×
×

سفیر جمهوری اسلامی ایران
روندروبه توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران وروسیه

  • کد نوشته: 21307
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، کاظم جلالی روز چهارشنبه در ارتباط تصویری با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: روسیه کشوری با اقتصاد عمدتا وارداتی است و بازار واردات این کشور درحدود ۲۷۰ میلیارد دلار در سال می باشد.
    روندروبه توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران وروسیه
  • تبلیغ هدفمند

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: تهران و مسکو به رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و سخت از سوی آمریکا همکاری‌های اقتصادی رو به جلویی دارند.

    روندروبه توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران وروسیه

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، کاظم جلالی روز چهارشنبه در ارتباط تصویری با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: روسیه کشوری با اقتصاد عمدتا وارداتی است و بازار واردات این کشور درحدود ۲۷۰ میلیارد دلار در سال می باشد.

    وی با بیان اینکه کشور روسیه صادر کننده نفت و گاز است، ادامه داد: برخی معتقدند که اقتصاد ایران و روسیه اقتصاد موازی از لحاظ انرژی است ولی این سخن، سخن درستی نیست و اقتصاد ما می تواند در بخش هایی که دارای مزیت بسیار زیادی هستیم اقتصاد مکمل باشد.

    جلالی اظهار کرد: همکاری های ایران و روسیه در سطح نظامی، امنیتی، دفاعی و سیاسی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد اما در زمینه های روابط اقتصادی و فرهنگی کاستی هایی وجود دارد که لازم است دو طرف برای رفع آن تلاش کنند.

    وی ادامه داد: در بخش غیرنظامی اقدامات مختلفی آغاز شده است که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا متوقف شد بنابراین ما در انتظار کاهش محدودیت ها و باز شدن مرزها برای آغاز پروژه ها هستیم و قطعا از طرح های قابل اجرا حمایت خواهیم کرد.

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه  گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور همسایه در کنار گسترش روابط راهبردی در سال های اخیر، در تلاشند تا از ظرفیت های بالای تجاری و اقتصادی یکدیگر نیز آنگونه که شایسته است؛ بهره متقابل لازم را ببرند.

    وی اظهار کرد: مناسبات میان ایران و روسیه در حال حاضر در بهترین شرایط قرار دارد اما با این وجود روابط اقتصادی ۲ کشو با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های بالا در سطح مطلوبی نیست و برای رفع موانع و مشکلات  اقتصادی تلاش می شود.

    جلالی ادامه داد: متاسفانه تجار ایران در بازار بزرگ روسیه به شکل فردی وارد مبادلات تجاری می شوند و چون با بازار روسیه آشنا نیستند دچار مشکلات متعددی می شوند.

    وی با بیان اینکه باید تجار ایرانی به صورت شراکتی و هلدینگ در بازار اقتصادی روسیه حضور یابند، گفت: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت بالایی در بخش خودروسازی و قطعات خودروی و همچنین صنعت غذایی است که می توان با ایجاد شرکت در این ۲ بخش وارد بازار بزرگ روسیه شد.

     استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: از سوی وزارت صمت تقویت و توسعه روابط با کشورهای همسایه و ایفای نقش محوری در توسعه همکاری های منطقه ای به این استان محول شده است.

    محمد رضا پورمحمدی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از مهم ترین استان های کشوراز لحاظ قابلیت های صنعتی و اقتصادی است، اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال میزان صادرات استان در حدود ۵ میلیون دلار و واردات استان از روسیه ۶ میلیون دلار بود.

    وی ادامه داد: تبریز چهارمین قطب صنعتی کشور است و  بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در این استان فعال بوده و ۱۳ واحد بزرگ خودروسازی و تولید قطعات خودرو در استان فعال می باشد که ۳۵ درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود.

    پورمحمدی گفت: تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات ایران شناخته شده و به بیش از ۸۰ کشور صادرات داریم ودر زمینه کشت فراسرزمینی نیز فعالان این استان در کشورهای گرجستان و قرقیزستان فعال بوده و کارهای بسیار خوبی در زمینه کشاورزی انجام می دهند.

    وی با اشاره به تنگناهایی که در توسعه همکاری های ایران و روسیه وجود دارد، گفت: در عین حال که ایران و روسیه هر دو عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند ولی این پیمان خیلی عملیاتی نیست و هنوز مبادلات و مراودات تسهیل نمی شود و هزینه ها در گمرک های ورودی روسیه بالاست که نیاز است با کاهش این هزینه ها و تسریع و تسهیل، امکان رقابت برای تجار ایرانی فراهم شود.

    استاندار آذربایجان شرقی گفت: لازم است سرمایه گذاری های مشترک دوجانبه و یا سه جانبه “روسیه، ترکیه و ایران” در مناطق آزاد سه کشور برای بهره مندی از پتانسیل های سه کشور انجام گیرد.

    وی بر لزوم رفع تبعیض در پذیرش گواهی مبدا صادره از اتاق بازرگانی گیلان و تبریز در گمرکات ورودی روسیه و عدم قبول و سختگیری بی مورد در خصوص گواهی مبدا صادره از اتاق بازرگانی تبریز به خصوص در گمرک آستاراخان تاکید کرد.

    پورمحمدی افزود: آماده تشکیل شرکت و هلدینگ های صادراتی مشترک با فعالان ایرانی و روسی برای صادرات پایدار به بازار روسیه با نظارت و کنترل کیفی و کمی کالاهای صادراتی از ایران به روسیه هستیم.

    وی همچنین بر لزوم تبادل هیت های تجاری اشاره کرد و گفت: برای تسریع و تسهیل روابط آماده میزبانی از هیات های تجاری و اقتصادی روسیه در تبریز هستیم و می توان نمایشگاههای تخصصی به صورت مجازی و یا حضوری برپا کرد.

    استاندار آذربایجان شرقی به لغو روادید و روانسازی تسهیل و تسریع صدور ویزای تجازی و روادید بالاخص برای فعالان اقتصادی و تجار تاکید کرد و گفت: ضروری است مشکلات ترانسپورت کالا از طریق آبی، جاده ای، ریلی و هوایی حل شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *