×
×

عصای سفید نشانه استقلال فرد نابینا

  • کد نوشته: 33753
  • ۱۴۰۰-۰۷-۲۳
  • ۰
  • افراد نابینا در حس لامسه(سرانگشتان)وشنوایی بسیار قوی و حساس تر از افراد عادی هستندو بعد از یادگیری‏ خط بریل(خط ویژه نابینایی) براحتی بر محیط خود مسلط می‌شوندو با دنیای اطراف خودارتباط برقرار می‌کنند.‏
    عصای سفید نشانه استقلال فرد نابینا
  • تبلیغ هدفمند

    ‏« ضرورت یادگیری خط بریل توسط افراد بینا جهت برقراری ارتباط بیشتر با افراد نابینا ‏و نگاهی به چالشهای پیشِ روی خط بریل»‏
    طبق کنوانسیون جهانی حقوق افرادِ دارای معلولیت، نابینایان نیز از جمله معلولان محسوب می‌شوند اما با‏ توانمندی‌های خاصِ خود . ایران نیز در سال ۱۳۸۷ به این کنوانسیون پیوست.‏

    عصای سفید نشانه استقلال فرد نابینا

    افراد نابینا در حس لامسه(سرانگشتان)وشنوایی بسیار قوی و حساس تر از افراد عادی هستندو بعد از یادگیری‏ خط بریل(خط ویژه نابینایی) براحتی بر محیط خود مسلط می‌شوندو با دنیای اطراف خودارتباط برقرار می‌کنند.‏


    اختراع و ابداع خط بریل توسط لوئیس بریلِ فرانسوی باعث تحولی نو و ژرف در زندگی نابینایان شد و به آن‌ها ‏کمک کرد تا همانند افراد عادی بخوانند و بنویسند.‏


    خط بریل فارسینیز توسط ارنست یاکوب کریستوفل آلمانی (۱۸۷۶- ۱۹۵۵) موسسِ نخستین آموزشگاه نابینایان ‏در اصفهان و تبریز در سال ۱۳۰۴ ابداع شد.‏
    امروزه از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هدف آگاهی از اهمیت خط بریل، چهارم ژانویه(تولد لوئیس ‏بریل) مصادف باچهارده دی‌ماه روز جهانی بریل نامگذاری شده است. همچنین پانزده اکتبر (۲۳مهر) نیز به پاس‏ احترام به حقوق نابینایان به عنوان روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است. ‏
    خط بریل، خطی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است که شما را به حسِ لطیف سرانگشتان عزیزان نابینا نزدیک می‌کند.‏
    اگرچه بسیار پیچیده می‌باشد اما جاذبه‌اش غیر قابل وصف و آموزش آن بسیار آسان است. اولین جاذبه و شگفتی ‏این خط در این است که از راست نوشته و از چپ خوانده می‌شود.‏
    از زمان اختراع این خط در سال ۱۸۲۱تا کنون تغییرات بسیاری در فناوری و شیوه‌های آموزشی آن بوجود آمده ‏است‎.‎ساده‌ترین و مهمترین ابزار نوشتن این خط، لوح و قلم است و یادگیری آن برای افراد نابینا ضروریست.‏
    افراد نابینا یا از ابتدای تولد نابینا هستند و یا به مرور از کم بینایی به نابینایی رسیده و یا به دلایلی در بزرگسالی ‏نابینا شده‌اند. در هر حال این افراد برای خواندن و نوشتن نیاز به آموزش خط بریل (الفبای شش نقطه‌ایی) ‏خواهند داشت و افراد بینایی که با آنها در ارتباطند برای کمک و به نوعی ارتباط بیشتر با آنها نیاز به یادگیری ‏خط بریل دارند.برای درک بهتر و کمک به آموزش سریعتر به نابینایان علاوه بر معلمین و مربیان هر موسسه، ‏یادگیری یکی از نزدیکان افراد نابینا اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر و یا حتی یکی از دوستان، به این خط می‌تواند ‏تاثیر بسزایی در روند آموزش و ارتباط فی مابین داشته باشد. افراد بینا نیازی به یادگیری خوانشِ لمسی ‏نخواهند داشت چون از حس بینایی خود بهره می‌برند بنابراین یادگیری خط بریل با الفبای شش نقطه‌ایی با ‏کمک از مستطیل‌های ایستاده شش حفره‌ایی برایشان ساده‌تر خواهد بود اما برای آنکه متن‌شان را افراد نابینا ‏بتوانند بخوانند، یادگیری نوشتن نیز ضروری خواهد بود.‏
    با ایجاد نهضت سوادآموزی خط بریل می‌توان تا حدودی این نیاز را مرتفع کرد تا علاوه بر ارتباط نزدیک با افراد ‏نابینا بتوان در ابتدای یادگیری نوآموزان نابینا به آنها کمک شایان نمود.‏
    خط بریل نیازمند حمایت از سوی مسئولین و دولت است. نبود حامی و کم توجهی مسئولین ذیربط و نداشتن ‏فن‌آ وری‌های مدرن و جدید، نبود کُتب لمسی و منابع کافی برای نابینایان خود عامل شکاف اطلاعاتی بین ‏نابینایان و افراد بینا است. ‏
    ‏ ضرورت آشنایی افراد بینا به خط بریل
    ضرورت آموزش و یادگیری (خواندن و نوشتن خط بریل) توسط افراد بینا ( پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند و ‏دوستان و همکاران) در راستای برقراری ارتباط با افراد نابینا.‏
    دقت داشته باشید اگرچه وجود تکنولوژی به افراد نابینا و مربیان و معلمان مربوطه می‌تواند کمک شایانی کند اما ‏باید در نظر داشت باتوجه به مسائل اقتصادی و فرهنگی و جغرافیایی داشتن این تکنولوژی برا همه ممکن نیست. ‏
    بنابراین یادگیری از طریق لوح و قلم مهمترین، راحت ترین و ارزان ترین وسیله آموزش خواهد بود.همان ابزاری ‏که یک فردِ بینا هم می‌تواند براحتی با آن بیاموزد.‏
    والدین و به احتمالِ بیشتر مادر، شاید به دلیل ارتباط نزدیک با فرزند نابینای خود تا حدودی به این خط، ‏خواسته یا نا خواسته آشنایی پیدا می‌کند تا بتواند در تمرین و تکرار فرزند خود در یادگیری بهتر او کمک نماید. ‏
    البته این در صورتی‌ست که مادر یا فردِ نزدیک به فرد نابینا سواد خوندن و نوشتن معمول را هم بداند. در مناطق ‏محروم اکثر والدین از نعمت سواد خواندن و نوشتن عادی و ابتدایی نیز محرومند بنابراین نمی¬توانند نقش مهمی ‏در پیشرفت یاگیری بهتر فرزند خود کمک شایانی داشته باشند.‏
    به ناچادر میزان فراگیری افراد نابینا بیشتر وابسته به موسسه و یا مدارسِ مربوطه¬اشان می‌شود و کمک از حافظه ‏شخصی برای تمرین و تکرار آموزه‌هایشان در اوایلِ آموزش، کاری سخت خواهد بود.‏
    کمتر دیده شده که افراد بینا به این خط آشنایی و یا حتی تمایلی برای یادگیری آن داشته باشند. بجز معلمین و ‏مربیان مربوطه و تعداد محدودی از افراد بینا. ‏
    طبق توصیه‌های جهانی و حقوق جهانی معلولین، تمامی معلولین باید از حق احترام و ارتباطات اجتماعی ‏برخودار باشند و یادگیری این خط توسط افراد بینا یکی از راه‌های ارتباط اجتماعی با افرادِ نابینا و احترام و درک ‏احساس آنهاست.‏
    بنابر این با ایجاد نهضت سوادآموزی خط بریل می‌توان تا حدودی این نیاز را مرتفع کردتا علاوه بر ارتباط حسی و ‏ادراکِی نزدیکان نابینا با عزیزانِ خود، در آموزش و یادگیری آنها نیز می‌توانند کمک شایانی نمایند.‏
    افراد بینا ضرورتی برای خوانش با سرانگشتانشان ندارند و تنها با دیدن نقطه‌های برجسته می‌توانند بخوانند اما برا ‏آنکه متن‌شان را افراد نابینا بتوانند بخوانند، یادگیری نوشتن نیز ضروری خواهد شد. ‏
    در واقع نوشتنِ خط بریل به اندازه خوانش آن نیز برای علاقمندانش ضروریست.‏
    باید توجه داشت که فرد بینا با حس بینایی خود نیز می‌تواند بخواند بنابر این یادگیری آن آسانتر خواهد بود.‏
    آنچه که مورد بحث ماست دلیل ضرورت آشنایی افراد بینا به این خط می‌باشد. ‏
    طی یک نظرسنجی میدانی از تعدادی از افراد نابینا، اکثرا خواستار یادگیری این مهارت از سوی خانواده و ‏دوستان و همکاران خود بودند. اگرچه نمی‌توان دیگران را مجبور به آموزش کرد اما حداقل می‌توان آنها را با ‏ضرورت آموزش آشنا کرد.برای رسیدن به هدف مطلوب راه اندازی نهضت سوادآموزی خط بریل برای افرادِ علاقمند ‏و خانواده‌های افرادِ نابینابی اثر نخواهد بود.‏
    این نهضت با هدف آگاهی رسانی و آموزش گام موثری در پیشبرد اهداف خواسته‌های افراد نابینا خواهد داشت.‏
    ‏ نگاهی به چالش‌های پیش روی این خط شگفت انگیز.‏


    ‏۱– توجه و حمایت ناکافی دولت از چاپ و تکثیر و کتب به خط بریل و بروز رسانی شیوه‌های این خط و ‏حمایت از سازمانها و موسسات و صنایعِ ذیربط.‏
    سازمانها و موسساتی و صنایعی که نیازمند تخصیص دادنِ بوجه و تزریق آن از طرف دولت هستند.‏
    روزنامه‌هایی مانند روزنامه ایران سپید (نخستین روزنامه به خط بریل در ایران و خاورمیانه چاپ از سال ۱۳۷۵) و ‏روزنامه‌های مشابه آن از ضروریات اطلاع رسانی به افراد نابیناست. البته ناگفته نماند از زمان همه‌گیری کرونا از ‏گستردگی چاپ آن به خط بریل کاسته شده است.‏
    امروزه روزنامه ایران سپید، بصورت صوتی با اخبار علمی و فرهنگی و ورزشی برای عموم قرار دارد که آنهم ‏مستلزم داشتن ابزار و امکانات اینترنت هست که متاسفانه تعداد اعظم افراد نابینا از داشتن آن محرومندو وجود ‏روزنامه‌هایی با خط بریل لازم و ضروریست. که متاسفانه تیراژ چاپ‌شان ناکافیست.‏

    ‏۲- تحریمهای بین المللی (وارد کردن تجهیزات و ابزارهای تبدیل متون به خط بریل و وجود سخت افزارها و نرم ‏افزارهای مورد استفاده) یکی از چالش‌های پیشِ روست.‏
    هر روز اخباری از دیگر کشورهای جهان به فن‌آوری‌های جدید اشاره می‌شود از کفش هوشمند ویژه نابینایان ‏گرفته تا عصای‌های هشدار دهنده و کتاب‌های علمی تخیلی به خط بریل غافل از آنکه ما هنوز در مدارس و ‏دانشگاها با کمبود کتب درسی و علمی روز برای دسترسی نابینایان مواجه ‌هستیم.‏


    ‏۳ –حجیم بودن کتب با خط بریل بدلیل برجسته بودن آن و مشکل در حمل و نقل این کتب توسط نابینان از ‏نقطه اییبه نقطه‌ایی دیگر با وجود داشتن لوازم و متعلقات ویژه و شخصی .‏
    بنابراین خط بریل نیازمندنگاهینو و سیاستهای مدون و حمایت از طرح‌های نو برای تقویت است نه جایگزینی.‏


    ‏۴ – بکار نگرفتن تعدادبیشتری از افراد نابینا در ادارات و پستهای مسئولیتی مرتبط از دیگر چالش‌هاست.‏
    در حالی که که مشارکت دادن افرادمعلول درطرحهای اجتماعی فراهم کردن به تمام سیستم خدماتی تسهیلات ‏و سرمایه‌گذاری مناسب و به روزکردن و بهبودبخشیدن به کیفیت داده‌های مربوط به معلولین و تقویت و حمایت ازپژوهش‌هایی در این خصوص از توصیه‌های جهان معلولیت است. که در سال ۲۰۱۱ توسط سازمان بهداشت ‏جهانی(‏WHO‏)و بانک جهانی منتشر شده است.‏


    ‏۵- بی توجهی به والدین و دیگر افراد، آنانی که به نوعی با افراد نابینا در ارتباطند خود از دیگر چالشهاست.‏
    در حالی که تشویق و ترقیب آنها و راه اندازی نهضت سوادآموزی خط بریل بصورت رایگان با حمایت دولت و ‏مسئولین ذیربط می‌تواند مسیر را برای ارتباط فی‌مابین مهیا کند.‏
    به نوعی ترقیب حس نوع دوستی و تعامل اجتمایی را بدنبال خواهد داشت.‏


    ‏۶- نادیده گرفتن نیازهای علاقمندان به مقوله‌ی کتاب و کتابخوانی افراد نابینا.‏
    در ایران هنوز تکثیر کتابهای لمسی برای علاقمندان و نیازمندانش کم است و کتابهای گویا(صوتی) نیز در حد ‏دانشگاهی و آنهم محدود می‌باشد و اکثرا کتابها در حوزه ادبی و اجتماعی است.‏
    حمایت ویژه از خط بریلو توجه ویژه به جامعه هدف (افرادنابینا)تا حدودی می‌تواند این چالشها را رفعنماید. مثل ‏تخصیص بوجه‌ایی برای حمایت از شیوه بروز رسانان این خط و توجه ویژه به صنعت مربوط به آن.‏

    نتیجه گیری


    فرد نابینا با حس لامسه می‌نویسد و می‌خواند و برای زندگی بهتر تلاش می‌کند و به حقوق خود و دیگران احترام می‌گذارد. ‏دولت، مسئولین ذیربط وافراد بینا برای تقدیر کردن از این تلاش و هموارکردن میسرِ موفقیت آنها،کافیست مروری اجمالی به ‏مفاد قرار داده شده در حقوق جهانی افراد معلول جهتِ شناخت بهتری از حقوق نابینایانداشته باشند .‏
    افراد نزدیک (پدر، مادر، خواهر، برادر، دوست و همکار) با یادگیری این خط علاوه بر حسِنوع دوستی و شناخت احساسشان ‏برای ارتباط بیشتر باآنها و با کمک کردن عزیزانشان در قدمهای نخستینِ آموزشِ خط بریل، خود نوعی تقدیر از تلاش آنان ‏می‌تواند باشد. بنابر این؛
    ‏-‏حمایت از سیاست‌های جامع برای تدوین و ارتقاع جهت بروز رسانی خط بریل ‏
    ‏-‏تشویق و ترقیب و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاق جهت فرهنگسازی آموزش و یادگیری خط بریل.‏
    ‏-‏‏ حمایت از صنایع مرتبط و موسسات توانبخشی و ارتباط فی‌مابینشان برای شناخت نیازمندی‌هایشان.‏
    ‏-‏استقبال از پژوهشگران (پژوهش‌ها بصورت، ویس، بریل، نوشتاری)مقاله نویسان(مقالات بصورت، ویس، بریل، ‏نوشتاری) و طراحان در زمینه یادگیری خط بریل برای افرادبینا با هدف ارتباط و کمک به افراد نابینا.‏
    ‏-‏راه اندازی نهضت سواد آموزی برای افراد بینا بصورت رایگان.و آشکارکردن ضرورت یادگیری این خط برای افراد بینا
    ‏-‏بکارگیری نابینایان متخصص در امور دیگر نابینایان و ایجاد اشتغال برایشان.‏
    ‏-‏توجه، تشویق و ترقب و حمایت مالی به معلمان، مربیانِ در موسسات توانبخشی بویژه مراکز و موسسات نابینایانو ‏استفاده از این افراد برای آموزش به افراد بینا، آنانی که به نوعی با افراد نابینا در ارتباط هستند.‏
    ‏-‏آشنایی مسئولین و عمومِ مردم به مفاد قراد داده شده در حقوق جهانی معلولین
    انجام تمامی موارد ذکر شده در بالا تا حدودی می‌تواند در رفع چالش‌های این خط شگفت انگیز و مخاطبین و ‏علاقمندانش تاثیربسزایی داشته باشد.‏

    مهناز مهدی زاده: نویسنده ، کارشناس و مدرس هنرهای نمایشی، بازیگر،کارگردان تئاتر ، طراح لباس ‏
    ‏مدرس خوانش صحیح (نمایشنامه خوانی) با هنرآموزان نابینا و کم بینا
    مدرس نگارش صحیح با هنرآموزان ناشنوا و کم شنوا

    نویسنده: مهناز مهدی زاده
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *