×
×

دامداران به دلیل نبود نهاده‌های دامی سختی زیادی را متحمل می‌شوند

  • کد نوشته: 33382
  • ۱۴۰۰-۰۶-۰۸
  • ۰
  • گرگان- لیاقی، مدیرعامل دامپروران گلستان گفت: مقدار تولیدات دامی (شیر و گوشت)گلستان نسبت به دو سال گذشته که کشور از کمبود دام زنده و گوشت رنج می‌برد در وضعیت خوبی قرار دارد اما در حال حاضر دامداران به دلیل کمبود نهاده‌های دامی سختی زیادی را متحمل می شوند.
    دامداران به دلیل نبود نهاده‌های دامی سختی زیادی را متحمل می‌شوند
  • تبلیغ هدفمند

    گرگان- لیاقی، مدیرعامل دامپروران گلستان گفت: مقدار تولیدات دامی (شیر و گوشت)گلستان نسبت به دو سال گذشته که کشور از کمبود دام زنده و گوشت رنج می‌برد در وضعیت خوبی قرار دارد اما در حال حاضر دامداران به دلیل کمبود نهاده‌های دامی سختی زیادی را متحمل می شوند.


    دامپروری در گلستان نیز مانند دیگر استان‌ها باتوجه‌به شرایط خشکسالی و نبود علوفه و خوراک دامی گرفتار مشکلات عدیده‌ای شده است، هزینه‌های بالای دامپروری در گلستان سبب شده که عده‌ای نتوانند از مخارج این هزینه‌ها برآیند و متأسفانه دولت نیز حمایتی از این قشر آسیب‌پذیر ندارد.
    در همین خصوص گفتگویی داشته‌ایم با صادق لیاقی مدیرعامل اتحادیه دامپروران گلستان تا از مشکلات تا این قشر بیشتر جویا شویم.
    دامپروری در گلستان در حال حاضر در چه شرایطی قرار دارد؟
    اقتصاد کشور ما بر اساس تولید کشاورزی و دامپروری است، یک انسان هم وابسته به این تولیدات است،
    سال‌های که ترسالی است سال رضایت‌مندی هم کشاورز و دامپرور بوده است، سال‌های که خشکسالی است مشکلات بسیاری را به وجود می‌آید.
    اساس قهر طبیعت که مشکلاتی را به وجود می‌آورد نمی‌توان دنبال مقصر بود و باید به دنبال حل مشکل باشیم.
    خشکسالی کمبود علوفه را به همراه داشته است و واردات نیز با توجه به تحریم‌ها بسیار سخت است،
    در دو سال گذشته دام زنده و گوشت منجمد وارد کشور می‌کردیم تا تنظیم بازار داشته باشیم آن زمان کمبود بسیاری داشته‌ایم خوشبختانه امروز با تلاش‌های انجام شده در عرصه دامپروری به جایگاه مورد قبول رسیده‌ایم یک میلیون تن در سال گوشت قرمز را تولید و وارد بازار کنیم.
    امروز کشور در جایگاه خوبی قرار دارد و در تولید گوشت قرمز را به خودکفایی رسیده‌ایم.
    برای ازبین‌بردن موانع چه باید کرد؟
    در حال حاضر باید به دنبال حفظ وضع موجود باشیم اجازه ندهیم علوفه به هیچ روشی از کشور خارج شود یکسری کشورها علوفه خوبی دارند زمینه واردات از این کشورها فراهم شود.
    میزان واردات نهادها نیز بیشتر کنیم و تسریع دهیم به دست همه دامداران چه عشایری، دام سبک‌وسنگین، دامداران صنعتی نهاده تحویل دهیم تا کشور به فصل پاییز برسد و بتوانیم باتوجه‌به افزایش بارش‌ها کشت علوفه‌های دامی را در داخل کشور داشته باشیم.
    پژوهشگران در این برهه زمانی به دنبال راه حلی باشند تا بتوانیم پسماند همه محصولات کشاورزی برای تأمین خوراک دام استفاده کنیم.
    پاییز به سمت کشت علوفه برویم، در کنار کشت محصولات پاییزی باید توجه ویژه‌های به کشت انواع علوفه را داشته باشیم.
    متأسفانه کشت شالی که از قیمت بالای برخوردار است بیشتر موردتوجه کشاورزان قرار گرفته اما باتوجه‌به کمبود منابع آبی، به دنبال این هستیم که آبخوان‌ها کمترین استفاده را داشته باشیم باید کشاورزان را سوق دهیم به سمت کشت علوفه‌های دامی تا این‌گونه بتوانیم هم نیاز کشاورز و هم نیاز دامداران را تأمین کنیم.
    چرا کشت علوفه در کشور مظلوم قرار گرفت؟
    سال‌های سال با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی واردات نهاده را در کشور داشته‌ایم، دامداران باتوجه‌به اینکه جو کیلوی هزار و ۸۰۰ خارجی را راحت می‌توانستند به دست بیاورند رقابتی برای تهیه جوی ایرانی با قیمت بالاتر نداشتند.
    همین امر سبب شد تا علوفه کارها از خط تولید خارج شدن و وابستگی به نهاده‌ای وارداتی بیشتر شد و کشاورزان رو به‌سوی کشت دیگر محصولات آوردند که باتوجه‌به اینکه از نیاز کشور بیشتر بود مانند سیب‌زمینی دچار خسارت‌های زیادی شدند.
    کشاورزی نباید به سمت کشت محصولات غیر استراتژیک سوق داده شود و باید مدیریت در عرصه جهاد کشاورزی صورت پذیرد تا باتوجه‌به نیاز کشور به محصولات کشاورزی و همچنین نیاز آبی این محصولات کشت انجام شود و یک سیاست کشت تعریف شود و علوفه نیز در کشت محصولات دیده شود .
    دولت در راستای کمک به دامپروران چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟
    اگر دولت در چند ماه آینده کمک کند این جریان سپری شود و در این مدت دام مولد کشتار نشود اینها حفظ شوند و در خط تولید باقی خواهند ماند
    در حال حاضر به دلیل کمبود نهاده‌های دامی دامداران سختی زیادی را متحمل می‌شوند، اما باید همه با همکاری هم باید وضع موجود را حفظ کنیم
    جلوی دپوی کاه و کنجاله گرفته شود و این علوفه در اختیار دامدار قرار گیرد تا همه با همکاری هم بتوانیم کشور را به حالت عادی برسانیم.
    نقش جهاد کشاورزی را در وضع موجود چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    وزیر جهاد کشاورزی از لحاظ توانمندی، تجربه، تحصیلات باید در حد رئیس‌جمهور باشد تا بتوان این حوزه را سر سامان داد
    از همه گروه‌های فکری در این حوزه استفاده شود و با اقدامات جهادی رونق را به فضای کشاورزی بازگرداند
    زمانی که رونق در این حوزه وارد شود و تأمین نیاز غذایی کشور بزرگ‌ترین دستاورد برای هر دولتی می‌تواند باشد.
    زمانی در مدارس شیر رایگان توزیع می‌شد، کمک‌هزینه خانوارها در تهیه سبد غذایی داشته باشیم اما در حال حاضر باتوجه‌به مشکلات از این مسائل فاصله گرفته‌ایم و متأسفانه کمک و حمایت دولت برای قشر دامدار کافی نیست
    مردم نیز در کنار دولت باید همکاری کنند تا شاهد پیشرفت و آبادانی کشور باشیم.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *