×
×

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور
طراحان‌لباس به سمت‌ساماندهی‌لباس‌ایرانی-اسلامی حرکت‌کنند

  • کد نوشته: 25522
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین به نقل ازایرنا، مرضیه شفاپور روز شنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره مد و لباس ایرانی- اسلامی استان اردبیل افزود: آنچه که برای کارگروه ساماندهی مد و لباس اهمیت دارد، هدایت طراحان به سمت ساماندهی لباس ایرانی- اسلامی با تلفیق نمادهایی است که در کشور وجود دارد، تا به سمت لباس‌های نوین الهام گرفته از خاستگاه مردم ایران حرکت کنند.
    طراحان‌لباس به سمت‌ساماندهی‌لباس‌ایرانی-اسلامی حرکت‌کنند
  • تبلیغ هدفمند

    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: طراحان لباس به سمت عرضه پوشاک نوین الهام گرفته از نمادهای سنتی و تاریخی ایرانی- اسلامی حرکت کنند.

    طراحان‌لباس به سمت‌ساماندهی‌لباس‌ایرانی-اسلامی حرکت‌کنند

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین به نقل ازایرنا، مرضیه شفاپور روز شنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره مد و لباس ایرانی- اسلامی استان اردبیل افزود: آنچه که برای کارگروه ساماندهی مد و لباس اهمیت دارد، هدایت طراحان به سمت ساماندهی لباس ایرانی- اسلامی با تلفیق نمادهایی است که در کشور وجود دارد، تا به سمت لباس‌های نوین الهام گرفته از خاستگاه مردم ایران حرکت کنند.

    وی با تاکید بر ضرورت حفظ پیشینه و تاریخ ایران بیان کرد: ظرفیت پرباری که در این زمینه از جمله در استان اردبیل وجود دارد، باید در طراحی با لباس‌های نوین تلفیق شوند تا جوانان ما با افتخار از آنها استفاده کنند.

    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: استان اردبیل با توجه به موقعیتی که به عنوان قطب، نخ، پنبه و نساجی کشور دارد از جمله در بحث مد و لباس می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و نمادهای مذهبی و فرهنگی آن می‌تواند به عنوان محور رویدادهای ملی و بین‌المللی قرار گیرد.

    وی اضافه کرد: با توجه به فضای خوب و مذهبی استان اردبیل می‌توان به سمت رویدادهایی مانند لباس عاشورایی و حجاب و عفاف ایرانی حرکت کرد، چنان که پیش‌تر نیز اردبیل در این عرصه یکه‌تاز بوده است.

    شفاپور تاکید کرد: حوزه فرهنگ و هنر برای سال‌ها در کشور مشغول است اما تنها رویداد و بحث فرهنگی و هنری جوان، کارگروه ساماندهی مد و لباس بشمار می‌رود و این حوزه به قدری موثر است که مجلس شورای اسلامی با شعار فرهنگ لباس، فرهنگ ملموس کارگروه را تشکیل دادند.

    وی یادآور شد: این کارگروه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و اعضا و سیاست‌گذاران کارگروه وزارت صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش، یکی از نمایندگان مجلس، سازمان صدا وسیما در کنار نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن طراحان را شامل می‌شود.

    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه برای سومین سال متوالی روی مفهوم کار می‌شود، افزود: دوره هشتم روی مفهوم استان سیستان و بلوچستان و سوزن‌دوزی مکران پیش رفت و در نهایت یک هزار نفر از سوزن‌دوزان در آن استان ساماندهی شدند و با دریافت مجوز، زیر پوشش کارگروه قرار گرفتند.

    وی بیان کرد: با توجه به قابلیت‌های فراوان حوزه مد و لباس و تعدد اقوامی که در گلستان و خراسان شمالی بود، سال دوم طراحان به سمت الگوگیری از نمادهای آن استان‌ها سوق یافتند و امسال محور ایده‌های طراحان موضوع بهشت کاشان است.

    شفاپور با اشاره به برگزاری دهمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در سال‌جاری به عنوان یکی از جوان‌ترین و موثرترین حوزه‌های فرهنگی در کشور، اظهارکرد: امید می‌رود در یازدهمین جشنواره به سمت استان‌های غربی حرکت شود، زیرا ظرفیت‌های بسیار زیادی در آن استان‌ها وجود دارد.

    وی برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت را یادآور شد و گفت: از ظرفیت پوشش بانوان استان اردبیل در این آیین استفاده خواهد شد تا یاد ونام این استان در آن جشنواره گرامی داشته شود و امید می‌رود سال آینده با پایان شیوع کرونا، رویدادی در سطح ملی با نمایندگی استان اردبیل برگزار شود.

    حضرت زینب (س) الگویی برای بانوان مسلمان

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به همزمانی اختتامیه جشنواره با سالروز وفات حضرت زینب (س) اظهارکرد: آن بانوی بزرگوار الگویی برای پوشش اسلامی بانوان است؛ چنان که با رفتار و تدابیرشان پیامی را به بانوان مسلمان مبنی بر وظیفه‌شان در مورد مساله پوشش رساندند.

    عبدالله بحرالعلومی با اشاره به موضوع پوشش در آیه‌های قرآنی و روایت‌های اسلامی افزود: این حدیث‌ها و آیه‌ها بر معنویت و دینداری تاکید دارند؛ چرا که زینت اساسی انسان معنویت و دینداری است و از این رو تاکید بر معنوی بودن پوشش‌ها مورد توجه است.

    وی بیان کرد: اگر صحبتی در عرصه جهانی در زمینه مد و لباس وجود دارد، نگرش مادی و به‌روز رسانی جاذبه‌های مادی برای افرادی خاص در کشورهای مطرح در این زمینه است که در صدر آنها صهیونیست‌ها بیشتر حضور دارند.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اضافه کرد: مد و لباس ایرانی- اسلامی اما تعریف خاص خود را دارد که با معنویت و فرهنگ این مرز و بوم گره می‌خورد و در نقاط مختلف ایران اسلامی تسری دارد اما در استان اردبیل گسترده‌تر است.

    وی گفت: زهی سعادت برای این استان که پوشش‌ها از قدیم سرشار از جلوه‌های معنوی و کرامت طبیعت بوده است؛ پوششی که از سویی تاکید بر معنویات جاری و ساری بر جان انسان‌ها و از سوی دیگر زیبایی‌های طبیعت دامان سبلان را بر خود دارد.

    بحرالعلومی ادامه داد: استان اردبیل اردبیل خاستگاه هنر و فرهنگی است که کشور ایران اسلامی را در سطح جهان با آن می‌شناسند و جایگاه این استان در شناسنامه ایران ویژه است؛ چنان که فرزندان این آب و خاک در هر عرصه‌ای ورود کردند، افتخارآفرین شدند.

    به گفته وی، تاریخ سرشار از الگوهایی برای الهام‌گیری است که البته در سال‌های گذشته اقدام‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما جای کار بسیاری دارد.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تشریح کرد: عوامل گوناگونی در بحث طراحی و آفرینش اثرهای هنری باید دست به دست هم بدهند و در این استان عناصر مختلفی وجود دارد که هنرمندان با تاسی از آنها در عرصه بین‌المللی مد و لباس می‌توانند اثرهای فاخری ارائه کنند.

    وی بیان کرد: لباس‌های سنتی کشورهای همسایه نیز جلوه ویژه‌ای دارد که می‌توان در قالب طراحی جشنواره‌ای منطقه‌ای آنها را نیز وارد عرصه کرد تا ظرفیت‌های موجود کشور نیز در بین آن ملت‌ها به نمایش گذاشته شود.

    حضور ۱۵۰ نفر در جشنواره مد و لباس اردبیل

    معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل‌ در ادامه اظهار کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس از نیمه دوم سال ۹۶ در استان اردبیل شکل گرفت و در مدت حدود سه سال فعالیت، چندین دوره آموزشی، کارگاه و جشنواره برگزار کرد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، برخی برنامه‌ها محدود شد اما در مجموع فعالیت‌های خوبی از جمله با استفاده از ظرفیت فضای مجازی انجام گرفت.

    غریب منوچهری افزود: فراخوان جشنواره سوم اما از سه ماه پیش در چهار بخش منتشر شد که در بخش رقابتی با موضوع سلامت محور شامل طراحی پوشاک ورزشی برای تمامی رده‌های سنی ویژه خانم‌ها و آقایان بود و بخش ویژه شامل طراحی لباس اجتماع با استفاده از نمادها و نقش و نگارهای گلیم عنبران و ورنی مغان بود.

    وی بیان کرد: ۲ بخش دیگر شامل کارگاه گفت‌وگو محور بین تولیدکنندگان و طراحان، آشنایی با لباس‌های سنتی و نحوه به‌روز رسانی آنها بود و در بخش پژوهش نیز اثرهای در قالب کتاب، مقاله، پایان‌نامه، فیلم و عکس به دبیرخانه جشنواره رسیده است که در صورت تمایل در آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

    معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل‌ با اشاره به ارتباط بیش از ۱۵۰ نفر با بخش‌های گوناگون جشنواره ابراز امیدواری کرد، با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث مد و لباس و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی گامی به جلو برداشته شود.

    به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین به ترتیب هدیه لطفی، ابراهیم جوادخانی و مهناز امیری به عنوان برگزیدگان بخش پژوهش، نگار محبی، شادی کاظمی و رومینا جعفری به عنوان برگزیدگان بخش رقابتی و فرناز کاظمی اشرفی و هدیه لطفی به عنوان برگزیدگان بخش ویژه سومین جشنواره مد و لباس ایرانی- اسلامی استان اردبیل معرفی شدند.

    همچنین از خانم‌ها مریم قاسمی، آذر همراهی و شیدا کریم‌زاده به عنوان راه‌یافتگان به جشنواره مد و لباس تهران با اهدای قدردانی بعمل آمد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *