×
×

۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان

  • کد نوشته: 21761
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۶
  • ۰
  • این سامانه سرد و بارشی از پنجشنبه گذشته در گلستان فعالیت خود را آغاز کرد و سبب وقوع طوفان ۱۲۹ کیلومتر بر ساعتی، بارش برف، مه گرفتگی و کاهش ۱۴ تا ۱۶ درجه ای دما شد و در بخش های کشاورزی و مسکن خسارتی برجا گذاشت.
    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    طوفان، برف و کولاک دوم و سوم بهمن ماه که بخش‌های گسترده‌ای از گلستان را فراگرفته بود موجب وارد شدن خسارت ۴۲۴ میلیارد ریالی به بخش‌های گوناگون و زیرساختی استان شد.

    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان

    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان
    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان

    این سامانه سرد و بارشی از پنجشنبه گذشته در گلستان فعالیت خود را آغاز کرد و سبب وقوع طوفان ۱۲۹ کیلومتر بر ساعتی، بارش برف، مه گرفتگی و کاهش ۱۴ تا ۱۶ درجه ای دما شد و در بخش های کشاورزی و مسکن خسارتی برجا گذاشت.

    همچنین جاده های ارتباطی اصلی بین استانی شامل توسکستان واقع در محور گرگان – شاهرود ( در استان سمنان)، خوش ییلاق واقع در مسیر آزاشهر – شاهرود و جنگل گلستان در مسیر مینودشت – بجنورد و برخی راه های روستایی کوهستان به دلیل بارش برف سنگین برای ساعاتی بسته شد.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: این خسارت‌ها در بخش منازل، آب و فاضلاب، شبکه توزیع نیروی برق و جهاد کشاورزی وارد شد که ۲۶۸ میلیارد ریال آن مربوط به مزارع و باغات و گلخانه‌ها بود.

    سیدرضا قادری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اثر برف و کولاک، ۶۰۶ خانه دچار خسارت ۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی شد که از این تعداد ۶۰۰ منزل نیاز به تعمیر، بهسازی و مرمت داشته و ۶ خانه دیگر باید نوسازی و بازسازی شوند.

    وی عنوان کرد: همچنین سرمای ناشی از برف و کولاک ۳۷ میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی، چاه‌های تامین آب شرب و کنتورهای آب منازل و افزون بر ۱۰ میلیاد ریال به شبکه انتقال، توزیع، تیرهای چراغ برق و ترانس‌های ضعیف خسارت وارد کرد.

    وی خاطرنشان کرد: در بخش هواشناسی نیز باد و طوفان در مجموع ۲۵ میلیارد ریال به زیرساخت‌ها و دستگاه‌های تخصصی چندین ایستگاه در استان خسارت زد.

    خسارت ۱۸۰ میلیارد ریال توفان و سرما به گلخانه ها

    معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گفت که طوفان و سرمای اخیر افزون بر ۲۶۸ میلیارد ریال به گلخانه‌های استان خسارت وارد کرد.

    آمنه جمشیدی رودباری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت علاوه بر وارد شدن خسارت به پوشش سقف ۱۳ گلخانه، محصولات باغی در حال پرورش این گلخانه ها شامل گل و گیاه، سبزی و صیفی و نهال نیز به دلیل سرمای زیادی دچار آسیب شدند.

    وی بیان کرد: همچنین طوفان و برف ۸۸ میلیارد ریال به مزارع، باغات، مرغداری‌ها، گاوداری، دامداری و کلونی‌های زنبور استان خسارت وارد کرد.

    گلستان بیش از ۵۵ هکتار گلخانه در حال بهره‌برداری دارد که در آن محصولاتی مانند سبزی و گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل رنگی، لیموترش و گل‌های فصلی، نشایی، درختچه و آپارتمانی تولید می‌شود.

    همچنین این استان ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی و ۸۶۰ هزار هکتار مرتع دارد که سالانه ۵.۲ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

    طوفان اخیر به ۶۰۰ خانه روستایی در گلستان خسارت زد

    مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت که مطابق برآورد اولیه در اثر طوفان شدید روز پنجشنبه ۶۰۶ خانه روستایی در ۹ شهرستان دچار خسارت شده و نیازمند تعمیر است.

    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان
    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان

    سیدمحمد حسینی بیان کرد: طوفان بیشتر به سقف این خانه ها که دارای پوشش حلب بودند خسارت وارد کرد.

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان برای برآورد خسارت وارده طوفان به واحدهای مسکونی ۳۰ گروه کارشناس به شهرستان های درگیر اعزام کرده بود.

    برف‌روبی بیش از ۲ هزار کیلومتر جاده

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت که راهداران این اداره کل از ظهر پنجشنبه به مدت ۲۴ ساعت، افزون بر ۲ هزار و ۱۴۹ کیلومتر از مسیر جاده های کوهستانی و برف گیر استان را بوسیله ۱۰۷ دستگاه ماشین آلات راهسازی برف روبی کردند.

    غلامرضا بیکی افزود: در عملیات برف روبی، ۴۳۵ تن نمک و شن نیز در محورهای های ارتباطی پاشیده شد.

    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان
    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان

    به گفته وی در عملیات برف روبی و باز نگه داشتن محورهای ارتباطی استان که ۱۷۸ راهدار مشارکت داشتند به ۱۲۰ خودرو گرفتار کمک رسانی شد.

    امدادرسانی هلال احمر به حدود ۸۰۰ نفر

    مدیرعامل هلال احمر گلستان گفت که امدادگران این جمعیت در بندرگز، گرگان، کردکوی، آق قلا، آزادشهر، بندرترکمن و علی آباد کتول به حدود ۸۰۰ نفر که در برف و کولاک گرفتار شده بودند خدمات مورد نیاز را ارایه کردند.

    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان
    ۴۲۴میلیاردریال خسارت طوفان وبرف گلستان

    فرهاد میقانی افزود: امدادرسانی به متاثرین از برف و کولاک در هفت محور برفگیر استان شامل توسکستان – شاهرود، گردنه چناران و منطقه اوچران در مراوه تپه، – درازنو به جهان نما در کردکوی، – گالیکش به جنگل گلستان، رامیان به شاهرود، دهنه محمد آباد روستای الستان در علی آباد و محور دوزین به مینودشت بود.

    به گفته وی هلال احمر گلستان هزار و ۵۰۵ کیلوگرم نایلون برای پوشش سقف منزل و  ۱۶ بسته اقلام غذایی میان آسیب دیدگان طوفان توزیع کرد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *