسانی هستند که دوره‌های تحصیلات عالیه را گذارنده‌اند این نشان می‌دهد فرد در رشته دانشگاهی خود نتوانسته وارد بازار کار شود.

    وی نقش رسانه را در ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی بسیار مهم دانست و گفت: از همه رسانه‎ها استمداد دارم همانگونه که در ترویج استفاده از ماسک نقش مهمی داشتند در بحث مهارت‌آموزی نیز این نقش را ایفا کنند تا فرهنگ مهارت‌آموزی در بین آحاد جامعه نهادینه شود.

    کشور برای جهش تولید نیازمند افراد دارای مهارت است 

    مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه کشور برای جهش تولید به شدت نیاز به افرادی دارند که دارای مهارت باشند و اگر این دست و پنجه‌های طلایی وجود نداشته باشد جهش تولید را نخواهیم داشت تصریح کرد: از ۱۷ خرداد ماه سالجاری دوره‌های آموزشی با رعایت همه بهداشتی آغاز شده زیرا اقتصاد کشور به این افراد نیاز دارد و جهش تولید بدون استفاده از نیروی ماهر امکان‌پذیر نیست.

    وی از برگزاری المپیاد ملی و مهارت در سه رشته ساخت، طراحی مهندسی تولید و ماشین آلات در استان کرمان خبرداد و گفت: المپیاد ماشین‌آلات در شهرستان سیرجان و ساخت و تولید در مرکز استان و مسابقات بین‌المللی این المپیاد در کشور چین در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

    جهانگیری با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان نیز از اینکه تجهیزات و مواد اولیه از خارج از استان تامین می‌شود نیز  گلایه دارند تصریح کرد: اگر از ظرفیت‌های مهارتی استان استفاده شود هیج بیکاری در استان وجود ندارد.

    انطباق آموزش‌ها با نیاز بازار کار

    جهانگیری گفت: بحث آموزش مجازی بیشتر در حوزه دانش است و ۲۵ درصدکار ما را پوشش می‌دهد و آموزش‌های علمی ۷۵ درصد است در کارگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت یک روز درمیان با ۲ شیفت  برگزار می‌شود. 

    وی با بیان اینکه اگر رشته‌ای احساس شود که بازار کار ندارد و مهارت آموزان از آن رشته به شغل نرسیدند از طریق سیستم مشاوره و رهگیری حذف می‌شود و انبوه مدرک در یک رشته را ایجاد نمی‌کنیم  حتی در ارزیابی‌ها نیز به شدت بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به شدت دخیل هستند. 

    مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه انطباق آموزش‌ها با نیاز بازار کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و  تمام دنیا بر روی این انطباق کار می‌کنند و در کشور ما باید بپذیریم عملا در  آموزش و پرروش و دانشگاه کار خاصی انجام نشده است و خانواده ها هم رغبت ندارند.

    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی
    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی

    برگزاری المپیاد ملی و مهارت در استان کرمان 

    معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در این میزگرد با اشاره به اهمیت مهارت و تاثیر آن در جامعه افزود: بحث آموزشی که دانشگاه‌ها به آن می‌پردازند یک بخش است و بخش دیگر آن بحث مهارتی که جوانان به آن نیاز دارند و اهمیت آن در جامعه دیده می‌شود؛کسانی که در جامعه دارای مهارت هستند راحت‌تر به بازار کار ورود پیدا می‌کنند.

    ندیمه مهدی‌پور ادامه داد: تمام تلاش ما در حوزه مهارت به این شکل است که بتوانیم  وضعیت بازار کار و استقبال جوانان از رشته‌های فنی و حرفه‎ای را برای به رزو رسانی استانداردها و همگام شدن با بازار کار رصد کنیم.

    وی بیان داشت: امسال استان کرمان مفتخر به میزبانی المپیاد ملی و مهارت در سه رشته ساخت، تولید و طراحی و مهندسی ماشین‌آلات سنگین است و تمام برنامه‌ریزی‌های ما در راستای برگزاری این المپیاد به این شکل است که بنگاه‌های اقتصادی افراد علاقه‌مند به مهارت را به کار بگیرند تا آحاد جامعه آشنایی بیشتری با حوزه مهارتی پیدا کنند.

    مهارت زمنیه ساز جذب آسان نیروی انسانی به بازار کار است 

     معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه مهارت زمینه‌ساز جذب آسان به بازار کار است تصریح کرد: آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای به عنوان یک بازوی قوی در حوزه مهارت به ما کمک می‌کنند.

    مهدی‌پور با بیان اینکه همه کسانی که در حوزه مهارت کار می‌کنند باید تلاش کنند تا اهمیت مهارت و یادگیری برای تک، تک افراد جامعه نهادینه شود ادامه داد: باید حوزه مهارت به گونه‌ای در جامعه نهادینه شود تا جوانان ما غیر از تحصیلات عالیه دانشگاه نیز به مهارت اهمیت دهند و داشتن یک مهارت به همراه علم دغدغه ورود به بازار کار و اشتغالزایی را کاهش می‌دهد. 

    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی
    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی

    خدمات آموزشی  مهارت آموزی به ۱۳ میلیون نفر ساعت در استان کرمان 

    رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی یک رکن اصلی پایدار در کشور مطرح می‌شود افزود: توسعه مشارکت با ذینفعان محوریت برنامه‌های امسال اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای است.

    مجید ملامحمدی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای استان کرمان برای توسعه این رویکرد چند مدل کشوری را ارایه داده است و عمده حرکت آموزشی ما که منجر به اشتغال خواهد شد از دل نیازسنجی است و این مهم با آمار و اطلاعاتی است که از ذینفعان و مخاطبین به دست می‌آید.

     وی گفت: در این راستا فنی و حرفه‌ای استان کرمان مدل شورای مشورتی را برای اولین بار در سطح تدوین کرده و این مدل به شکل یک مثلث است که یک راس آن ذینفعان و راس دیگر آن بخش خصوصی و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی است که آن‌ها مشکلات منابع انسانی خود را می‌توانند به مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای که رأُس دیگر مثلث است؛ عنوان کنند.

    رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان از تدوین سند توسعه مهارت در شهرستان‌های استان خبرداد و تصریح کرد: این سند با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان تدوین می‌شود و در این سند راهبری اجرای آموزش‌های مهارتی در شهرستان‌ها مشخص شده تا در کارگروه اشتغال شهرستان‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد و در حال جمع بندی سند استانی هستیم تا الگوی راهی برای چشم‌اندازهای کوتاه مدت و بلند مدت شود.                                                           

    ملامحمدی ادامه داد: خروجی بسیار خوبی که این سند داشت تعیین ۶۰ عنوان آموزشی که بیشترین امید به اشتغال را در بین مهارت‌آموزان به وجود می‌آورد که این ۶۰ عنوان آموزشی در کارگروه بهره‌وری شورای راهبری مدیریت توسعه استان مطرح و تصویب برای برنامه‌ریزی جامع آن شده است.

    تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای استان  آماده پذیرش جوانان جویای کار هستند

    وی با بیان اینکه تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای استان  آماده پذیرش جوانان جویای کار هستند گفت: در بدو ورود مهارت‌آموزان واحد مشاوره و رهگیری فعال است و آخرین آمار و چشم‌انداز بازار کار را به مهارت‌آموزان ارایه می‌دهند.

    رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سالجاری الویت آموزش‌ها به صورت مجاز است اما رویکرد ما مشارکتی است.

    ملامحمدی از ارایه خدمات آموزشی به ۱۳ میلیون نفر ساعت در سالجاری خبرداد و افزود: تا ۲۸ تیرماه سالجاری ۲ میلیون و ۴۵۳ هزار نفر ساعت در بخش دولتی که معادل ۸ هزار و ۴۹۱ نفر دوره می‌شود و در بخش آموزشگاه‌های آزاد نیز پنج میلیون و ۹۵۹ هزار نفر ساعت آموزش‌ ارائه شده است

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه فضای آموزشی فنی و حرفه‌ای وسعت دارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهترین شکل صورت می‌گیرد اما مراجعه و جضور مردم نیز مهم است.

    رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان راه‌اندازی دپارتمان تخصصی کشاورزی در جنوب استان را یکی از برنامه‌های سالجاری فنی و حرفه‌ای استان عنوان و تصریح کرد: در این دپارتمان تخصصی برنامه‌های آموزشی به صورت ملی برگزار می‌شود و تاکتون ۶ دوره ملی در جنوب ارائه شده است.

    وی با اشاره به ارایه طرح کارآفرینی مهارت بنیان از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در این طرح صاحب ایده ساخت و تولید محصولی هستند؛ می‌توانند چهار تا ۶ ماه از امکانات و خدمات فنی و کارگاهی استان استفاده کنند و در طول این مدت ایده خود را تبدیل به محصول کنند.

    ملامحمدی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ویژه ساکنین حاشیه شهر گفت: یکهزار و ۲۰ نفر از این گروه هدف است با راهبری معاونت اجتماعی استانداری این طرح محقق خواهد شد.

    رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرما خاطرنشان کرد: اگر کسانی که دنبال کار هستند با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند؛ جذب بازار کار شوند و اگر این فرهنگ نهادینه شود شاهد توسعه آموزش‌های مهارتی بیش از پیش خواهیم بود.

    آموزش‌های مهارتی ضمن کار در صنایع استان کرمان 

    کارشناس مسئول صنایع فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به آموزش در صنایع گفت: آموزش ضمن کار در صنایع منجر به ارتقا کیفیت کار  و عدم آموزش نیز آموزش نیز سبب به پایین آمدن کیفیت محصول و در نهایت به ورشگستی و بیکاری کارگر می‌شود.

     میرمحمدی افزود: یکی از رسالت‌های فنی و حرفه‌ای این است که آموزش ضمن خدمت را در کارخانه‌ها برگزار کند و خوشبختانه در استان کرمان این مهم به بهترین شکل برگزار می‌شود.

    وی با اشاره به عملکرد فنی و حرفه‌ای در این حوزه تصریح کرد: طی سه ماهه اول امسال ۳۸۲هزار و ۸۱۵ نفر ساعت تعهد آموزش داشته‌ایم که آموزش‌ها به ۳۰۷هزار و ۱۸۵ نفر ساعت ارایه شده که نشان از تحقق ۸۰ درصدی این مهم است.

    کارشناس مسئول صنایع فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در هفته مهارت امسال مرکز جوار کارگاهی شرکت گوهر روش سیرجان افتتاح شد خاطرنشان کرد: این مرکز جوار کارگاهی بزرگ است که با هدف تجربیات ساخت و تولید سنگ آهن در استان افتتاح شده تا در اختیار زنجیره فولاد استان قرار گیرد.

    راه‌اندازی مرکز جوار کارگاهی در سیرجان 
    مدیر آموزش شرکت آرمان گوهر با اشاره به اینکه شرکت آرمان گستر یکی از زیر مجموعه‌های شرکت‌ جهاد نصر است که با دارا بودن بیش از ۶هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در بخش معدنی و عمرانی در سطح استان و کشور فعالیت می‌کند افزود: در این شرکت نیازمندی به آموزش‌های مهارتی در شغل‌های مختلف احساس می‌شد که در این راستا  مجوز مرکز جوار کارگاهی را از سازمان فنی و حرفه ای اخذ کردیم. 

     علیرضا پورغُربا گفت: از سال ۹۷ مهارت آموزی را به صورت علمی و عملی در شهرستان با راه اندازی مرکز آموزش در شهرستان سیرجان و همچنین کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در سطح محل کار شروع کردیم. 

    وی ادامه داد: مرکز جوار کارگاهی آرمان گوهر در زمینه‌های تخصصی مدیریتی، ماشین آلاتی، معدنی، ایمنی و روانشناسی و همچنین نوآوری و اختراعات در حال برگزاری دوره‌های مهارتی است. 

    پورغربا بیان داشت: از زمان شروع مرکز جوارکارگاهی تاکنون برای ۲۸۰ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی ومهارتی برگزار شده و  در حال حاضر نیز دوره‌های مهارتی با توجه به شیوع ویروس کرونا در چار چوب پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

    مدیر آموزش شرکت آرمان گوهر با اشاره به اینکه گواه آموزش‌های مهارتی در این شرکت تولید تایر هندلر بود که سبب شد راندمان کاری ما بیش از ۱۰ هزار برابر افزایش یابد تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها این محصول را به کشور ایران نمی‌دادند و اگر می‌دادند با قیمت فعلی دلار قیمت این محصول به ۶میلیارد دلار می‌رسید. 

    وی با اشاره به اینکه مهندسان این شرکت توانستند با آموزش‌ها و مهارت‌های که در مرکز جوار کارگاهی فراگرفتند تایرهندلر را کمتر از ۶۰۰‪ میلیون تومان تولید کردند افزود: این مهم بدین معنی است که با قیمتی یک دهم قیمت خرید از خارج از کشور و کارایی کار ما را تا ۱۰برابر افزایش داد. 

    پورغُربا با اشاره به اینکه علاوه بر مهارت آموزی در زمینه‌های  مختلف در زمینه نوآوری اختراعات که در سطح جهان به عنوان یک مهارت آموزی نوین شناخته شده است فعالیت می‌کنیم و در همین راستا کلاس‌های مهارتی از ایده تا محصول برگزار و  نخبه‌های شرکت در این زمینه شناسایی می‌شوند تصریح کرد: یکی از مهندسین این شرکت تاکنون ۱۸۷‪ اختراع از طریق دوره‌های مهارتی به ثبت رسانده است و از ۲۰۱۱ تاکنون نمایشگاه های مختلف کسب رتبه داشته است. 

    وی با قدردانی از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی شاهد این مهم باشیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از نظر مهارت به جایی برسند که در صنعت کشور به هیچ مشکلی برنخوریم و خودکفا باشیم.

    محمدحسین آرمند نخبه مهارتی کشور و یکی از مهندسین شرکت آرمان گوهر نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه از سال ۸۷ در زمینه ایده‌پردازی و نوآوری فعالیت خود را شروع کردم و تاکنون ۱۷۸‪اختراع را دارم گفت: ۱۴ثبت اختراع جهانی دارم و نخستین آن در زمینه سیستم‌های آبیاری هوشمند و اختراع آخر در زمینه ایمنی بوده با مشارکت شرکت آرمان گوهر در نمایشگاه‌های بین المللی در شهر ژنو کشور سوئیس حائز رتبه اول شد. 

    وی با اشاره به دعوتنامه از کشور آمریکا برای شرکت در نمایشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود و در حال حاضر ۱۷ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در دست اقدام داریم. 

    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی
    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی

    مهارت‌افزایی ورود فارغ‌التحصیلان را به بازار کار آسان می‌کند

    کارآفرین برتر استان کرمان و استاد دوره‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که موفقیت‌ها در کشور کم شده مدرک‌گرایی است گفت: زمانی که شخصی فارغ التحصیل می‌شود و تجربه کار عملی را ندارد؛ قطعا موفق نخواهد شد.

    مهنوش وحدتی با بیان اینکه در گذشته کشور ایران در حوزه صنایع دستی یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا بود تصریح کرد: یکی از سیاست‌های دولت این است که در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی آموزش‌ها را به گونه‌ای ارتقا دهد که رتبه گذشته را در این زمنیه کسب کنیم. 

    وی با بیان اینکه مهارت افزایی ورود فارغ‌التحصیلان را به بازار کار آسان می‌کند گفت: آموزش زمانی می‌تواند هدفمند باشند که مربی دارای  اطلاعات و تجربه کافی و متعهد به انتقال  اطلاعات به کارآموز خود باشد. 

    کارآفرین برتر استان کرمان با اشاره به اینکه افزایش مهارت در جامعه آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد تصریح کرد: زمانی که افراد مهارتی را داشته باشند و به توانمندی برسند وارد عرصه اشتغال می‌شوند و زیرا خود بیکاری منجر به یکی از معضلات اجتماعی می‌شود. 

    وی خاطرنشان کرد: مهارت و توانمندی سبب ایجاد اعتماد به نفس در افراد می‌شود و از سوی دیگر مهارتی که آموزش دیده است کمک خرج خانواده است و این مهارت را می‌توانیم حفظ کنیم و به نسل‌های آینده منتقل کنیم. 

    وحدتی تاکید کرد: مهارت و آموزش صحیح آن مهارت سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی افسردگی، بذهکارهای اجتماعی، پرخاش‌گری‌های اجتماعی می‌شود.

    چالش‌های مهارت‌آموزان  

    کارآفرین برتر استان کرمان با اشاره به مشکلات مهارت‌ آموزان در حوزه مشاغل خانگی افزود: برخی از هنرآموزان برای تهیه مواد و فروش هنری که انجام داده است مشکل دارند باید مسیری فراهم شود دست دلالان در این مسیر به ویژه صنایع دستی حذف شود. 

    وحدتی ادامه داد: زمانی که یک کار نفیس از طریق واسطه ها و دلالان به فروش می‌رسد و صادرات می‌شود اسمی از استان در این میان نیست و در میزان صادرات استان اثرگذار نخواهد بود. 

    وی تصریح کرد: سالانه ۱۸ هزار متر گلیم سیرجان تولید می‌شود اما از  استان صادرات صورت نمی گیرد زیرا خدمات گلیم در استان کرمان انجام نمی‌شود و باید از تهران انجام و. صادر شوند و صنایع پته هم به همین شکل است. 

    کارآفرین برتر استان کرمان تصریح کرد: اگر دولت برای مجموعه‌های موفق به اندازه‌ای که شخص سرمایه‌گذاری می‌کند، سرمایه‌گذاری کند آن مجموعه پیشرفت خواهد کرد و   استان پیشرفت می‌کند. 

    نقش مربی در آموزش مهارت و ایجاد خلاقیت‌های ذهنی

    وی با بیان اینکه مربی در آموزش مهارت و ایجاد خلاقیت‌های ذهنی در مهارت آموز نقش بی‌بدیل دارد تصریح کرد: در حال حاضر گردشگران در استان حاضر به حمل یک قالی چند صد کیلویی به عنوان صنایع دستی به کشور خودشان هستند اما پته که یک صنایع دستی سبک است به دلیل داشتن رنگ‌های شیمیایی چشم نواز نیستند که در این زمینه باید راهکاری اندیشیده شود تا پته مرغوب و اصیل به کل دنیا صادر شود.

    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی
    جهش تولید همراه با نسخه مهارت آموزی

    ظرفیت‌های اشتغال در استان کرمان زیاد اما استفاده از نیروهای مهار کم

    دارنده مدال طلا  المپیاد رشته ساخت و تولید فنی و حرفه‌ای استان کرمان در سال ۹۴  با اشاره به اینکه از سال ۹۰ وارد سازمان فنی و حرفه‌ای شدم افزود: زمانی که وارد دانشگاه شدم کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای مجهزتر  از دانشگاه‌ها هستند و  در سال ۹۴ باحمایت فنی و حرفه‌ای استان کرمان معرفی به المپیاد رشته ساخت و تولید تیمی شدم و بین ۱۶ استان مقام اول را کسب کردیم.

    حسام‌الدین فلاحتی با اشاره به اینکه ظرفیت کاری در استان کرمان زیاد است اما  متاسفانه در شهر کرمان از نیروهای مهار استفاده نمی‌شود تصریح کرد: بیشتر مواد اولیه ساخت و تولید در سطح استان از خارج از استان تهیه می‌شود این در حالی است که نیروهای مهاری در خود استان وجود دارند که بتواند مواد اولیه را تولید کنند و سود آن به خود استان برسد.

    فلاحتی خاطرنشان کرد: کسانی که بیکار هستند و از  فنی و حرفه‌ای مهارتی را بیاموزند این مهارت جوابگوی یک مسیری از زندگی وی خواهد بود.

    راه‌اندازی شهرک مهارتی در استان کرمان 

    معاون پشتیبانی فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در این میزگرد افزو:  اداره کل فنی و حرفه‌ای ۲۸ مرکز ثابت آموزشی در بخش دولتی دارد  که خدمات آموزشی را به جویندگان مهارت و کار به صورت رایگان با بیش از ۲۵۰نفر مربی انجام می‌دهد. 

    محسن غضنفری ادامه داد: از بهترین مربیان در امر آموزش استفاده می‌کنیم و گواه این بحث کسب رتبه‌های برتر مهارت آموزان در سطح ملی و بین‌المللی است و بسیاری از دوره های آموزشی برای مربیان در سطح کشور در استان کرمان برگزار می‌شود. 

    وی بیان داشت: دوره‌های آموزشی تربیت مربی تا قبل از شیوع ویروس کرونا دوره‌های آموزشی به صورت حضوری بود و هم اکنون به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

    معاون پشتیبانی فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه وجود بیش از ۷۰۰آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در بهش خصوصی خبرداد و افزود: در شورای مهارت از زمان ریاست اوسط هاشمی مجوز آن صادر شد و مصوبات خوبی داشت که یکی مصوبات آن  راه‌اندازی شهرک مهارتی در سطح استان است که این مهم در دست پیگیری است. 

    غضنفری گفت: اهمیت مهارت در جامعه مشهود است و در برنامه ششم توسعه باید  ۴۴ درصد دانش آموزان به سمت مهارت آموزی پیش بروند تاکنون ۳۶ درصد آن تحقق یافته است و مجموعه استان باید به این مهم کمک کنند تا جوانان به سمت مهارت آموزی پیش بروند. 

    وی با بیان اینکه طی سال گذشته در حوزه کسب درآمد جزو سه استان برتر در سطح کشور بودیم گفت: در سال گذشته در حوزه کسب در آمد جزو سه استان برتر کشور بودیم و خوشبختانه استان کرمان در حوزه مهارتی در سطح کشور سربلند بوده است. 

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *