×
×

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان
هزینه۴میلیاردریالی برای مرمت آثارتاریخی وگردشگری شیروان

  • کد نوشته: 20946
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین میثم زارع در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از مبلغ کل هزینه شده ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال برای مرمت اثر تاریخی حمام خزینه پیرشهید و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای دسترسی بهتر راه های هنامه واقع در بخش مرکزی شهرستان هزینه شد.
    هزینه۴میلیاردریالی برای مرمت آثارتاریخی وگردشگری شیروان
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: امسال چهار میلیارد ریال برای مرمت اثر تاریخی و گردشگری حمام خزینه پیر شهید و راه دسترسی به غارهای هنامه این شهرستان خراسان شمالی هزینه شد.

    هزینه۴میلیاردریالی برای مرمت آثارتاریخی وگردشگری شیروان

    هزینه۴میلیاردریالی برای مرمت آثارتاریخی وگردشگری شیروان
    هزینه۴میلیاردریالی برای مرمت آثارتاریخی وگردشگری شیروان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین میثم زارع در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از مبلغ کل هزینه شده ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال برای مرمت اثر تاریخی حمام خزینه پیرشهید و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای دسترسی بهتر راه های هنامه واقع در بخش مرکزی شهرستان هزینه شد.

    وی با اشاره به اهمیت آثار تاریخی شهرستان و مرمت آنان گفت: در این خصوص پیشنهاد داده شده دهیاری ها و بخش خصوصی پای کار بیایند و برای امور اقتصادی و فرهنگی از این آثار استفاده کنند زیراکه این بخش موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی می شود.

    زارع افزود: طی سال های اخیر اعتبارات خوبی برای مرمت آثار تخصیص یافته و اقدامات خوبی انجام شده ولی هنوز بسیاری از آثار نیاز به مرمت و اعتبار مورد نیاز دارد.

    حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده است.

    این حمام خزینه که در سال ۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از سه بخش اصلی شامل رختکن،گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است.

    روستای پیر شهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

    غارهای دستکند هنامه واقع در شمال شهرستان شیروان خراسان شمالی و بالادست باغ های سرسبز منطقه در دل کوه واقع شده است.

    غارهای هنامه شیروان یک مجموعه معماری دستکند است که در سه طبقه روی هم در سینه کوهی در جنوب روستای به همین نام از توابع دهستان سیوکانلو در ۱۸ کیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار گرفته است.

    غارهای دستکند در دل کوه و بالادست یکی از دره های فرعی رود اترک به ارتفاع حدود هزار و ۴۴۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده که از جاذبه های دیدنی خاصی برخوردار است.

    مجموعه معماری دستکند با توجه به گستره آن ها زمانی جمعیت قابل توجه از ساکنین بومی منطقه را در خود جای می داده و در سینه کوهی به نام گرمه دره قرار گرفته است که حدود ۱۰۰ متر از کف دره ارتفاع دارد.

    این مجموعه منحصر به فرد در خراسان شمالی که مربوط به قرون اولیه اسلامی(قرن ۳-۵ ق) با شماره ۲۲۲۱۴ در فرودین ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    شهرستان ‌شیروان در ‌ ۶۰کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران شمال مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع است که دارای ۶ روستای هدف گردشگری است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *