×
×

۱۴فروردین خاطره سازی کشتی باچوخه اسفراین

  • کد نوشته: 29024
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، تعدادی از باچوخه کاران استان خراسان شمالی به همراه فرماندار شهرستان اسفراین با حضور در گود زینل خان به صورت نمادین در حضور برخی تماشاگران متعصب این رشته ورزشی کشتی را برگزار کردند و تا روزهای خوش این رویداد بزرگ که با حضور چند ده هزارنفر از تماشاگران این رشته ورزشی از استان های خراسان و سایر استان های دیگر کشور برگزار می شود را زنده کردند.
    ۱۴فروردین خاطره سازی کشتی باچوخه اسفراین
  • تبلیغ هدفمند

    باچوخه کاران خراسان شمالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سالی از برگزاری این رویداد ورزشی در تقویم ۱۴ فروردین در گود زینلی خان این شهرستان محروم بودند، در سالروز این رویداد ورزشی با حضور در محل برگزاری دست به خاطره سازی زدند.

    ۱۴فروردین خاطره سازی کشتی باچوخه اسفراین

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، تعدادی از باچوخه کاران استان خراسان شمالی به همراه فرماندار شهرستان اسفراین با حضور در گود زینل خان به صورت نمادین در حضور برخی تماشاگران متعصب  این رشته ورزشی کشتی را برگزار کردند و تا روزهای خوش این رویداد بزرگ که با حضور چند ده هزارنفر از تماشاگران این رشته ورزشی از استان های خراسان و سایر استان های دیگر کشور برگزار می شود را زنده کردند.

    ممنوع شدن باچوخه ۱۴ فروردین 
    مسابقه کشتی باچوخه ۱۴ فروردین اسفراین در سال جاری برای دومین سال به دلیل همه گیری ویروس کرونا براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با این ویروس ممنوع اعلام شد.
    براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان هم اکنون استان خراسان شمالی در وضعیت زرد و آبی قرار دارد و از هشت شهرستان استان هفت شهرستان در وضعیت خطر متوسط و زرد کرونایی و یک شهرستان نیز در وضعیت کم خطر آبی قرار دارد و پیش بینی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نشان می دهد که با توجه به نارنجی و قرمز شدن رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان به خصوص در یکماهه اخیر احتمال نارنجی و قرمز شدن دو شهرستان در روزهای آینده با روند افزایشی بیماران کرونایی وجود دارد.
    خاطره سازی ۱۴ فروردین 
    فرماندار شهرستان اسفراین در مورد تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر برگزاری کشتی باچوخه ۱۴ فروردین این شهرستان با وجود ممنوع شدن از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا گفت : در سالروز برگزاری این رویداد ملی و استانی به طور نمادین تعدادی از باچوخه کاران دور ورزشی در گود زینل خان زدند تا به نوعی خاطره سازی از شور و شوق این رویداد ورزشی در ۱۴ فروردین ماه در اسفراین زنده شود.
    مهدی کرامتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : هیچ مسابقه ای درگود زینل خان اسفراین در روز جاری به جز دور افتخار از سوی ورزشکاران باچوخه کار انجام نشد و منویات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا نیز اجرایی شد.
    کشتی با چوخه یا همان کشتی کردی یکی از بارزترین ویژگی‌های فرهنگی ، اجتماعی و بومی محلی خراسان بزرگ به‌ویژه منطقه شمال خراسان است دراین منطقه کشتی با چوخه نه‌تنها به‌عنوان یک ورزش بلکه به‌عنوان یک آیین فرهنگی، پهلوانی در تمام شئون و زندگی مردم جریان دارد.
    در این نوع کشتی پوشش و شیوه ورود کشتی‌گیران متفاوت از کشتی آزاد یا فرنگی است و چوخه کار باید با لباس محلی مخصوص کرمانج‌ها در گود حضور پیدا کند. حضوری که با ساز و دهل است و جایزه نهایی آن نیز یک گوسفند است که برگرفته از زندگی عشایری آن مناطق به شمار می‌رود.
    شیوع و فراگیری ویروس کرونا در یکسال گذشته سایه سنگین سکوت را بر فراز گود کشتی چشمه زینل‌خان اسفراین حاکم کرده و این ورزش به مانند سایر رشته یکی از قربانیان کرونا به شمار می رود. هیجانی که شاید کشتی با چوخه در شهرهای خراسان و منطقه شمالی این استان حاکم کند قابل قیاس با هیچ شور و هیجان ورزشی نیست؛ زیرا این ورزش در عمق وجود و فرهنگ مردم خراسان ریشه دوانده و اکنون با تغییر قوانین،  از یک رقابت منطقه‌ای در حال تبدیل شدن به یکی رقابت ملی و فراملی است.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *