×
×

مهندس علی عباسی
تاثیری که پاندومی کرونا بر کسب و کار گذاشت

  • کد نوشته: 32627
  • ۱۴۰۰-۰۳-۱۱
  • ۰
  • اکوسیستم استارتآپی گلستان طی سال‌های گذشته در مسیر رشد خوبی قرار گرفته و از دل فعالیت‌های این بخش چهره‌های مختلفی وارد عرصه تجارت شده اند.
    تاثیری که پاندومی کرونا بر کسب و کار گذاشت
  • تبلیغ هدفمند

    گرگان- اکوسیستم استارت‌آپی گلستان گرچه نوپاست اما ایده‌های خوبی را در دل خود پرورش داده، با این حال صاحبان کسب‌وکار از نبود حمایت و بی‌توجهی سرمایه گذاران گله دارند.

    تاثیری که پاندومی کرونا بر کسب و کار گذاشت


    اکوسیستم استارتآپی گلستان طی سال‌های گذشته در مسیر رشد خوبی قرار گرفته و از دل فعالیت‌های این بخش چهره‌های مختلفی وارد عرصه تجارت شده اند.


    گرچه توان زیرساختی استان با استعدادهای این بخش در تعادل نیست اما بازهم شاهد شرکت‌هایی هستیم که توانسته اند از حمایت‌های موجود کسب و کارهای پر رونقی بسازند و حتی بخشی از آن‌ها برای توسعه بیشتر به پایتخت بروند.
    «علی عباسی» یکی از چهره‌هایی است که در مدت شکل‌گیری پارک علم و فناوری گلستان فعالیت‌های خوب و مستمری را طی کرده و اکنون مدیر، مشاور و برنامه‌نویس در راس مجموعه‌هایی است که در گلستان کارآفرینی می‌کنند.
    در گفتگو با او بیشتر از چالش‌ها و مشکلات پیش روی کارآفرین‌ها و فعالان استارتآپی مطلع شدیم.
    استارت‌آپ چیست و وضعیت استارتاپ‌های استان گلستان چگونه است؟
    در استارتآپ ما ابتدا در جست و جوی مدل کسب و کار هستیم اما وقتی شکل گرفت دیگر شرکت است. استارتآپ یا نیازی را ایجاد می‌کند یا نیاز و مشکلی را شناسایی و برای آن راهکار ارائه می‌دهد. به طور مثال اسنپ که ذاعقه مردم را از تاکسی تلفنی به سمت تاکسی اینترنتی برد.
    برای گلستان در بحث کسب و کارهای نوپا آمار و اطلاعات دقیقی نداریم. براساس بعضی آمارها مثلا در بخش نرم‌افزار گلستان بیشترین توسعه‌دهندگان را دارد با این حال توسعه‌دهندگان حوزه فناری و اندروید ما هنوز شناخته شده نیستنند و مشخص نیست این جامعه چند نفر است.
    اکوسیستم نوآوری و استارتاپی ما در چه مرحله‌ای است؟
    این اکوسیستم نوپاست و همچنان جان کامل نگرفته است. بخش‌های زیادی مثل شرکت‌های بزرگ، پارک‌های فناوری، مراکز رشد و دانشگاه‌ها باید کنار هم قرار بگیرند تا اکوسیستم شکل بگیرد.
    تشکیل صندوق‌های مالی مثل صندوق پژوهش و فناوری هم کمک می‌کند به آن بلوغ برسیم که خوشبختانه در استان شکل گرفته است.
    چالش ما در نبود ایده است یا نبود حمایت مالی؟
    ایده‌های خوبی در استان داریم اما همچنان این بخش برای گلستان نوپا است و نیاز به پرورش‌ ایده و ترویج خلاقیت است. در بخش مالی هم چالش‌های زیادی داریم.
    مثلا بعضی بودجه‌ها در سطح معاونت علمی ریاست جمهوری داریم که در سطح کشور هزینه می‌شود ولی شاید به گلستان نرسد و نیازمند رایزنی‌های بیشتر است.
    یکی از زمینه‌های رشد استارتاپ‌ها و ایده‌ها، سرمایه‌گذاری است، در استان شاهد این نوع حمایت مالی هستیم؟
    در گلستان بودجه و سرمایه گذارهای قدرتمندی داریم ولی به دلیل عدم اعتماد به جوانان حمایت نمی‌کنند.
    سرمایه گذارهای استان ریسک پذیر نیستند. شاید ما هم نتوانستیم سرمایه دارها را مجاب کنیم و آن‌ها را توجیه نکردیم که با حمایت از استارت آپ‌ها می‌توانند سود کنند.
    البته نباید شرایط کشور را نادیده گرفت این که با خرید زمین و طلا می‌توان سود بیشتری کرد.
    این که بخشی از سرمایه خود را برای توسعه کسب و کار و ایجاد شغل هزینه شود در گلستان کمتر دیده می‌شود ولی این اتفاق در تهران و سایر شهرهای بزرگ انجام می‌شود.
    ‌ ایده‌ها و ظرفیت‌های استان چقدر برای سرمایه‌گذاران شناخته شده است؟
    پارک نیازمند معرفی بیشتر است و باید از ظرفیت رسانه استفاده بهتری کند. گرچه در سال چند رویداد استارت آپی انجام می‌شود اما خروجی مطلوبی ندارد و فقط به این دلیل است که برای بعد آن فکری نمی‌کنیم.
    سرمایه‌گذارهای استان ریسک پذیر نیستند شاید ما هم نتوانستیم سرمایه‌دارها را مجاب کنیم البته نباید شرایط کشور را نادیده گرفت این که با خرید زمین و طلا می‌توان سود بیشتری کرد.
    افرادی که در این رویدادها حضور دارند رها می‌شوند و کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کند در حالی که در تهران سرمایه‌گذاران می‌آیند روی‌ایده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در گلستان اگر سرمایه‌گذاری هم آماده باشد ولی ازایده‌ها مطلع نمی‌شود.
    پارک تا جای ممکن حمایت کرده ولی حجم حمایت‌ها کم و دقیق نیست.
    چه اقدامی نیاز است تا اعتمادسازی سرمایه‌گذاری و رشدایده‌ها را شاهد باشیم؟
    ما مجموعه‌ای تحت عنوان «شتاب‌آموز» تشکیل دادیم که در حوزه تربیت نیروی انسانی کار می‌کند زیرا در گلستان کمبود توسعه دهنده نرم‌افزار و وبسایت داریم.
    همه ما در کنار پارک، در عقب ماندگی گلستان مقصر هستیم. صاحبان‌ایده، استانداری، مراکز رشد، دانشگاه و فعالان اقتصادی باید حضور و مشارکت فعال داشته باشند.
    ارتباط با رسانه می‌تواند کمک بیشتری به پارک کند. کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌ها نیازمند دیده شدن هستند و باید همه در این عرصه وارد شوند تا بهتر معرفی شوند.
    پاندمی کرونا روی کسب و کارها چه تاثیری داشت؟
    کرونا برخی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد اما باید بدانیم اولین چالش جهانی و آخرین پاندمی نبود. در بخش حمل و نقل و گردشگری کسب و کارهای بسیاری صدمه دیدند اما کسب وکارهای خرید اینترنتی با رشد زیادی مواجه بودند.
    بررسی آمارهای شرکت پست می‌تواند ثابت کند چقدر رشد در این بخش داشتیم.
    باید در کسب و کار خودمان برای هرچیزی آماده باشیم و راهکاری داشته باشیم تا چطور شرایط بهبود دهیم و در مقابل مشکلات تغییر پذیر باشیم. استارتآپ در جستجوی مدل کسب و کار است و باید بتواند راهکار ارائه دهد.
    حمایت دولت از کسب و کارهای جدید چگونه است؟
    هنوز بخشی از بدنه دولت کسب و کارهای نوین را درک نکرده است. چیزی که خواست ما و فعالان این حوزه است باید قوی‌تری باشد و رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند تا یکپارچه‌سازی را ایجاد کنیم و صدای بلندتری داشته باشیم.
    از دولتی‌ها می‌خواهیم با ما کاری نداشته باشند و فقط بگذارند خودمان پیش برویم. برخی چیزها برای ما قانون است اما برای برخی دیگر نیست. ولی در کل نمی‌توان دولت را حذف کرد و باید برنامه‌ریزی کرد با مطالبه‌گری از ظرفیت‌ها استفاده شود./پایگاه خبری بازار

    منبع: تحلیل بازار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *