×
×

مدیر پایانه مرزی سرخس
ترددتجاری بین ایران-ترکمنستان متوقف شد

  • کد نوشته: 8047
  • ۱۳۹۹-۰۶-۲۲
  • ۰
  • مرز زمینی ایران-ترکمنستان در استان خراسان رضوی پس از هفت ماه تعطیلی در روز ۱۷ شهریور بازگشایی شد اما بنا بر دلایل نامعلوم باری دیگرمسدود و تردد تجاری زمینی بین این دو کشور متوقف شد.
    ترددتجاری بین ایران-ترکمنستان متوقف شد
  • تبلیغ هدفمند

    مرز زمینی ایران-ترکمنستان در استان خراسان رضوی پس از هفت ماه تعطیلی در روز ۱۷ شهریور بازگشایی شد اما بنا بر دلایل نامعلوم باری دیگرمسدود و تردد تجاری زمینی بین این دو کشور متوقف شد.

    بالغ بر شش ماه بود که تجار ایرانی و صادرکنندگان خراسان رضوی در انتظار بازگشایی مرز زمینی ترکمنستان بودند وپس از هفت ماه تعطیلی در ۱۷ شهریورباز گشایی شد اما عمر چندانی نداشت.

    مرز زمینی ایران-ترکمنستان گرچه به‌طور آزمایشی به مدت سه روز بازگشایی شد و تعداد محدودی از خودروهای ترانزیتی نیز از آن عبور کردند اما با اتمام مهلت سه‌روزه صبح روز پنجشنبه باری دیگر مسدود و روند صادرات به ترکمنستان متوقف شد.

    با شیوع بیماری کرونا مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد و معادلات بسیاری از بازرگانان و تجار ایرانی را بر هم زد و بنا بر اظهارات مسئولان سازمان تجارت خراسان رضوی این انسداد مرز کاهش چشمگیری از مراودات تجاری و کاهش ۳۸ درصدی صادرات به این کشور داشته است.

    مدیر پایانه مرزی سرخس با اعلام این خبر که مرز زمینی واقع در شمال شرقی خراسان رضوی هم‌جوار با کشور جمهوری ترکمنستان از روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه به‌طور موقت بر روی ناوگان باری ایران بازگشایی‌شد، گفت: بر اساس گفتگوها و توافق‌های اخیر مقامات مسئول دو کشور مقررشد ظرف این مدت ناوگان باری ایرانی وارد نقطه صفر مرزی سرخس شده تا روزانه ۱۰ مورد بار کامیون بدون یدک‌کش را تحویل خودروهای ترکمنستان دهند.

    ترددتجاری بین ایران-ترکمنستان متوقف شد
    ترددتجاری بین ایران-ترکمنستان متوقف شد

    رضایی افزود: بنا بر توافق ,رانندگان ترکمن هم می توانستند این بار را به مقصد نهایی حمل کنندو سپس گاری خالی کامیون را به رانندگان ایرانی در سرخس تحویل دهند.

    ​محمدمهدی رضایی افزود: مالکیت کامیون‌ها در ایران به‌صورت خرده‌مالکی یعنی متعلق به افراد حقیقی است لذا رانندگان تمایلی برای تحویل کامیون و بار خود به راننده دیگری را ندارندو باوجود باز شدن پل مرزی سرخس وازسرگیری مراودات تجاری این موضوع بابی رغبتی صاحبان کالا و رانندگان روبرو شد.

    مدیر پایانه مرزی سرخس اظهار داشت: با توجه به پایان رسیدن توافق یادشده با ترکمنستان برای تردد مرزی که به مدت سه روز از آن می گذرد تداوم جابه‌جایی کالا به شکل یادشده و یا بسته  بودن مرز را به مقامات کشورمان اعلام کند.

    وی عنوان کرد: البته طی سه روز تنها یک محموله تجاری شامل چهار تریلر حامل خودروی ترانزیتی از ایران وارد کشور ترکمنستان  شد
    در همین راستا رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی نیز بابیان اینکه ترکمنستان شرایط وقوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای بازگشایی مرزهای خود دارد افزود: از اسفندماه سال گذشته تاکنون با افزایش تعرفه ها توسط ترکمنستانی ها رغبت چندانی به منظور مراودات تجاری بدلیل نداشتن صرفه اقتصادی ایجاد نمی کند و همین امر موجب کاهش حجم مراودات و میزان صادرات از خراسان رضوی از ابتدای سال ۹۹ شده است.

    وی بابیان اینکه میزان صادرات کالا از گمرکات باجگیران و لطف‌آباد خراسان رضوی به دلیل بسته بودن مرز زمینی ترکمنستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش‌یافته است افزود: حتی باوجود باز بودن مسیر ریلی سرخس به سمت ترکمنستان، ارزش صادرات از این مرز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کمتر شده است

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *