×
×

تنها راه عبور از بحران پیری استفاده از مشوق‌های طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

  • کد نوشته: 33961
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۶
  • ۰
  • طی حکمی از سوی آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری در بیست وچهارم آبان ماه ابلاغ شد.
    تنها راه عبور از بحران پیری استفاده از مشوق‌های طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
  • تبلیغ هدفمند

    زنگ خطر پیری جمعیت با کاهش نرخ ازدواج و به دنبال آن کاهش چشمگیر فرزندآوری به صدا در آمده است، موضوعی موجب شده تا دولتمردان را به تنظیم و تصویب قانونی تشویقی و حمایتی از خانواده و جوانی جمعیت وادار کند.

    تنها راه عبور از بحران پیری استفاده از مشوق‌های طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

    طی حکمی از سوی آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری در بیست وچهارم آبان ماه ابلاغ شد.

    این قانون به تأیید شورای نگهبان در جلسه مورخ بیست و چهارم مهر سال ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت رسیده است.

    قانونی که قرار است به دغدغه جمعیت و فرزندآوری پایان داده و در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشوق‌هایی چون تسهیلات اشتغال، مسکن و تأمین فضای مناسب برای مادر و کودک، آموزش مادران، حمایت از مادران باردار، مقابله با پدیده سقط جنین، سیاستگذاری عمومی جمعیت و در نهایت درمان ناباروری را ارایه دهد.

    این قانون در شرایطی پیشنهاد و ابلاغ شد که علی‌رغم ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ از سوی مقام معظم رهبری و همچنین الزام برنامه ششم توسعه به برنامه‌ریزی در راستای افزایش نرخ باروری کل به بیش از دو و نیم فرزند، همچنان در سطوح قانونگذاری و اجرایی کشور فقدان برنامه‌ریزی عملیاتی و نظام مند جهت حل این مساله مهم و استراتژیک مشهود بود.

    ضمن اینکه با نگاهی به داده‌های سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۳۹۸ در می یابیم در این سال، یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ مورد تولد در کشور به‌ وقوع پیوسته که در مقایسه با سال قبل ۱۲ درصد کاهش (۱۷۰ هزار مورد کمتر) و در مقایسه با سال ۱۳۹۳، ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد که کمترین میزان ولادت طی ۱۰ سال اخیر است.

    ادامه این روند به‌ معنای افزایش سالمندی در کشور و کاهش جمعیت جوان است تا آنجا که تحلیل داده ها و همین طور داده‌های بین‌المللی حکایت از آن دارند که طی ۲۰ سال آینده ایران جز پیرترین کشورهای جهان خواهد بود.

    حال قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، طی نامه شماره ۹۳۹۸۲ مورخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ توسط رییس جمهوری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

    گسترده شدن چتر تسهیلات اعطایی یا تدابیر قانونی بر سر جوانان در آستانه ازدواج  یا زوجین جوان

    بر اساس ماده ۶۸ این قانون، وام ۲۰۰ میلیونی به زوجین جوان (زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال) و وام ۱۴۰ میلیونی به زوجین با سنین بالاتر با ضمانت های آسان تعلق می گیرد. ضمن اینکه ماده ۱۶ این قانون از افزایش ۷.۵ برابری حق عائله مندی به مدت ۵ سال و ماده ۸، از تامین ۵۰ درصد ودیعه مسکن ۷۰ متری شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و ۱۰۰ متری سایر شهرها برای دانشجویان و طلاب متاهل و اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای زوجین بدون فرزند و فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله خبر می دهد.

    همچنین بر اساس ماده ۱۵ این قانون، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تاهل و افزایش ۲ درصد امتیاز در جذب و استخدام به ازای تاهل مدنظر قرار گرفته است.

    درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری از مفاد مهم قانون حمایت از خانواده

    قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای تحقق افزایش جمعیت و پرهیز از جمعیت سالمندی، تلاش کرده در مفاد مختلفی به برنامه ریزی و ارائه سیستم های تشویقی فرزندآوری بپردازد. در همین راستا، در ماده ۴۳ این قانون، درمان تمامی زوج های نابارور تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و مطابق ماده ۴۱، یک مرکز تخصصی ناباروری سطح ۲ در دانشگاه علوم پزشکی و سطح ۳ در هر استان تجهیز و راه اندازی می شود.

    حمایت از شرکت دانش بنیان تولید اقلام و تجهیزات درمان ناباروری، اختصاص پنج درصد از اعتبارات توسعه علوم و فناوری های نو به تحقیقات بنیادی و تجاری سازی درمان ناباروری و همچنین اختصاص ۱۰ درصد از بدوجه طرح های نوآورانه جهاد دانشگاهی به طرح های درمان ناباروری و زایمان طبیعی از جمله موارد حمایتی است که در ماه ۴۰ این قانون گنجانده شده است.

    تحت پوشش کامل قرار گرفتن مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان ۵ سالگی کودکان

    بخشی دیگر از قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی به دغدغه مادران باردار و شیرده در مدت زمان فرزندآوری پرداخته است چنانچه ماده ۵۳ این قانون، به پوشش بیمه ای آزمایش های مادر و جنین بر اساس ضوابط قانونی، ماده ۴۹ به ارتقای مهارت مامایی کشور و افزایش تعداد ماماها به ازای هر دو مادر یک ماما و ماده ۴۴ به تحت پوشش کامل قرار دادن تمامی مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان ۵ سالگی کودکان بر اساس آزمون وسع توجه دارد.

    کاهش هزینه های روحی و روانی و اقتصادی دوران بارداری و جلوگیری از القای هر گونه ترسو  هراس نسبت به بارداری هم از جمله مفاد ماده ۴۸ این قانون است ضمن اینکه مطابق ماده ۵۳، غربالگری همراه با نظر پزشک متخصص اختیاری و روش های غربالگری و استانداردسازی مقادیر مثبت و منفی کاذب نتایج آزمایش ها و تعیین مسوولیت عاملان خدمت اصلاح خواهد شد.

    خدمات تسهیلات اعطایی به فرزندآوری

    مطابق این قانون در جهت فرزندآوری، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که شامل اعطای یک میلیون وام بلاعوض جهت سرمایه گذاری بورس بنام فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ و بعد از آن، افزایش ۲۵ درصدی سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به ازای هر دو فرزند و افزایش دو ساله دوره بازپرداخت آن و تسهیلات قرض الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس ۶ ماهه می شود.

    مطابق این قانون، فروش بدون نوبت و بدون قرعه کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دو به بعد به مادران و همچنین تسهیلات قرض الحسنه ۲۰ میلیون تومانی با تنفس ۶ ماهه برای تولد فرزند دوم مدنظر گرفته شده است.

    این قانون برای تولد چند قلوها هم تسهیلاتی همچون مرخصی زایمان ۱۲ ماه کامل برای مادران باردار ۲ قلو و بیشتر، تسهیلات قرض الحسنه برای تولد دو قلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با تنفس ۶ ماهه، تسهیلات قرض الحسنه برای تولد ۳ قلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با تنفس ۶ ماهه و تسهیلات قرض الحسنه برای تولد چهارقلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با تنفس ۶ ماهه اختصاص داده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *