×
×

ضرورت تغییر رویکرد کرونا ویروس وافزایش نوزادان کرونایی

  • کد نوشته: 5008
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۷
  • ۰
  • کرونا در روزهای نخستین شیوع خود سالمندان و بیماران زمینه‌ای را مورد هدف قرار داد اما بر خلاف تصور مردم، روز به روز بر تعداد کودکان مبتلا به آن اضافه شد تا جایی‌که اطفال زیر یک ماه نیز به جمع قربانیان این بیماری پیوستند.
    ضرورت تغییر رویکرد کرونا ویروس وافزایش نوزادان کرونایی
  • تبلیغ هدفمند

    کرونا در روزهای نخستین شیوع خود سالمندان و بیماران زمینه‌ای را مورد هدف قرار داد اما بر خلاف تصور مردم، روز به روز بر تعداد کودکان مبتلا به آن اضافه شد تا جایی‌که اطفال زیر یک ماه نیز به جمع قربانیان این بیماری پیوستند.

    بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد و بیشتر موارد ابتلا به آن در روزهای نخستین، افراد سالمند و بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما به مرور زمان دامنه این بیماری به افراد میانسال و جوان نیز کشیده شد و در ۲ ماه اخیر نیز تعداد کودکان مبتلا به کووید ۱۹ افزایش یافته است.

    تصور عامه مردم در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا این بود که کودکان در برابر این بیماری مصون هستند و آنها فقط می‌توانند ناقل ویروس کووید ۱۹ باشند و کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند اما افزایش میزان ابتلای کودکان و حتی مرگ و میر بین آنها، هشدارهای جدی برای خانواده‌ها بود تا بیشتر مراقب کودکان خود در این زمینه باشند.

    به گفته احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید ۱۹ ، شواهد علمی نشان می‌دهد میزان ابتلای کودکان به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است اما بیماری در کودکان و نوجوانان بیشتر به شکل‌های خفیف و بدون علامت بروز می‌کند. 

    وی با بیان اینکه، بستری کودکان در بیمارستان و مرگ ناشی از بیماری کرونا در بین آنها کمتر از سایر گروه‌های سنی است، افزود: اکثر کودکانی که در بیمارستان بستری می‌شوند دارای یک بیماری زمینه‌ای مانند ریوی، قلبی‌عروقی یا نقص سیستم ایمنی بدن هستند و علائم بیماری با افزایش سن در کودکان تشدید می‌شود.

    عضو هیات ‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه مرگ و میر بر اثر کرونا در همه گروه‌های سنی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش کلی تعداد مبتلایان به این بیماری در هفته‌های اخیر تعداد کودکان مبتلا نیز نسبت به ماه‌های نخستین شیوع ویروس، بیشتر شده است.

    فرزین خوروش با بیان اینکه میزان بی‌علامتی در بین کودکان مبتلا به کرونا در مقایسه با جوانان، میانسالان و سالمندان بیشتر است، افزود: ابتدا این تصور وجود داشت که فقط افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای مستعد ابتلا به کرونا هستند اما در واقع اینگونه نیست.

    وی ادامه داد: موارد مرگ و میر در جوانان و کودکان بر اثر این بیماری وجود دارد اما کماکان سهم مرگ و میر در بین گروه‌های سنی سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به سایر گروه‌ها، بیشتر است.

    هرچند نسبت ابتلا و مرگ و میر در بین کودکان نسبت به سایر گروه‌های سنی هنوز بسیار کم است اما این روزها بر روی تخت‌های بیمارستان‌ها تعدادی کودک مبتلا به کرونا نیز در بخش‌های ویژه مشاهده می‌شوند هرچند ممکن است علائم بیماری در آنها با بزرگسالان متفاوت باشد و حتی زودتر بهبود پیدا کنند.

    اما متاسفانه در مواردی این کودکان در برابر شدت بیماری تاب نمی‌آورند و قربانی این ویروس جهانی می‌شوند که به گفته پزشکان اصفهان، بیشتر آنها در رده سنی زیر یک ماه هستند.

    بیشتر کودکان جان‌باخته بر اثر کرونا در اصفهان زیر یک ماه بودند

    بیماری کرونا در استان اصفهان نیز مانند سایر نقاط کشور در روزهای نخستین همه‌گیری، بیشتر افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای را گرفتار می‌کرد اما با گسترش این بیماری شاهد افزایش موارد ابتلا در بین کودکان نیز بودیم.

    به گفته منیرالسادات عمادالاسلامی فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از خرداد ماه امسال مراجعه سرپایی کودکان مشکوک به کرونا مقداری افزایش یافت و علائمی که در آنها دیده می‌شود بیشتر گوارشی است و با ویروسی که بطور معمول در تابستان شیوع پیدا می‌کند، تفاوت چندانی ندارد.

    وی با تاکید بر اینکه باید دقت کافی به کودکان در این زمینه شود، اظهار داشت: ممکن است کودکان مشکوک یا مبتلا به کرونا در زمان کوتاهی بهبود یابند اما احتمال اینکه هنوز ناقل باشند وجود دارد و باید از نگه داشتن آنها در کنار افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای خودداری کرد.

    با وجودیکه به گفته پزشکان احتمال بهبودی در بیشتر کودکان مبتلا به کرونا در زمان کوتاهی وجود دارد، اما دسته‌ای از آنها نیز هستند که به شدت درگیر این بیماری می‌شوند و حتی در مواردی، جان خود را از دست می‌دهند.

    به گفته سیدناصرالدین مصطفوی پزشک فوق تخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موارد مرگ و میر کودکان ( تا ۱۵ سال) در اصفهان بر اثر کرونا تا کنون بسیار کم بوده است که بیشتر آنها زیر یک ماه سن داشتند.

    این پزشک در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه درصد قابل توجهی از کودکانی که در اصفهان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند، شیرخواران زیر یک سال بودند، افزود: بیشتر این شیرخواران فوت شده کمتر از یک ماه عمر داشتند.

    وی با بیان اینکه در بین کودکان موارد زیاد بستری بدلیل ابتلا یا شک به کرونا وجود داشته است، خاطرنشان کرد: اما وضعیت بیماری در بیشتر آنها خفیف بود و پس از چند روز بستری بهبود کامل پیدا کردند و ترخیص شدند.

    وی با اشاره به ابتلای شدید چند نوزاد زیر یک سال در اصفهان به بیماری کرونا، تصریح کرد: بیشتر آنها سالم و فاقد بیماری زمینه‌ای بودند و علائم کرونا در آنها با تنگی نفس و تخریب سریع و پیش رونده ریه‌ها همراه بود.

    مصطفوی اضافه کرد: این شیرخواران ویروس کرونا را از اطرافیان خود بویژه پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادربزرگ گرفته بودند و این ویروس به سرعت در بدن آنها گسترش یافت و با آسیب شدید ریه و قلب باعث جان باختن آنها شد.

    این فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بین کودکان بالای یک سال مبتلا به کرونا در اصفهان بسیار کم و کمتر از انگشتان دست بود، تصریح کرد: این کودکانِ بالای یک سال، دارای بیماری زمینه‌ای مانند سرطان خون، نارسایی کلیه یا نقص ایمنی بودند.

    اطفال زیر یک سال، گروه پر خطر در ابتلا به کرونا

    پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال، کمترین سن فوتی در بین اطفال در اصفهان را حدود ۱۵ روزه اعلام و تصریح کرد: با توجه به مطالعه همه‌گیری کرونا در سایر کشورها نیز مشخص می‌شود که اطفال زیر یک سال بویژه نوزادان زیر یک ماه در گروه پر خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و ایمنی آنها نسبت به این ویروس بالا نیست.

    وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی، امریکا و چین نیز بیشتر مرگ و مر و بستری ناشی از کرونا در کودکان زیر یک سال بویژه زیر یک ماه بوده است، تصریح کرد: آنها گروه پر خطری در این زمینه هستند و بیماری می‌تواند بصورت ناگهانی در آنها بروز پیدا کرده و به سرعت پیشرفت کند.

    ضرورت تغییر رویکرد کرونا ویروس وافزایش نوزادان کرونایی
    ضرورت تغییر رویکرد کرونا ویروس وافزایش نوزادان کرونایی

    مصطفوی درباره اینکه ویروس کرونا چگونه به این اطفال سرایت کرده است، توضیح داد: در بیشتر موارد، سابقه تماس با فرد مبتلا وجود داشته است و بطور معمول پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادر بزرگ آنها در ابتدای بیماری که فاقد علامت شدید بوده اند و خودشان هم اطلاع از بیماری نداشتند با این کودکان تماس داشتند و با پیشرفت بیماری و بررسی انجام شده، متوجه بیماری خودشان شدند که پس از بروز علائم در کودکان و گزارش سابقه تماس با افراد مذکور، بیماری در این اطفال تشخیص داده شد.

     این پزشک با اشاره به اینکه تا مدتی پیش بیشتر نگرانی از ابتلای کودکان به کرونا مربوط به درگیری ریه‌ها و تنگی نفس آنها بود، گفت: اما در روزهای اخیر برخی از موارد ابتلا، دارای علائم شبه کاوازاکی نیز بودند.

    کاوازاکی التهاب رگ‌ها است که باعث تنگ شدن رگ‌ها و کاهش خون‌رسانی به اعضای حیاتی می‌شود.

    مصطفوی این علائم را تب، قرمزی چشم، ضایعات پوستی و تورم دست و پا، توده گردنی و قرمزی شدید لب و زبان  عنوان و اضافه کرد: بیماری شبه کاوازاکی کرونا معمولا با تب بالا همراه است که بیشتر از سه تا پنج روز طول می‌کشد، برخی از ارگان‌های بدن از جمله قلب، ریه، مغز، سیستم خونساز و دستگاه گوارش دچار اختلال فعالیت می شود و ممکن است کودک دچار کاهش سطح هوشیاری و فشار خون و تنگی نفس شود.

    وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون کودکانی ‌که دارای علائم شبه کاوازاکی بودند در همه موارد بهبود یافتند، خاطرنشان کرد: تا کنون مرگ و میر در این زمینه نداشتیم.

    این پزشک با اشاره به اینکه در روزهای اخیر بیشتر موارد ابتلا به بیماری شبه کاوازاکی کرونا در کودکان در رده سنی هفت تا ۱۲ سال است، افزود: با توجه به کم بودن تعداد کودکان مبتلا به کرونا در اصفهان بیشتر تخت‌های بستری بخش ویژه اطفال خالی است و از نظر خدمات‌رسانی به آنها مشکلی وجود ندارد.

    عمادالاسلامی فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در اصفهان نیز خاطرنشان کرد که تا کنون بیشتر کودکان مشکوک یا مبتلا به کرونا با قرنطینه خانگی و رعایت دستورهای درمانی و بهداشتی بهبود یافتند و درصد کمی از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بر اساس آمار جهانی شدت درگیری کودکان با بیماری کرونا حدود ۱۵ درصد است. 

    ضرورت تغییر رویکرد کرونا ویروس وافزایش نوزادان کرونایی
    ضرورت تغییر رویکرد کرونا ویروس وافزایش نوزادان کرونایی

    کودکان را به مکان‌های شلوغ نبرید

    استان اصفهان در زمینه ابتلا به کرونا از اوائل تیر ماه امسال با شتاب گرفتن سرعت ابتلا  و بستری شدن بیماران در وضعیت هشدار قرار گرفت و میزان ابتلا به این ویروس در میان گروه‌های سنی جوانان و میانسالان افزایش یافت.

    به گفته آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شیب سرعت ابتلا و موارد بستری ناشی از کرونا در این استان نسبت به هفته گذشته تُند شده و تعداد بیماران مبتلا به کرونا که بدحال هستند نیز افزایش یافته است.

    با توجه به اینکه به گفته پزشکان و مسوولان، زمینه ابتلای بسیاری از کودکان به بیماری کرونا، حضور آنها در تجمعات و یا مکان‌های شلوغ بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بوده و اصفهان در وضعیت هشدار قرار گرفته است، ضروری است که خانواده ها در مراقبت از فرزندانشان توجه بیشتری داشته باشند.

    فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در اصفهان گفت که بررسی‌های اولیه‌ای که از کودکان مبتلا به کرونا صورت گرفت نشان داد که بیشتر آنها در تجمعات بیرون از خانه شرکت داشتند مانند پارک بازی، جشن تولد، دورهمی‌های خانوادگی و جشن عروسی.

    عمادالاسلامی با بیان اینکه درباره دلیل ابتلای کودکان به بیماری کرونا بطور قطعی نمی‌توان سخن گفت، تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها حضور در تجمعات را کتمان می‌کنند یا اطلاع دقیقی از اینکه کودک آنها در چه مکان‌هایی بوده است، نمی‌دهند.

    مصطفوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به خانواده‌ها توصیه کرد که همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز کنند و اگر ناگزیر به رفتن هستند زمان حضور را کمتر کرده و مرتب دست‌های خود و کودکانشان را ضد عفونی کنند.

    عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به والدین توصیه کرد بمنظور جلوگیری از ابتلا به کرونا، کودکان بالای ۲ سال خود را بدون ماسک از خانه خارج نکند.

    مسعود مردانی افزود: والدین باید با کودکان خود در مورد ویروس کرونا صحبت کرده و با زبان ساده و عامیانه علت استفاده از ماسک را برای آنها توضیح دهند تا کودک در استفاده از آن بی‌قراری نکند.

    وی اظهار داشت: والدین باید همراه کودک خود هنگام خروج از خانه ماسک بزنند و استفاده از ماسک‌های جراحی یا خانگی برای آنها مناسب است.

    وی همچنین با بیان اینکه ماسک جراحی باید هر چهار ساعت یکبار تعویض شود، ادامه داد: ماسک‌های خانگی قابل شست وشو هستند و افراد نباید آنها را ضدعفونی کنند زیرا تاثیری در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد.

    بیش از چهار ماه از شروع بیماری کووید ۱۹ در ایران می‌گذرد و تا کنون بیش از ۲۳۷ هزار در کشورمان به این بیماری مبتلا شدند و بیش از ۱۱ هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان باختند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *