×
×

کارشناسان و متولیان شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس
سور و سوگ گنبدی‌ها با طعم کرونا

  • کد نوشته: 4440
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۷
  • ۰
  • گنبدکاووس به روزهای سختی از لحاظ شیوع مجدد کرونا رسیده و به دلیل کم‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسوولان این شهر ناچار به اعمال برخی محدودیت ها مانند جلوگیری از برگزاری مراسم‌های سور و سوگ گرفته‌اند اما برخی خانواده‌ها و افراد بی‌توجه به این هشدارها عروسی می‌گیرند و مجالس عزا را با نفرات زیاد و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌کنند.
    سور و سوگ گنبدی‌ها با طعم کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    گنبدکاووس به روزهای سختی از لحاظ شیوع مجدد کرونا رسیده و به دلیل کم‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسوولان این شهر ناچار به اعمال برخی محدودیت ها مانند جلوگیری از برگزاری مراسم‌های سور و سوگ گرفته‌اند اما برخی خانواده‌ها و افراد بی‌توجه به این هشدارها عروسی می‌گیرند و مجالس عزا را با نفرات زیاد و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌کنند.

    به گفته کارشناسان و متولیان شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس، یکی از عوامل افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان، برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری توسط خانواده‌ها بویژه در مناطق روستایی که نگرانی‌هایی را برای سلامت عمومی ایجاد کرده است.

    اگرچه ستاد مقابله با کرونای گنبدکاووس چند روز پیش در اطلاعیه‌ای فوری و برای پیشگیری از افزایش شیوع کرونا در این شهرستان برخی محدودیت‌ها از جمله لغو امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی و تعطیلی برخی اماکن و مراکز تجمعی مانند امامزاده یحیی بن زید(ع)، بازار هفتگی، میدان فروش دام، گیم نت‌ها، پارک‌های بازی و مینی پارک‌های کودکان، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، کافه‌ها و کافه باغ‌ها را اعلام کرد و برگزاری جلسات و تجمعات گروهی و مذهبی توسط ادارات، نهادها، سازمان‌ها و اشخاص را منوط به کسب مجوز از فرمانداری دانست اما شهروندان و کسبه به این هشدارها کم توجه بوده و به زندگی عادی خود بدون نگرانی از شیوع کرونا ادامه می دهند.

    مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: روند رو به رشد مبتلایان به ویروس کرونا و بیماران بستری در مراکز درمانی این شهرستان طی ۲ هفته اخیر نسبت به سه هفته پیش نگران کننده است.

    دکتر فرهاد بدیعی افزود: سه هفته قبل در بیمارستان های گنبد ۴۰ بیمار کرونایی بستری بودند اما این رقم در حال حاضر به ۱۷۲ نفر افزایش یافته است.

    به گفته وی در بررسی‌های انجام شده، یکی از عوامل اصلی افزایش مبتلایان به کرونا در منطقه، حضور مردم در مراسم‌های عروسی و عزاداری بود که متاسفانه در بیشتر این مراسم‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کمرنگ است.

    وی اضافه کرد: باوجود اینکه در زمان حضور زوج‌ها برای انجام آزمایشات پزشکی و شرکت در کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج به آنها گفته می‌شود که با توجه به شرایط موجود، برگزاری مراسم عروسی را به تاخیر بیندازند اما بسیاری از آنها به این موضوع مهم که سلامت خود و میهمانان مراسم را به‌شدت تهدید می‌کند اهمیت نمی دهند.

    بدیعی با اشاره به ابتلای پنج تا ۱۵ نفر از شرکت کنندگان مراسم‌های عروسی برخی روستاهای گنبدکاووس به کرونا گفت: اگر در هر مراسم‌ عروسی بویژه در مناطق روستایی که حداقل چند صد میهمان دارند، به طور میانگین ۱۰ فرد آلوده به کرونا حضور داشته باشند و هر یک از آنها نیز حداقل ۱۵ نفر را آلوده کند، اکنون چند ۱۰ هزار نفر از مردم این شهرستان ناقل و یا مبتلا به کرونا هستند.

    وی گفت: علاوه بر مراسم عروسی، ۵۱۳ مراسم‌ عزاداری در سه ماه نخست امسال در گنبدکاووس برگزار شد که در این مراسم‌ها بدون تردید افراد آلوده به ویروس کرونا حضور داشته‌اند که آنها نیز به روند رو به رشد این بیماری در این شهرستان سرعت بخشیده اند.

    به گفته بدیعی در شرایط حاضر تنها راه کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، ممنوعیت یا محدودیت برگزاری مراسم‌های سور و سوگ است.

    مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس حضور پرتراکم در واحدهای صنفی بویژه پارچه فروشی‌ها، کیف و کفش فروشی‌ها را از دیگر عوامل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در گنبدکاووس دانست.

    رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز گفت: بیشتر مبتلایان به کرونا در این شهرستان ساکن مناطق روستایی هستند که علت اصلی ابتلای آنها حضور در مراسم‌های عروسی و عزاداری بود.

    گنبدکاووس به روزهای سختی از لحاظ شیوع مجدد کرونا رسیده و به دلیل کم‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسوولان این شهر ناچار به اعمال برخی محدودیت ها مانند جلوگیری از برگزاری مراسم‌های سور و سوگ گرفته‌اند اما برخی خانواده‌ها و افراد بی‌توجه به این هشدارها عروسی می‌گیرند و مجالس عزا را با نفرات زیاد و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌کنند.
    سور و سوگ گنبدی‌ها با طعم کرونا

    عبدالرحیم پالیده افزود: از ۲۰ خرداد امسال تا دوم تیرماه به طور میانگین روزانه ۲۰ تا ۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گنبدکاووس بستری می‌شوند که اگرچه ۳۰ درصد آنها از دیگر شهرهای شرق گلستان هستند اما روند رو به رشد مبتلایان نشان می‌دهد که مردم کمتر به توصیه‌های بهداشتی توجه و عمل می‌کنند.

    وی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی بویژه ماسک زدن توسط مردم زمانی که از خانه خارج می‌شوند، اضافه کرد: هم اکنون ۱۷۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی گنبدکاووس بستری‌ هستند که ۲۵ نفر آنها به دلیل شرایط حاد بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

    همچنین فرماندار ویژه گنبدکاووس، برضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها بویژه رسانه‌های ارتباط جمعی و فعالان فضای مجازی، تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها برای حساس سازی شرایط و آگاهی بخشی به مردم برای رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف کنترل و پیشگیری از روند رو به رشد شیوع کرونا در این شهرستان تاکید کرد.

    عبدالقدیر کریمی اظهار داشت: شیوع کرونا در ۲ هفته اخیر رشد چشمگیری در گنبدکاووس داشته و براین اساس در هفته گذشته برخی محدودیت‌هایی توسط ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان تصویب و اعمال شد.

    وی با بیان اینکه در پیک اول شیوع این بیماری در گنبدکاووس بیشتر مبتلایان ساکن مناطق شهری بودند اما در پیک دوم بیشتر مبتلایان روستایی هستند گفت: طبق بررسی های انجام شده، علت اصلی افزایش شمار مبتلایان برگزاری مراسم‌های عروسی و عزادای بود. 

    کریمی اضافه کرد: اگرچه برگزاری مراسم‌های عروسی، امری مقدس است اما نباید به خاطر آن، افراد زیادی را در معرض ابتلا به کرونا قرار داد.

    دادستان عمومی و انقلاب گنبدکاووس هم اعلام کرد که برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری که سلامت عمومی مردم را تهدید کند در شرایط فعلی جرم است و با متولی برگزاری این مراسم ها برخورد می‌شود.

    سیدخسرو خلیلی افزود: چهار برابر شدن آمار مبتلایان کرونا در گنبدکاووس که به گفته متولیان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان علت اصلی آن برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری بوده، نگران کننده است و باید با ممنوعیت برگزاری این مراسم‌ها تا پایان تیرماه به کنترل و مهار این ویروس کمک کنیم.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *