×
×

قدرت دفاعی رزمندگان یمنی درسال۹۹

  • کد نوشته: 28138
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۵
  • ۰
  • «جنبش انصارالله» و ارتش یمن در سال ۱۳۹۹ در پاسخ به ادامه محاصره غیرانسانی و تجاوزهای ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان، حملات موشکی و پهپادی خود علیه تاسیسات سعودی را تشدید کرده و عملیات‌ را به عمق خاک عربستان کشاندند، موضوعی که می توان از آن به عنوان مهم ترین تحول در نبرد یمن یاد کرد.
    قدرت دفاعی رزمندگان یمنی درسال۹۹
  • تبلیغ هدفمند

    رزمندگان یمنی در سال ۱۳۹۹، راهبرد دفاعی خود را بیشتر بر توان موشکی و پهپادی علیه متجاوزان سعودی – اماراتی متمرکز کردند، هرچند از عملیات زمینی نیز غافل نبودند.

    قدرت دفاعی رزمندگان یمنی درسال۹۹

    «جنبش انصارالله» و ارتش یمن در سال ۱۳۹۹ در پاسخ به ادامه محاصره غیرانسانی و تجاوزهای ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان، حملات موشکی و پهپادی خود علیه تاسیسات سعودی را تشدید کرده و عملیات‌ را به عمق خاک عربستان کشاندند، موضوعی که می توان از آن به عنوان مهم ترین تحول در نبرد یمن یاد کرد.

    در سال ۱۳۹۹ رزمندگان یمنی چند عملیات گسترده موشکی و پهپادی علیه اهدافی در عمق خاک عربستان انجام دادند و مراکز نظامی و شرکت نفتی آرامکوی عربستان را در چندین نوبت هدف قرار دادند که در اثر این اقدام صادرات نفتی عربستان با مشکل فراوان مواجه شد و بارها فرودگاه های عربستان پروازهای خود را لغو کردند.

    عربستان که از سامانه پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت بهره می برد، به دلیل ناتوانی این سامانه ها در مقابله با موشک های زمین به زمین رزمندگان یمنی و پهپادهای آنها، دست خود را در مقابل برخی کشورها از جمله فرانسه دراز کرد تا مقامات نظامی پاریس چاره ای در این زمینه بیندشند که آنها نیز تاکنون در این زمینه ناتوان بوده اند.

    در یکی از این عملیات ها که «معادله بازدارندگی ۶» نامگذاری شده بود، هشت فروند موشک بالستیک و ۱۴ فروند پهپاد تهاجمی دور برد استفاده شد که طی این عملیات موفق، شرکت «آرامکو» (شرکت نفت ملی عربستان) در بندر نفتی «رأس التنوره» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع «صماد ۳» و یک فروند موشک از نوع «ذوالفقار» هدف قرار گرفت.

    رزمندگان یمنی با چهار فروند پهپاد از نوع «قاصف k۲» و هفت موشک از نوع «بدر» مناطقی در «عسیر و جیزان» در جنوب غرب عربستان را هدف قرار دادند که این عملیات در پاسخ طبیعی به ادامه حملات سعودی و محاصره ملت یمن صورت گرفته است.

    هدف قرار گرفتن پایگاه هوایی «ملک خالد» عربستان در منطقه «خمیس‌مشیط» (جنوب عربستان) با پهپادهای «قاصف K۲» و همچنین تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در همین منطقه با موشک های “قدس ۲” از دیگر عملیات های موفق رزمندگان یمنی بوده است.

    ادامه محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی – اماراتی – آمریکایی،  درخواست سازمان ملل از تمامی کشورها برای کمک فوری مالی به یمن، تروریست خواندن انصارالله از سوی منبع تروریسم،  سیاست یک بام و دو هوای بایدن درباره جنگ یمن، ادعای دولت بایدن در اصلاح اشتباهات ترامپ درباره یمن، تحرکات صهیونیستی امارات در جزیره سقطری یمن، تبادل شماری از اسرای یمنی با مزدوران سعودی و روشن شدن ژنراتورهای برق بیمارستان‌های یمن از دیگر تحولات مهم یمن در سال ۱۳۹۹ بود که به هریک به صورت جداگانه در این گزارش پرداخته می شود.

    ادامه محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی – اماراتی – آمریکایی

     یکی از اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی – آمریکایی علیه مردم یمن، ادامه محاصره همه جانبه این کشور در سال جاری می باشد که فشار سختی به مردم یمن وارد کرد، ولی موجب نشد تا مردم مظلوم و محروم این کشور حتی یک قدم از آرمان های خود عقب نشینی کنند.

    ادامه این محاصره ضد انسانی به جایی کشیده شد که سازمان های بین المللی هم صدایشان بلند شد و در زمستان گذشته نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی جدید و تهدید ۴۰۰ هزار کودک یمنی بخاطر محاصره ظالمانه سعودی ها هشدار دادند.

     درخواست سازمان ملل از تمامی کشورها برای کمک فوری مالی به یمن

    شرایط وخیم مردم یمن به ویژه کودکان و سال خوردگان یمنی باعث شد تا سازمان ملل متحد که طی سال های گذشته سازمانی خنثی در مقابل جنایات متجاوزان به یمن بوده است، در ابتدای اسفند ماه سال ۹۹ از کشورهای جهان خواست که برای جلوگیری از بحران گرسنگی و قحطی در یمن کمک های مالی بشردوستانه به این کشور اختصاص دهند. سازمان در این اقدام خواستار اختصاص ۳.۸۵ میلیارد دلار برای نیازهای بشردوستانه سال ۲۰۲۱ کشور یمن شد.

    در بیانیه مطبوعاتی نهاد کمک رسانی سازمان ملل متحد که در همان زمان در ژنو و پیش از کنفرانس مجازی وزرای کشورها برای جمع آوری کمک های مالی به یمن منتشر شد، آمده است که سازمان ملل متحد انتظار دارد در سال جاری میلادی حمایت و کمک های بشردوستانه به ۱۶ میلیون یمنی، برای جلوگیری از گرسنگی گسترده در این کشور اختصاص یابد.

    در این بیانیه با تأکید بر این که دو سوم مردم یمن اکنون برای زنده ماندن به کمک های جهانی نیاز دارند، آمده است: حدود نیمی از کودکان زیر پنج سال یمن از سوء تغذیه حاد رنج می برند و در صورت عدم درمان فوری ۴۰۰ هزار نفر از آنان ممکن است، کشته شوند.

    «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دراین باره گفت که برای بیشتر مردم اکنون زندگی در یمن غیرقابل تحمل است و در این اوضاع به ویژه کودکان یمنی از شرایط جهنمی رنج می برند. گوترش افزود: جنگ یمن یک نسل کامل از یمنی ها را درگیر خود کرده است؛ ما باید به آن پایان دهیم و بلافاصله با پیامدهای گسترده آن برخورد کنیم.

    تروریست خواندن انصارالله از سوی منبع تروریسم

    “دونالد ترامپ” رییس جمهوری سابق آمریکا در سی ام دی ماه ۱۳۹۹ دقیقا یک روز قبل از معارفه “جو بایدن” به عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا و در آخرین خوش خدمتی به آل سعود، «جنبش مقاومت اسلامی یمن» (انصارالله) را در لیست گروه‌های تروریستی واشنگتن قرار داد.

    “مایک پمپئو” وزیر خارجه سابق آمریکا در ۲۲ دی ماه اعلام کرده بود که وزارتخانه تحت امرش، تصمیم خود برای قرار دادن نام جنبش انصارالله در فهرست “سازمان تروریستی خارجی” را به کنگره ابلاغ کرده است؛ اقدامی یکجانبه که خوش‌خدمتی دولت ترامپ به برخی متحدان منطقه‌ای به ویژه رژیم آل سعود در آخرین روزهای پرالتهاب حضور ترامپ در کاخ سفید بود.

    انصارالله یمن در حالی از سوی وزارت خارجه دولت ترامپ گروه تروریستی اعلام شد که جرم این جنبش فقط دفاع از مردم و کشور یمن می‌باشد.

    سیاست یک بام و دو هوای بایدن درباره جنگ یمن

    «جو بایدن» رییس جمهوری جدید آمریکا در ۱۸ بهمن ماه سال جاری در اولین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی واشنگتن، به موارد مختلفی اشاره کرد که یک مورد آن به جنگ یمن اختصاص داشت.

    رئیس‌جمهوری آمریکا در تشریح سیاست خارجی دولت خود در موضوع جنگ یمن مدعی شد که قصد دارد به این جنگ پایان دهد، ولی در عین حال با ادعای این که عربستان با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران (نیروهای انصارالله) در یمن مواجه است، گفت که به سعودی ها کمک خواهد کرد تا از «تمامیت ارضی» خود دفاع کند.

    بایدن از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد و ادعا کرد که «به حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی (ائتلاف عربی _ آمریکایی) در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد»، ادعایی که تاکنون فقط در حد حرف باقی مانده است.

    ادعای دولت بایدن در اصلاح اشتباهات ترامپ درباره یمن

    “آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه آمریکا در ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد که وزارتخانه تحت امرش روز ۱۶ فوریه (سه‌شنبه ۲۸ بهمن) نام «جنبش انصارالله یمن» را از فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» (از نظر دولت آمریکا) خارج کرده است ولی مقامات واشنگتن بلافاصله نام شماری از رهبران این جنبش را در لیست تروریستی آمریکا قرار دادند و عملا نشان دادند که در مسیر منافع ضدانسانی آل سعود در عربستان قدم بر می دارند.

    سیاست یک بام و دو هوای بایدن درباره جنگ یمن 

    “جو بایدن” تاکنون چندین بار ادعا کرده که به دنبال توقف جنگ یمن می باشد، سخنانی که فقط در حد ادعا باقی مانده و این جنگ خانمانسوز هنوز هم با حمایت آمریکا ادامه دارد. ادعای بایدن درباره توقف جنگ یمن در حالی مطرح شده که ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین ۱۳۹۴ و زمانی که او معاون رئیس ‌جمهوری آمریکا (باراک اوباما) بود، حملات ضدانسانی خود علیه مردم مظلوم یمن را آغاز کرد.

    این حملات که شش سال از آن می‌گذرد، تاکنون به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری، گسترش بیماری‌های واگیردار و قحطی در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

    تحرکات صهیونیستی امارات در جزیره سقطری یمن 

    با گذشت حدود شش سال از تجاوز نظامی ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودیها به یمن، هر روز ابعاد گسترده‌تری از جنایت این ائتلاف علیه مردم این کشور برملا می‌شود، که تفکر صهیونیستی مقامات امارات برای غصب و خرید زمین‌های مردم جزیره «سقطری» (سوکاترا) یمن در همین راستا قلمداد می‌شود.

    با شعله‌ور شدن جنگ یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴، مشخص شد که اهداف متجاوزان در این کشور به ویژه امارات بسیار گسترده می‌باشد و ابوظبی چشم طمع و غصب و غارت جزیره مهم و استراتژیک سقطری را دارد.

    دولت امارات از اردیبهشت ۱۳۹۷ جزیره یمنی سقطری را که صدها کیلومتر با این کشور فاصله دارد، اشغال کرده است، جزیره‌ای که کنترل آن پیش از آن در اختیار دولت‌های مختلف یمن بوده و با آغاز تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودیها به این کشور، اقدامات اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه امارات در این جزیره استراتژیک یمنی نیز روز به روز افزایش یافته است.

    تا چندی پیش زیاده‌خواهی‌های امارات در یمن و به خصوص در جزیره سقطری با سودای گسترش نفوذ در منطقه تا آنجا پیش رفته بود که در ابتدا ابوظبی فقط درصدد ایجاد پایگاههای نظامی در این جزیره به منظور جمع‌آوری اطلاعات نظامی و جاسوسی بود، اما همانگونه که کارشناسان مسایل منطقه پیش‌بینی کرده بودند، امارات قصد تسخیر و تصرف جزیره سقطری را با کمک رژیم صهیونیستی  دارد.

    اقدامات صهیونیستی امارات برای تسلط بر جزیره راهبردی سقطری به جایی رسیده که حتی صدای مقامات یمنی دولت مستعفی و فراری یمن و حتی عربستان را در نیز درآورده است.

    تبادل شماری از اسرای یمنی با مزدوران سعودی

    یکی دیگر از تحولات مهم در جنگ یمن تبادل اسرای یمنی با اسرای مزدوران سعودی بود که در اول آبانماه سال ۱۳۹۹ صورت گرفت. جنبش انصارالله و ارتش یمن در آن روز توانستند در توافق با رژیم آل سعود به عنوان سرکرده ائتلاف عربی- آمریکایی حمله کننده به یمن، یک‌هزار و ۸۱ اسیر از دو طرف را زیر نظر صلیب سرخ با هم تبادل کنند.

    عملیات تبادل اسرا بین دو طرف زیر نظر صلیب سرخ جهانی انجام شد که شامل آزادی ۶۸۱ نفر از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ازای آزادسازی  ۴۰۰ نفر از نیروهای متجاوز و مزدوران از جمله ۱۴ سعودی و ۴ سودانی بود.

     از نکات مهم تبادل اسراء میان جنبش انصارالله و ارتش یمن با رژیم سعودی و دولت متواری منصور هادی، آزادی دو مامور آمریکایی با نام های “ساندرا لولی” و “میکائیل گیدادا”بود که به اسارت رزمندگان انصارالله درآمده بودند که این دو نفر نیز با وساطت سلطان “هیثم بن طارق” پادشاه عمان آزاد و ابتدا به مسقط و سپس به آمریکا منتقل شدند. به غیر از این دو آمریکایی جنازه فرد سوم آمریکایی با نام “بلال فاتین” که در یمن  فوت کرده بود نیز به عمان ارسال شد.

    یمنی ها با آزادی دو مامور آمریکایی توانستند حدود ۲۵۰ مجروح و بیمار یمنی را که در خارج از این کشور درمان شده و خواستار بازگشت به یمن بودند، به این کشور انتقال دهند. َ

    روشن شدن ژنراتورهای برق بیمارستان‌های یمن 

    پس از دهها روز توقیف ۲۲ نفتکش حامل فرآورده‌های نفتی برای یمن، در ۱۵ تیرماه سال جاری و با فشار مجامع بین‌المللی سه کشتی یمنی حامل سوخت اجازه یافتند تا با گذر از محاصره ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی محموله نفتی خود را به بندر «الحدیده» در غرب یمن برسانند.

    این محموله‌های هر چند اندک، زمانی وارد بندر الحدیده شد که بسیاری از بیمارستان‌های یمن به دلیل نبود سوخت، از فعالیت بازمانده بودند و آمار تلفات انسانی در این کشور به دلیل تعطیلی مراکز درمانی افزایش یافته بود.

    مقامات صنعا پیش از این اعلام کرده بودند که ائتلاف متجاوز بیش از یک ماه است که ۱۰ نفتکش یمنی را به رغم دریافت مجوزهای بین‌المللی برای سوخت‌رسانی به بخش‌های حیاتی این کشور به ویژه بیمارستان‌ها در بندر «جیزان» عربستان توقیف کرده‌ و اجازه ورود آنها به بنادر یمن را که با یک فاجعه انسانی روبرو است، نمی‌دهند.  

    «جنبش انصارالله» یمن نیز هشتم تیر ماه اعلام کرده بود که ائتلاف عربی – آمریکایی ۲۲ نفتکش حامل ۵۳۶ هزار تن سوخت یمنی‌ها را توقیف کرده‌اند.

    یمن برغم تحولاتی که بخشی از آن سبب ساز فشار بین المللی به متجاوزان به این کشور شد، اما بحران در این کشور همچنان ادامه دارد و مردم مظلوم این کشور در انتظار گشایشی تازه هستند تا در سال جدید از رنج و محنت ۶ ساله خلاصی یابند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *