×
×

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
افزایش بهره‌وری آب درخراسان شمالی۲۳درصد

  • کد نوشته: 24244
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین سیدابراهیم سیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر این اساس هم اینک به ازای مصرف هر مترمکعب آب در استان ۱.۱۳۵ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود.
    افزایش بهره‌وری آب درخراسان شمالی۲۳درصد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان بهره‌وری فیزیکی از آب کشاورزی این استان سال ۹۲، ۰.۹۲ بود که اکنون با ۲۳ درصد افزایش به ۱.۱۳۵ کیلوگرم بر مترمکعب رسیده است.

    افزایش بهره‌وری آب درخراسان شمالی۲۳درصد

    افزایش بهره‌وری آب درخراسان شمالی۲۳درصد
    افزایش بهره‌وری آب درخراسان شمالی۲۳درصد

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین سیدابراهیم سیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر این اساس هم اینک به ازای مصرف هر مترمکعب آب در استان ۱.۱۳۵ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود.

    وی گفت: عملکرد آبیاری در کشتزارهای استان نیز با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۲، هم اینک به ۴۶ درصد رسیده است.

    وی شاخص راندمان آبیاری در اراضی استان در سال ۹۲ را ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: تلاش می شود این شاخص تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد برسد.

    سیدی افزود: همچنین این استان در برنامه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه هشتم را در بین استان ها دارد.

    مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای ایجاد سامانه های نوین آبیاری مستعد است.

    سیدی گفت: در آغاز فعالیت دولت یازدهم ۱۷ هزار و ۶۹۳ هکتار از عرصه های کشاورزی استان زیر پوشش طرح های آبیاری نوین قرار گرفته بود که در پایان سال ۹۸ این رقم به ۳۶ هزار و ۸۳۵ هکتار رسید و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۰  این میزان به ۴۸ هزار و ۸۳۵ هکتار برسد.

    وی کل سطح اراضی مستعد استان برای اجرای کانال انتقال آب را ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دانست و افزود: تا ابتدای دولت تدبیر و امید چهار هزار و ۱۳۴ کیلومتر کانال انتقال آب ایجاد شده بود که در پایان سال ۹۸ این رقم به چهار هزار و ۳۶۴ کیلومتر رسید و برنامه ریزی شده که این میزان تا پایان سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۵۶۴ کیلومتر برسد.

    وی با اشاره به وجود ۶۲۹ رشته قنات در استان، اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۵۲۳ رشته از این قنات ها احیا و یا مرمت شده است.

    سیدی بر تجهیز و نوسازی اراضی تاکید کرد و افزود: در شروع دولت یازدهم هزار و ۹۶۲ هکتار از اراضی استان نوسازی شده بود که در پایان سال ۹۸ به سه هزار و ۱۹۲ هکتار رسید و پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۰ این آمار به چهار هزار و ۱۹۲ هکتار برسد.

    مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: هزینه تجهیز و نوسازی هر هکتار زمین ۵۰ میلیون ریال و صرفه جویی در آب به ازای هر هکتار هزار و ۴۰۰ متر مکعب در سال، حجم آب صرفه جویی شده تاکنون در استان ۲۸ میلیون متر مکعب بوده است.

    سیدی گفت: ارتقای بهره ­وری آب ‌ و خاک کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری با روش‌های نوین آبیاری، افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقای ضریب خوداتکایی و بهبود و افزایش عملکرد در واحد سطح از مهم ترین راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

    وی افزود: با توجه به بروز خشکسالی های متوالی در سال های گذشته و لزوم ارتقای بهره وری آب، فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه افزایش راندمان آبیاری در استان صورت گرفته است.

    وی اظهار داشت:  ۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری مساعد است که ۵۰ درصد آن در دولت تدبیر و امید به اجرا درآمده است.

    سیدی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح های آبیاری نوین با کمک بلاعوض ۸۵ درصدی دولت، حداکثر برای آبیاری قطره ای ۱۷۵ میلیون ریال و بارانی ۱۰۵ میلیون ریال پرداخت شد.

    وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان وجود ندارد، افزود: کشاورزانی که آب و زمین در اختیار داشته باشند برای اجرای این سامانه ها به آنان تسهیلات پرداخت می شود.

    وی با بیان اینکه هم اکنون در سامانه‌های سنتی آبیاری میانگین عملکرد انتقال آب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اظهار داشت: در روش‌هایی که منجر به استقرار سامانه‌های آبیاری بارانی می‌شود، راندمان آبیاری به ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در سامانه‌های قطره‌ای این رقم تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

    سیدی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب تا ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

    وی گفت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد (چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکان زیاد باشند، مشروط بر اینکه تمام مالکان آمادگی اجرای طرح را داشته باشند دولت کمک های خوبی خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه عمده اراضی کشاورزی این استان خرد و در قطعات کوچک است، گفت: برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کوچک و خرده مالکی هزینه های زیادی انجام می شود که اگر کشاورزان زمین های خود را تجمیع کنند دولت ۱۰۰ درصد اعتبارات را اختصاص می دهد.

    ۹۰ درصد آب تولیدی در استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی استفاده می شود.  

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *