×
×

فرماندار بندر ترکمن
تنها جزیره ایرانی دریای‌خزر بی‌دفاع در برابر آتش‌سوزی

  • کد نوشته: 2855
  • ۱۳۹۹-۰۲-۱۸
  • ۰
  • آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای‌خزر که به سبب پوشش گیاهی و حیات‌وحش ارزشمند، قرار است در آینده نزدیک شاهد اجرای طرح گردشگری باشد، همچنان فاقد ایستگاه آتش‌نشانی بوده و در حال حاضر حتی امکان جابجایی تجهیزات خاموش کردن آتش به این جزیره از مسیر کوتاه دریایی بندرترکمن نیز وجود ندارد.
    تنها جزیره ایرانی دریای‌خزر بی‌دفاع در برابر آتش‌سوزی
  • تبلیغ هدفمند

    آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای‌خزر که به سبب پوشش گیاهی و حیات‌وحش ارزشمند، قرار است در آینده نزدیک شاهد اجرای طرح گردشگری باشد، همچنان فاقد ایستگاه آتش‌نشانی بوده و در حال حاضر حتی امکان جابجایی تجهیزات خاموش کردن آتش به این جزیره از مسیر کوتاه دریایی بندرترکمن نیز وجود ندارد.

     با توجه به گرم شدن هوا و نزدیک شدن موسم بروز آتش سوزی در مراتع و درختچه زارهای آشوراده، این جزیره همچنان از نبود ایستگاه اطفا حریق و ادوات آتش نشانی رنج می برد.

     الیاس هیوه چی فرماندار بندرترکمن اظهار داشت: نقص فنی لندی گراف (شناور) متعلق به شرکت ماهیان خاویاری که در مسیر جزیره آشوراده – اسکله بندرترکمن در تردد بود، سبب شد تا دسترسی ادوات لجستیکی به این جزیره از طریق دریا غیرممکن شده و انتقال ماشین آلات راه سازی نظیر لودر و یا ماشین آتش نشانی از مسیر دریایی میسر نباشد.

     وی گفت : در صورت وقوع حریق احتمالی، باید این ادوات با هماهنگی شهرستان های مازندران از طریق میانکاله و بصورت زمینی از نزدیک ترین ایستگاه به میانکاله وارد جزیره آشوراده شود که به زمان بسیار زیادی احتیاج دارد.

     فرماندار بندرترکمن گفت: در حال حاضر با همکاری سازمان همیاری شهرداری ها، شناور متحرک برای استفاده در این مسیر در حال ساخت است که پس از اتمام کار علاوه بر امکان جابجایی ادوات برای اجرای عملیات گردشگری، انتقال ادوات آتش نشانی از بندرترکمن به جزیره آشوراده از سر گرفته می شود.

    هیوه چی تاکید کرد: مدیریت زیست محیطی جزیره آشوراده به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بر عهده محیط زیست مازندران و شهرستان بهشهر است با این وجود برای حفظ پوشش گیاهی و درختچه‌ای این جزیره به عنوان زیستگاه ارزشمند پرندگان بومی و مهاجر و بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم.

    مدیریت جزیره آشوراده در غرب گلستان با حوزه پناهگاه حیات وحش میانکاله بصورت متمرکز بر عهده اداره حفاظت محیط زیست بهشهر و زیر مجموعه استان مازندران است.

    بر اساس سیاست سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت مناطق زیست محیطی همچون پارک‌های ملی، ذخیره گاه‌های زیست‌کره و پناهگاه‌های حیات وحش که بر اساس جغرافیای سیاسی بین چند استان تقسیم شده باشد بر عهده استان دارنده بیشترین مساحت منطقه زیست محیطی است.

    جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع دیگری را هم در خود جای داده، سال ۱۳۵۴ خورشیدی جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

    دولت تدبیر و امید مصوب کرده در ۱۰ درصد این جزیره طرح‌های گردشگری اجرا شود تا بدون آسیب به اقلیم و محیط طبیعی، این منطقه احیا و پویا شود.

    آشوراده در زمان حاضر ساکنان کمی دارد که بیشتر کارکنان سازمان شیلات هستند.

    تنها قطعه خشکی پهنه آبی دریای خزر در ایران سده‌های گذشته با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاد و انگار این انزوا و تنهایی باید بخشی از سرنوشت جزیره باقی بماند.

    این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب ناشی از بالا آمدن دریای خزر؛ آشوراده خالی از سکنه شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *