در هفت‌کیلومتری جنوب گرگان دهکده ای سر سبز و زیبا و سحرانگیز وجود دارد که جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده آن را محاصره کرده‌اند، نام این روستا باغ‌ گلبن است .
×
×

باغ گلبن
دهکده ای سر سبز، زیبا و سحرانگیز

  • کد نوشته: 34076
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۹
  • ۰
  • در هفت‌کیلومتری جنوب گرگان دهکده ای سر سبز و زیبا و سحرانگیز وجود دارد که جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده آن را محاصره کرده‌اند، نام این روستا باغ‌ گلبن است .
    دهکده ای سر سبز، زیبا و سحرانگیز
  • تبلیغ هدفمند

    در هفت‌کیلومتری جنوب گرگان دهکده ای سر سبز و زیبا و سحرانگیز وجود دارد که جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده آن را محاصره کرده‌اند، نام این روستا باغ‌ گلبن است .

    این روستا ا‌ز شمال به روستای نصرآباد از جنوب به روستای زیارت از شرق به روستای نومل و از غرب به ناهارخوران متصل است. تپه های باستانی با نام های گردتپه، میان سو و…در این روستاوجود دارد.

    بیش از چهل درصد زمین‌های این روستا در بافت قرار دارند.املاک این روستا شصت درصدش سند دارند.
    این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی و راهنمایی می‌باشد. باغ گلبن دارای یک سالن ورزشی زمین فوتبال و آب‌بندان است.
    مردم این روستا اصالتاً گیلکی زبان، مجنی، شاهکویی و زیارتی هستند .غذاهای معروف این روستا آش خمیر، آش ماش ،ماش پتی و آش گزنه می‌باشند.
    شغل مردم این روستا دامداری و گله‌داری کشاورزی، باغداری و زراعت، صنایع دستی زنان بافتن پارچه‌های ابریشمی و کرباس راه مالرو می‌باشد .
    در سال ۱۳۱۵ در باغ گلبن توتون کشت می‌شد که روس‌ها برای اولین‌بار توتون را خشک و کاغذ پیچ سیگار درست کرده‌اند همچنین پرورش کرم ابریشم و کاشت درخت توت یکی از کارهای مهم و سودآور مردم در آن زمان بوده است.
    رییس شورای روستای باغ گلبن گفت : در سال ۱۴۰۰ روستای باغ گلبن دارای ۲۴۰ خانوار و ۹۶۰ نفر جمعیت دارد که ۷۹ درصد آن باسواد می‌باشند .
    حسن اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار اظهار داشت: این روستا دوبار کانون توجه قرار گرفت، یک‌بار در سال ۱۹۱۲ میلادی زمانی‌که قنسول روسی آن‌جا را خرید و گهگاه مسابقات اسب‌دوانی با مقامات استراباد برگزار میشد و دوم در سال ۱۳۸۱ که محل اجرای جشنواره رؤیاهای دهکده دانشجویان شمال کشور قرار گرفت.
    دهیار این روستا گفت: درباره وجه تسمیه این روستا نقل‌قول‌های فراوانی وجود دارد.
    علی قلی نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار اظهار داشت: روس‌ها در حدود شهریور سال ۱۳۲۰ وارد ایران شدند و تا سال ۱۳۲۷ از ایران خارج شدند زمانی‌که روس‌ها از مرزهای شمالی وارد شهر گرگان شدند روستای باغ گلبن را به‌خاطر فضای سرسبز و زیبا جنگل انبوه و آب‌وهوای دل‌پذیر برای سکونت برگزیدند و سرکنسول آن‌ها در این محل آمد و نقل و قول است که یک خط تلفن هم با خود به روستا آورد و حیوانات دست آموزی مانند آهو هم با خود آورد نام آن فرد قنصر بود .
    وی در محلی به نام شفتالو باغ که به آن باغ نارنج می‌گفتند سکونت گزید که این باغ پر از گل‌وگیاه و سبزه بود و زیبایی خاصی داشت و هر کسی وارد آن می‌شد به او می‌گفت این باغ گل من است که بعدها به‌مرور زمان و تغییروتحول در تلفظ به باغ گلبن مشهور شد.
    به گفته بعضی از بزرگان این روستا با معامله‌ای که قنصر با امیر اعظم مشهور به شاهرودی داشت به او واگذار شد و او نیز ملک باغ گلبن را به تعدادی ارباب به نام‌های محمد صادق تقوی و میر مجیدی‌ها و باقری‌ها فروخت بعد از قانون اصلاحات اراضی زمین‌ها بین رعیت تقسیم شد.
    علی قلی‌نژاد دهیار روستای باغ گلبن افزود: با توجه به شرایط منطقه استعدادها و زیرساخت‌های موجود در زمینه‌های صنعت گردشگری و آثار باستانی و موهبت جنگل و تشکیل شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری و غیره قدرت این را دارد، که به یکی از روستاهای اقتصادی و قوی منطقه تبدیل گردد و این امر مستلزم نگاه ویژه مسئولان محترم می‌باشد که تاکنون به دلایل گوناگون مورد توجه قرار نگرفته‌است.

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *