سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان گفت: مرمت استحفاظی بخشی از سقف و پشت بام بازار تاریخی بازار قیصریه لار مرکز لارستان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شد.
×
×

آغاز مرمت سقف بازار قیصریه لار

  • کد نوشته: 32802
  • ۱۴۰۰-۰۴-۰۲
  • ۰
  • سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان گفت: مرمت استحفاظی بخشی از سقف و پشت بام بازار تاریخی بازار قیصریه لار مرکز لارستان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شد.
    آغاز مرمت سقف بازار قیصریه لار
  • تبلیغ هدفمند
    مرمت سقف بازار قیصریه لار آغاز شد
    آغاز مرمت سقف بازار قیصریه لار

    سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان گفت: مرمت استحفاظی بخشی از سقف و پشت بام بازار تاریخی بازار قیصریه لار مرکز لارستان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

    محمد ابراهیم کیان، اظهار داشت: این عملیات مرمتی با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث فرهنگی استان فارس انجام خواهد شد.

    سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان افزود: این عملیات شامل سبک سازی بام، اجرای سنگ آبچک لبه‌ بام و اندود کاهگل ضلع غربی بازار تاریخی قیصریه است.

    وی گفت: عملیات اجرایی و کار مرمت استحفاظی و استحکامی بخشی از سقف و پشت بام این بازار تاریخی در حالی از روز یکم تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده است که این میزان اعتبار به هیچ وجه جوابگوی احیا و مرمت کامل این بنای ارزشمند نیست.

    بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی از معماری قرون اولیه اسلام است که در شیوه معماری گذشته از دوران صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می‌شود، نمای داخل گنبد بازار از سنگ‌تراش است که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می‌سازد که این دالان‌ها در محل یک چهارسوق یکدیگر را قطع می‌کنند و در طرف دیگر دالان جنوبی، شرقی و غربی ۱۳ باب مغازه و در طرف دیگر دالان شمالی ۱۴ باب مغازه ساخته شده است.

    نویدعباس پور از اعضای هیات امنای بازار تاریخی قیصریه لار نیز گفت: آمادگی کامل برای همراهی و همکاری با میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و لارستان برای احیا، مرمت و بازسازی این بازار تاریخی داریم.

    وی ادامه داد: بر اساس تعهدی که بازاریان و ۱۸۰ مغازه فعال در این بازار تاریخی داده اند مبلغ ۲۰ میلیون ریال هر مغازه تقبل کرده که تنها ۱۲ نفر از آنها هنوز این مبلغ را پرداخت نکرده اند که ظرف یک ماه آینده این میزان مبلغ متعهد شده از سوی بازاریان به طور کامل جمع آوری خواهد شد.

    عباس پور بیان کرد: ۱۸۰ مغازه دار در قالب حدود ۱۲ صنف اعم از پارچه فروش، مسگر، عطاری و لوزام آرایشی در این بازارفعالیت دارند.

    بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی است، شیوه معماری این بنا مربوط به دوران صفویه و تا قاجاریه است، نمای داخل گنبد بازار از سنگ‌تراش است که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می‌سازد. این دالان‌ها در یک چهارسوق یکدیگر را قطع می‌کنند.

    در طرف دالان جنوبی، شرقی و غربی ۱۳ باب مغازه و در طرف دالان شمالی ۱۴ باب مغازه ساخته شده است. 

    این بازار یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران است و جلوه های بارزی از شیوه ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می شود.

     بازار تاریخی قیصریه لار با شماره ۳۱۵ در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    لارستان بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۲۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *