مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مانور زلزله ۶.۲ ریشتری سلطانیه همزمان با سی و یکمین سالگرد زلزله طارم از سوی هلال احمر این استان برگزار شد.
×
×

برگزاری مانور ساعت صفر زلزله در هلال احمر زنجان

  • کد نوشته: 32735
  • ۱۴۰۰-۰۴-۰۱
  • ۰
  • مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مانور زلزله ۶.۲ ریشتری سلطانیه همزمان با سی و یکمین سالگرد زلزله طارم از سوی هلال احمر این استان برگزار شد.
    برگزاری مانور ساعت صفر زلزله در هلال احمر زنجان
  • تبلیغ هدفمند
    مانور ساعت صفر زلزله در هلال احمر استان زنجان برگزار شد
    برگزاری مانور ساعت صفر زلزله در هلال احمر زنجان

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مانور زلزله ۶.۲ ریشتری سلطانیه همزمان با سی و یکمین سالگرد زلزله طارم از سوی هلال احمر این استان برگزار شد.

    سید قاسم موسوی در خصوص این مانور افزود: مانور ساعت صفر، زلزله در شهر سلطانیه با مشارکت همه شعبه های جمعیت هلال احمر استان زنجان به منظور تمرین آمادگی امدادی و سرعت عمل برگزار شد.
    وی یادآور شد: مانور ساعت صفر زلزله به منظور تمرین آمادگی امدادی سرعت عمل و افزایش توان عملیاتی نیروهای امدادی و پرسنل، داوطلبان جوانان جمعیت هلال احمر استان، با سناریویی از پیش طراحی شده و بدون اطلاع قبلی از مکان و زمان آن برگزار شد.
    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در این مانور، پس از اعلام گزارش زلزله فرضی با قدرت۶.۲ ریشتری ساعت ۱۹شامگاه دوشنبه ۳۱ خرداد ماه در شهر سلطانیه به وقوع پیوست و بلافاصله نیروهای عملیاتی، تیم های واکنش سریع، امدادگران، کارمندان، داوطلبان و اعضای جوانان برای کمک رسانی فراخوان شدند.
    موسوی اظهار داشت: در این سناریو منطقه زلزله زده سلطانیه به هفت منطقه تقسیم شد و مسئولیت امدادرسانی، ارزیابی خسارت، ارسال اقلام و مواد غذایی به هر یک از شهرستان های استان محول شد.
    وی ادامه داد: منطقه یک با یک‌هزارو ۳۵۰ نفر جمعیت و ۴۲۰ خانوار، مسئولیت امدادرسانی به هلال احمر شهرستان زنجان واگذار شد.   
    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: منطقه ۲ زلزله نیز مسئولیت های امدادرسانی به این منطقه نیز به هلال احمر شهرستان خرم دره با یک‌هزارو ۲۰۰ نفر جمعیت و ۳۸۰ خانوار واگذار شد.
    موسوی با بیان اینکه مسئولیت منطقه ۳ شهر سلطانیه بر عهده هلال احمر شهرستان طارم گذاشته شد، اظهار داشت: این منطقه نیز با یک‌هزار و ۱۵۰ نفر ۳۶۰ خانوار را در خود جای داده است.
    وی افزود: منطقه چهار سلطانیه با ۳۵۰ خانوار یکهزار و ۱۰۰ نفر دارد که شهرستان ماهنشان مسئول امداد رسانی به ساکنان متاثر از زلزله این منطقه بود.
    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، گفت: منطقه پنج زلزله شهر سلطانیه مسئولیت های  امدادرسانی به هلال احمر شهرستان خدابنده واگذار شد.
    به گفته موسوی، این منطقه با یکهزار و ۲۰۰ نفر ۳۹۰ خانوار را در خود جای داده است.
    وی با بیان اینکه مسئولیت امدادرسانی به منطقه هفت به هلال احمر شهرستان ابهر داده شد، ادامه داد: این منطقه با ۳۵۵ خانوار و یک‌هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت است.
    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در مانور ساعت صفر فرمانده عملیات هر شهرستان در هر منطقه تعیین و ساعت دقیق اعزام نیز بررسی شد.
    موسوی یادآوری کرد: در زلزله فرضی شهرستان سلطانیه، نقشه منطقه، برنامه های عملیاتی، محل استقرار نیروها، تعداد نفرات تیم ها به تفکیک  و اسامی نفرات هر تیم بررسی شد.
    وی اظهارداشت: علاوه بر این نیز تعداد خودروهای امدادی، خودروهای انتقال تیم های عملیاتی، خودروهای حمل چادر و تعداد چادرها برای اسکان و ارزاقی که باید توزیع شود بررسی و تبیین شد.
    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: تهیه اطلاعاتی از منطقه زلزله و ارائه گزارشها، برآورد و نیازهای اضطراری بررسی، اطلاع رسانی لحظه ای به استان، اعلام نیاز اضطراری جستجو و نجات، فرماندهی عملیات و ارائه گزارش از خدمات امداد و نجات ارائه شده از دیگر مراحل برنامه ای این عملیات تمرینی بود.
    موسوی خاطرنشان کرد: این مانور با هدف تمرین آمادگی امدادی و سنجش میزان تاب آوری نجاتگران در مواجهه با عملیات های امداد و نجات، ایجاد آمادگی بیشتر و افزایش توان عملیاتی نیروها انجام شد.

    به گزارش ایرنا، مقوله های بیان شده در مانور زلزله فرضی ۶.۲ ریشتری شهرستان سلطانیه به صورت دورمیزی با حضور روسا، کارکنان، امدادگران، اعضای جوانان و داوطلبان هلال احمر در شهرستان های خدابنده، خرم دره، ابهر، طارم، ماهنشان، ایجرود و زنجان به صورت دورمیزی از طریق ویدئو کنفرانس بررسی و تبیین شد.

    از ابتدای سالجاری تاکنون سه مانور دور میزی در شهرستان های خرم دره، خدابنده و طارم با سناریوهای سیل و زلزله برگزار شده است.

    شامگاه ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ زلزله ای با قدرت ۷.۳ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین در منطقه البرز به وقوع پیوست. این زلزله که در شهرهای منجیل، رودبار، لوشان در استان گیلان و  طارم زنجان رخ داد، ۷۰۰ روستا را ویران کرد و به ۳۰۰ روستای دیگر آسیب زد. در این واقعه دردناک ۳۵ هزار نفر چشم از زندگی بستند و ۶۰ هزار نفر زخمی و ۵۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند.
    بر اثر این زلزله، ۱۰۰ هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان شدند و تعدادی دیگر نیز خسارت قابل توجهی دیدند که دیگر قابل سکونت نبود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *