در واقع اسلام علاوه بر حقوق انسان، به حقوق حیوان نیز توصیه می کند اینکه اگر سوار بر حیوانی می شوید باید حقوق آن را رعایت کنید. حق ندارید بیش از اندازه به آن بار اضافه تحمیل کنید یا گرسنه نگهداری کنید، پس وقتی که اسلام حتی در مورد حیوان به این اندازه اهمیت می دهد، مسلما انسان جایگاه بسیار خاص خود را دارد.
×
×

خزر؛ ساقی تشنگی گلستان

  • کد نوشته: 33176
  • ۱۴۰۰-۰۵-۰۵
  • ۰
  • در واقع اسلام علاوه بر حقوق انسان، به حقوق حیوان نیز توصیه می کند اینکه اگر سوار بر حیوانی می شوید باید حقوق آن را رعایت کنید. حق ندارید بیش از اندازه به آن بار اضافه تحمیل کنید یا گرسنه نگهداری کنید، پس وقتی که اسلام حتی در مورد حیوان به این اندازه اهمیت می دهد، مسلما انسان جایگاه بسیار خاص خود را دارد.

    خزر؛ ساقی تشنگی گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    در واقع اسلام علاوه بر حقوق انسان، به حقوق حیوان نیز توصیه می کند اینکه اگر سوار بر حیوانی می شوید باید حقوق آن را رعایت کنید. حق ندارید بیش از اندازه به آن بار اضافه تحمیل کنید یا گرسنه نگهداری کنید، پس وقتی که اسلام حتی در مورد حیوان به این اندازه اهمیت می دهد، مسلما انسان جایگاه بسیار خاص خود را دارد.

    با افزایش شدت  خشکسالی و کاهش منابع آب در دسترس، مدیران گلستان تصمیم دارند با استفاده از فناوری شیرین سازی آب دریای خزر، بخشی از نیاز استان را در بخش شرب تامین کنند.

    اما عارضه کم آبی در سال‌های گذشته در گلستان شرو ع شده و در سال جاری  خود را با توان بالاتری  نمایان کرده است  میزان  این کم آبی به حدی است که مردم مرکز استان در سال جاری با قطعی‌های زیاد آب روبه‌رو شده اند، به صورتی  که در برخی از محلات بهره وری  از آب آشامیدنی به کمتر از نصف روز رسید.

    البته در سایر مناطق استان از شرق تا غرب شرایط شبیه به مرکز استان  برقرار  است و کاهش نزولات آسمانی  منجر به کاهش  میزان  آبی زیر سطحی شده و فعالیت ۳۸ هزار چاه مجاز و غیرمجاز این امر را شدت داده است.

    هرچند که با به چرخه درآوردن  برخی از چاه‌های کشاورزی یا چاه‌های ادارات و بخش خصوصی این دغدغه  کمتر شده اما در مدت زیاد  به برنامه‌های با جدیت بالانری  نیاز است.

    این عوامل  موجب  شد تا مدیران استان به فکر منابع آبی جایگزین یا روش‌های بهینه مصرف باشند از جمله راه حل های مطرح  شده توسط کارشناسان، تأمین آب شرب از طریق شیرین سازی آب دریای خزر است.

    بر اساس پیشنهاد کارگروه سازگاری با خشکسالی استان مقرر شد میلیون‌ها متر مکعب از آب دریای خزر برای مصارف شرب، شیرین شده و وزارت نیرو با شیرین‌سازی ۳۲ میلیون متر مکعب از دریا موافقت کرد.

    تمام ملاحظات در نظر گرفته شود

    خشکسالی امسال در گلستان در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده و منابع آبی در دسترس را به حداقل رسانده است.

    یک کارشناسی محیط زیست اظهار داشت: هرچند مردم و مدیران تلاش کردند با راه حل های جایگزین و مصرف بهینه برای جبران افت تراز منابع آب کارهایی را  انجام دهند اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند کاهش منافع آبی را جبران کند پس استفاده از آب‌های غیر رایج مثل پساب‌های تصفیه شده، استفاده از آب باران و در سطح بزرگتر مباحثی همچون شیرین سازی آب دریا مورد توجه قرار گرفت.

    وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته  وزارت نیرو با شیرین سازی آب دریای خزر موافقت کرد که قبل از اجرای آن باید تمام مباحث اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن ارزیابی شود.

    این کارشناس محیز زیست  گفت: محصول شدن آب از دریای خزر یقیناً به شرایط فعالیت اقتصادی ساحل نشینان و فعالان دریایی تأثیر می‌گذارد، به عنوان مثال پساب خروجی واحدهای تصفیه آب می‌تواند بر روال تولیدات مزارع پرورش ماهی در قفس و پن تأثیر مثبتی  نداشته باشد.

    وی گفت: تخصیص عادلانه آب تولیدی از این روش به شهرستان‌ها و مناطق مختلف موجود در طرح از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید آن را لحاظ کرد.

    کارشناس محیط زیست افزود: از دیگر مسائلی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد نتایج  زیست محیطی این پروژه است و باید تمامی پارامترهای کمی و کیفی پساب‌های خروجی و نحوه بازگشت  آن به طبیعت با دقت ارزیابی و مطالعه شود و بی توجهی  در این بخش آثار جبران ناپذیری  بر زندگی  زیستمندان آبی و آبزیان خزر بر جای می‌گذارد .

    ‏وی  بیان کرد: بحث  اقتصادی هم از دیگر نکات حائز اهمیت در اجرای پروژه شیرین سازی آب است لذا با توجه به افت  منابع مالی در دسترس و همچنین تحریم‌ها باید راه حلی انتخاب شود که با تکیه بر توان نرم و سخت افزاری بومی و با حداقل قیمت تمام شده، اجرایی شود.

    خزر؛ ساقی تشنگی گلستان
    خزر؛ ساقی تشنگی گلستان

    تأمین سهم یک سومی  آب بندرترکمن از واحدهای آب شیرین کن

    فرماندار بندرترکمن گفت: شیرین سازی آب از جمله راهکارهای اثر گذار در شهرهای ساحلی است.

    وی ادامه داد: واحد شیرین سازی آب در این شهرستان با استحصال چند هزار مترمکعب آب از چاه‌های لب شور و نیمه شور مبادرت به تولید آب برای اهالی شهرهای سیمین شهر، گمیش تپه، سیجوال و بندرترکمن می‌کند.

    سید صادق شیرنگی افزود: در حال حاضر یک سوم آب شرب در بندرترکمن از روش  آب تولیدی از واحدهای آب شیرین کن این شهرستان تأمین می‌شود.

    شیرنگی بیان کرد: در صورت همکاری مردم جهت حفر چاه در زمین هایشان آنها امکان گسترش فعالیت‌های آب‌شیرین‌کن وجود دارد البته باید در نظر گرفت که نشست زمین هم شهرستان را تهدید می‌کند لذا باید برنامه‌های دیگری هم اجرا کرد

    عدم آسیب شیرین سازی به دریا

    به گفته فرماندار بندرترکمن انتقال و شیرین‌سازی میلیون‌ها مترمکعب آب دریا به طور قطع در حیات بوم سازگان منطقه تأثیر می‌گذارد.

    وی با اشاره به مصوبه اخیر کارگروه سازگاری با خشکسالی، گفت: برای اجرای کلان پروژه‌هایی مانند شیرین سازی آب دریا باید تمام ملاحظات و ارزیابی به ویژه در حوزه محیط زیست انجام شود.

    شیرنگی گفت: در اجرای شیرین سازی آب هم باید روشی انتخاب و اجرا شود که خسارت‌های زیست محیطی و آلودگی‌های احتمالی کمتری داشته باشد در غیر این صورت سبب پشیمانی در سال‌های آینده  خواهد شد.

    وی بیان کرد: دریای خزر پهنه آبی بسته ایست که با دریای آزاد معاضه  آبی ندارد در نتیجه حجم آب بدست آمده  باید به صورتی  تعیین شود که به آن آسیبی وارد نکند.

    احمد دستمرد افزود: اجرای پروژه‌هایی مانند شیرین سازی آب دریا برای تأمین منابع آبی پایدار در شهرهای خشک مانند گمیشان ضروری است که البته باید در اختصاص  آب تولیدی نگاه ویژه‌ای به شهرهای خشک و با منابع آبی محدود داشت.

    فرماندار گمیشان گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از روستاهای این شهرستان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

    مطالعات پروژه به زودی آغاز خواهد شد

    مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان هم گفت: سهم زیادی از آب شرب در استان از سفره‌های زیرزمینی به دست می آید و برای میان و بلندمدت برنامه ریزی شده از ظرفیت سدها استفاده کنیم و بخشی از آب شرب استان هم در افق ۱۴۲۵ باید از طریق شیرین سازی آب دریا تأمین شود.

    سیدمحسن حسینی افزود: پیگیری‌های زیادی را در خصوص گرفتن  مجوزهای شیرین سازی آب دریا، از سال‌های قبل به ویژه از نیمه دوم سال ۹۹ انجام شده است  و بر همین صورت  با مجوز شیرین سازی ۳۲ میلیون مترمکعب برای تأمین نیاز شرب موافقت صورت گرفته است .حسینی با بیان اینکه درخواست استان تا ۵۰ میلیون مترمکعب است، اضافه کرد: برای بقیه این درخواست هم تأکید شده با قید فوریت نسبت به مشخص کردن منابع و مصارف در افق ۱۴۲۵ با استفاده از سندهای بالادستی مختلفی که در زمینه آب وجود دارد، مطالعات لازم انجام شود.

    طبق گفته حسینی این آب حاصل از شیرین سازی آب دریای خزر در شهرستان‌های غرب استان از جمله بندرترکمن، گمیشان، کردکوی، بندرگز، آق قلا و گرگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: این پروژه فعلاً در حد مجوز بوده و مطالعات و بررسی‌های آن به زودی آغاز خواهد شد.

    مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: همزمان هم به دنبال یافتن سرمایه گذار هستیم تا اگر سرمایه گذار مناسبی پیدا شد مطالعات هم توسط او انجام شود.

    شیرین سازی آب دریا یکی از راه‌هایی است که می‌تواند بخشی از آب شرب مورد نیاز گلستان را تأمین کند اما باید تمام ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی آن در نظر گرفته شده تا آسیبی به این پهنه آبی وارد نشود.

    نویسنده: فاطمه دادمحمدخانی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *