×
×

ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنـا

  • کد نوشته: 33637
  • ۱۴۰۰-۰۷-۰۳
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار، رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: ارسال پیامک‌های حاوی لینک جعلی سامانه ثنا، یکی از ترفندهای مجرمین سایبری است و متأسفانه تعدادی از افراد به دلیل بی‌دقتی و یا بی‌اطلاعی، در دام مجرمان سایبری گرفتار می‌شوند .
    ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنـا
  • تبلیغ هدفمند

    سایت ثنـا ، تنها سامانه رسمی قوه قضائیه برای ارسال ابلاغیه‌های الکترونیکی است

    ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنـا


    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار، رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: ارسال پیامک‌های حاوی لینک جعلی سامانه ثنا، یکی از ترفندهای مجرمین سایبری است و متأسفانه تعدادی از افراد به دلیل بی‌دقتی و یا بی‌اطلاعی، در دام مجرمان سایبری گرفتار می‌شوند.

    .
    سرهنگ ابراهیم پرسا رئیس پلیس فتا استان گلستان در گفتکو با فریبا مسکنی خبر نگار بازار کسب و کار اظهار کرد: اخیراً شاهد حضور برخی مراجعه‌کنندگان به مجموعه پلیس فتا استان و افزایش میزان تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های سایبری این پلیس هستیم که گـویـای افـزایش فعـالـیت کلاه‌برداران در این زمینه است و اعلام می‌دارند که از حساب بانکی آن‌ها مبلغی برداشت‌شده و خواهان پیگیری موضوع بودند .
    این مقام مسئول بیان داشت: در بررسی‌های صورت گرفته از جانب کارشناسان پلیس فتا،مشخص گردید که برای تعدادی از این مراجعه‌کنندگان، پیامکی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی با سرشماره های مختلف و با شماره تلفن‌های اپراتورهای مختلف ارسال گردیده و از آن‌ها خواسته‌شده که برای مشاهده ابلاغیه ، به لیـنک و یا آدرسی که در ذیل آن پیـامـک معرفی‌شده ، مراجعه کنند و یا در آن پیامک، اعلام می‌دارند که علـیه آن شهروند و یا کاربر مربوطه ، شکایتی در سامانه ثنـا در تاریخ معینی به ثبت رسیده و از این کاربر می‌خواهد که برای اطلاعات بیشتر ، وارد لینـک مربوطه در آن صفحه جعلی شده و مبلغ ناچیزی را هم به‌عنوان کـارمـزد ، پـرداخت نمایند. (مثلاً ۲۰۰۰تومان) .
    وی گفت: ازآنجایی‌که برخی از شهروندان ، آگاهی کافی از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها را ندارند و مبلغ عنوان‌شده هم بسیار ناچیز است و از طرفی، طرح مسئله شکایت ، باعث استرس در شهروندان شده ، لـذا به این‌گونه سایت‌ها ورود کرده ، و پس از درج شماره موبایل و کد ملی ، صفحه‌ای برای آن‌ها بازشده و از آن‌ها درخواست می‌شود که برای پرداخت کارمزد و مشاهده ابلاغیه ،روی لینک جعلی معرفی‌شده یا درگاه الکترونیکی جعلی کلیک کرده و برای عملیات پرداخت وجه اقدام نمایند، که به‌محض درج اطلاعات بانکی در این درگاه جعلی و رمز دوم ، متأسفانه شاهد سرقت اطلاعات و موجودی حساب بانکی می‌شوند.متأسفانه در این خصوص ، از ابتدای سال تاکنون ، تعداد ۳۰ پرونده قضایی در این پلیس تشکیل‌شده و مبالغ بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از حساب بانکی آن‌ها برداشت‌شده و همچنان شاهد حضور مراجعه‌کنندگان در ارتباط با این نمونه از پرونده‌ها هستیم.
    این مقام انتظامی اضافه کرد: در جدیدترین پرونده‌ای که با همین موضوع ، در پلیس فتا استان پیگیری شد، یک فرد نوجوانی دستگیرشده ، که این فرد ، از طریق شماره شخصی که مالکیتش بنام افراد دیگر بوده ، در بازه زمانی ، حدوداً سه‌ماهه ، پیامکی را با موضوع ثبت ثنا برای تعداد بیـش از شش‌صد نفـر ارسال کرده که تقریباً تعداد زیادی از شهروندان ، وارد لینک جعلی شدند و تاکنون ، مبلغ بیش از ۸۰ میلیون تومان از حساب این افراد ، برداشت غیرمجاز صورت گرفته.
    لذا توصیه پلیس فتـا به شهروندان عزیز این است که:

    1. وارد هر لینک پیشنهادی و مشکوک نشوند و فـریـب این‌گونه پیامک‌ها را نخورند.
    2. برای مشاهده ابلاغ قضایی ،نیاز به واریز چگونه وجـهی نیست.
    3. برای اطمینان،کاربران می‌توانندبه سایت اصلـی ابـلاغ الکترونیک قضـایی به آدرس: https://eblagh.adliran.ir مراجعه وازاین طریق،ابلاغ قضائی را بررسی کنند. سایت ثنـا ، تنها سامانه رسمی قوه قضائیه برای ارسال ابلاغیه‌های الکترونیکی است.
    4. پیامک‌های اصلی ابـلاغیه قضـائی، فاقد لینک است وبه هیچ عنوان با شماره سیم‌کارت شخـصـی و یا در شبکه‌های اجتمـاعی ، برای افراد ارسال نمی‌شود و معمولاً از سوی قوه قضائیه ، بـه افرادی ارسال می‌شود که از قـبل در سیستم ثنـا، ثبت‌نام کرده‌اند.
    5. در پایان ، در صورت مواجه‌شدن با چنین پیامکی، لینک جعلی ذیل پیامک را به پلیس فتا به شماره ۲۱۸۲۲۹۴۳ و ۲۱۸۲۲۹۷۲ و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری گزارش دهند تا اقدامات لازم از سوی کارشناسان پلیس فتا انجام گیرد.
    نویسنده: فریبا مسکنی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *