×
×

نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت

  • کد نوشته: 5504
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۸
  • ۰
  • جولان کرونا در موج دوم بیماری در شرایطی رخ داده که سپیدپوشان عرصه سلامت با گذشت پنج ماه فعالیت ایثارگرانه خسته اما متعهدانه در سنگر خدمت ایستاده‌اند و دلسوزانه از مردم می‌خواهند تا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آنان را در مسیر ناهموار مدیریت بیماری یاری دهند.
    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت
  • تبلیغ هدفمند

    جولان کرونا در موج دوم بیماری در شرایطی رخ داده که سپیدپوشان عرصه سلامت با گذشت پنج ماه فعالیت ایثارگرانه خسته اما متعهدانه در سنگر خدمت ایستاده‌اند و دلسوزانه از مردم می‌خواهند تا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آنان را در مسیر ناهموار مدیریت بیماری یاری دهند.

    مشاهده رفتار غیرمسئولانه طیفی از شهروندان در قبال کرونا وقتی که سربازان سلامت از جان مایه می‌گذارند توجیه‌پذیر نیست و دیدن از خودگذشتگی کادر درمانی در قاب خدمات رسانی باید تلنگری باشد تا همه بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را جدی‌تر گرفته و با حفاظت از خود و دیگران بار مضاعفی بر دوش پزشکان و پرستاران نگذارند.

    برخلاف اظهاراتی که ویروس کرونا با گرمای هوا کمتر می‌شود، این روزها موجی از بیماری با تظاهرات بالینی شدیدتر در جای جای کشور دیده شده و اگر توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته نشود ممکن است رفتار ناشناخته این بیماری پیامدهای آسیب‌زای بیشتری را رقم بزند و سیل مبتلایان به حدی برسد که دیگر کادر خسته درمانی توان پاسخگویی و خدمات رسانی نداشته باشند و این مهم تکلیف تک تک مردم را سنگین‌تر می‌کند.

    درک برخی رفتارهای مردم در هفته‌های اخیر در برگزاری آیین‌های تولد، سوگ و عروسی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی دشوار است چرا که کرونا چراغ خاموش همچنان می‌تازاند و در هدف قرار دادن قربانیانش تبصره و استثنایی ندارد و غفلت از این موضوع باعث شده که شمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی این روزها رشد یابد و شمار بسیاری نیز جان خود را از دست بدهند و پشیمانی در ایستگاه آخر برایشان هیچ دستاوردی نداشته باشد.

    فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای پایان کرونا نبود بلکه ضرورتی بود که بر مبنای همراهی آگاهانه مردم از سوی مجموعه مدیریت کشور اعمال شد تا همه در کنار هم و هوشمندانه ضمن مدیریت نسبی کووید ۱۹، سایر داشته‌ها و مناسبات کشور را به پیش ببریم اما ،امروز عده‌ای ساز ناکوک زده و بر طبل بیماری می‌کوبند که فشار و تبعاتش بار مضاعفی بر نظام سلامت کشور و تهدیدی برای سایر گروه‌های جمعیتی شده است.

    در مدیریت موج اول کرونا همکاری مردم، اصناف و بخش‌های مختلف جامعه برای قطع زنجیره کرونا تحسین برانگیز بود اما معلوم نیست که چه رخ داده که ورق به یکباره برگشته و در آینه رفتار جمعی و فردی، مردم بی‌محابا عمل کرده و گویا هراسی از کرونا ندارند و این درحالی است که پرسنل سلامت در پنج ماه اخیر با لباس‌های حفاظتی و ماسک، شب‌نخوابی‌ها و فشار مضاعف کاری روز به روز فرسوده‌تر شده و توانشان تقلیل می‌رود.

    در یکی از دوکفه قضاوت عمومی مراکز تجاری شلوغ و  پارک‌ها و خیابان‌های مملو از جمعیت، اجتماعات مردمی غیر ضروری، عروسی‌ها و مراسم سوگ و مردم بدون ماسک قرار دارد و کفه دیگر فرشتگان بی‌ادعایی که با وجود همه بی‌مهری پای کار ایستاده و از جان و توانشان مایه می‌گذراند و اینجاست که ضرورت تغیر رویه در جامعه به‌عنوان اصل مهم  برجسته می‌شود چرا که تداوم این رفتار خشک و تر را با هم خواهد سوزاند.

    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت
    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت

    سلامتتان را قربانی خوشی‌ها و آسایش زودگذر نکنید
    فرماندار شهرستان خمین گفت: مردم این شهرستان رفتاری دوگانه را در مدت زمان بسیار کوتاهی به نمایش گذاشته‌اند و باوجود اینکه در موج اول کرونا همکاری موثری داشتند،  این روزها بی‌توجه به عواقب اقداماتشان برای خود و دیگران به عادی انگاری کرونا پرداخته و رفتارهای پرخطر آنان موجب شده که دوباره تحت‌های بیمارستانی مملو از بیماران باشد و ادامه این رویه ممکن است وضعیت را بحرانی کند.

    «احمد طهرانی» افرود:  شهروندان خمینی این روزها در حال رکورد شکنی هستند و از ابتلای ۴۰ نفر در یک جشن عروسی روستایی تا نارنجی شدن شرایط بیماری در زادگاه امام راحل اخباری است که حیرت خیلی‌ها را برانگیخته است.
    فرماندار خمین که خود نیز از ابتلای به بیماری کرونا در امان نمانده است، عادی انگاری این بیماری را علت افزایش مبتلایان به این بیماری بیان کرد.
    وی گفت:کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری کووید ۱۹ و دل بستن به خوشی‌های زودگذر دامی است که نه تنها فرد سهل‌انگار بلکه همه کسانی که با او در تماس باشند را گرفتار می‌کند و شاید لازم است این سئوال بیشتر در اذهان عمومی مطرح شود که به چه بهایی سلامت را ارزان می‌فروشند؟
    فرماندار خمین ادامه داد:  شروع فعالیت‌های مراکز تعطیل شده تصمیمی بود تا جامعه بتواند شریان‌های حیاتی خود را حفظ کرده و احیا کند، زندگی با کرونا نیازمند سبک جدیدی از مراودات اجتماعی، فردی و خانوادگی است و پروتکل‌های بهداشتی باید جزئی از زندگی مردم شود و اگر غفلتی رخ دهد جبران آن در ساختار شکننده مدیریت نسبی بیماری دشوار خواهد بود.
    طهرانی گفت: استفاده از ماسک در ادارات شهرستان الزامی است و با کسانی که این مصوبه پدافند زیستی را رعایت نکنند به‌عنوان تخلف ادارای برخورد می‌شود اما هنوز هم عده‌ای این موضوع را جدی نگرفته و بنای ناسازگاری دارند که باید بدانند مجموعه مسئولان و شهروندان متعهد این کم توجهی را برنخواهند تافت.
    وی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش شمار مبتلایان و بستری‌شدگان در بیمارستان و قرار گرفتن خمین در وضعیت نارنجی، برگزاری هرگونه مراسم جمعی از قبیل ترحیم و عروسی در این شهرستان ممنوع است و اینکه عده‌ای بدون فکر اقدام به برگزاری مراسم زیرزمینی می‌کنند جای تاسف دارد و در صورت آگاهی مسئولان با آنان برخورد خواهد شد.
    فرماندار خمین گفت: با وضعیت فعلی و به استناد قانون برگزاری این‌گونه مجالس تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می شود و دانشکده علوم پزشکی خمین موظف  است نسبت به اقامه دعوی در دستگاه قضایی علیه برگزارکنندگان این مراسم اقدام کند.
    وی  اضافه کرد: به شهروندان خمین توصیه می شود ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسایل بهداشتی از هر گونه مسافرت و تردد غیر ضروری در شهر و سایر مناطق استان و کشور و تفرجگاه‌های پرهیز کنند و خود و دیگران را به گرداب بیماری کرونا نکشند.

    فرماندار خمین تاکید کرد: ستاد کرونا به دنبال برگرداندن محدودیت‌هایی که در نوروز اعمال شد نمی‌باشد اما، اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود چاره‌ای جز  تصمیمات سختگیرانه نیست.


     طنین هشدار مدافعان سلامت را برتابید

    رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: مدافعان سلامت مستمر در مورد لزوم  اهمیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی هشدار می‌دهند اما، انگار مردم به خواب خرگوشی فرو رفته‌اند و وقتی گرفتار شده و خود را روی تخت بیمارستان در نبرد سخت با کرونا می‌بینند بیدار می‌شوند که دیگر فایده‌ای ندارد.

    دکتر «مجتبی دیده‌دار » افزود: شمار بیماران مبتلا به کرونا  در موج دوم کرونا در منطقه جنوبی استان مرکزی نسبت به قبل از نوروز افزایش دارد و اگر مردم همراهی نکنند وقوع یک بحران در پیش است.
    وی  افزود: زندگی در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی دشوارهای خود را دارد و اینکه سفر، میهمانی و مجالس عروسی و عزا برگزار نشود به نوعی نقش اجتماعی و لذت زندگی را کاهش می‌دهد اما، وقتی موضوع تهدید سلامت در میان است با کسی تعارفی نیست و باید محدودیت را پذیرفت تا با بیماری و مرگ جدال نکرد.

    رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین اظهار داشت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ویروس کرونا به مدت ۲ سال همراه ماست و چون نمی‌توان تمام فعالیت‌های زندگی را متوقف کرد، ناگزیر باید انعطاف رفتاری داشت و رعایت بهداشت فردی و زدن ماسک به عنوان بخشی از زندگی روزمره پذیرفته شود.
    دکتر دیده‌دار گفت: تا کنون ۳۳۷ نفر در خمین به بیماری کرونا مبتلا شدند و بیش از ۷۰ درصد از این بیماران بهبود یافتند اما همه خوش شانس نیستند و باید به فکر سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد بیمار و ضعیف بود و خود را نیز در برابر اینویروس موزی ایمن ندانست.
    وی تاکید کرد: شهروندان خطر بیماری کرونا را جدی بگیرند و در پویش « من ماسک می زنم » شرکت کنند چون درگیر شدن بدن با این بیماری به مصابه ورود به فرآیندی جانکاه است که با توجه به نبود داروی قطعی و واکسن ممکن است  پایان تلخی داشته باشد.

    رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین  پویش مردمی من ماسک می زنم را گامی موثر برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا بیان کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری بر استفاده از ماسک در اماکن  عمومی تاکید دارند و این اهمیت سبک رفتاری منطبق با رعایت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری را نشان می‌دهد.
    دیده دار افزود: امکان ابتلا به این بیماری در صورتی که فرد مبتلا به کرونا  و فرد سالم هر دو از ماسک استفاده نکنند ۹۰ درصد گزارش شده است و استفاده از ماسک از سوی هر دو نفر به یکی و نیم درصد کاهش پیدا می‌کند.
    وی تاکید کرد: کرونا بیماری ویروسی است که با پیشگیری و رعایت قوانین معین شده بهداشتی می‌توان آهنگ آن را کند کردو این موضوع با اهتمام تمام مردم محقق می‌شود.

    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت
    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت

    امکانات درمانی کافیست، کادر درمان فرسوده شده‌اند
    سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) خمین گفت: این مرکز درمانی هیچ‌گونه کمبودی در تجهیزات و شمار نیروی انسانی پزشک و پرستار برای ارایه خدمات به بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ ندارد اما، با توجه به طولانی شدن زمان بیماری و گرمای تابستان، لباس‌های حفاظتی و دیدن رنج بیماران، کادر درمانی به شدت از نظر جسمی و روحی فرسوده شده‌اند و نیاز است مردم این شرایط دشوار را درک کنند و در پیشگیری از کرونا کوشا باشند. 
    دکتر « شهرام فاضلیان » افزود: ۹۰ درصد پرستاران بیمارستان خمین آزمایش ابتلا به کرونا دادند و پرستارانی که بیمار بودند،۱۴ روز قرنطینه خانگی رفته و درمان شده‌اند.
    وی بیان کرد: با وجود این امور پیشگیرانه و تدابیر برای حفظ سلامت کادر درمان، بی توجهی مردم نسبت به افزایش ویروس کرونا ترس از مبتلا شدن کادر درمان را افزایش می‌دهد و نیاز است مردم به خود آمده و مراقبت‌ها و توصیه‌ها را جدی بگیرند.
    سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) خمین گفت: اگر شهروندان توانستند فقط یک روز و برای مدت کوتاهی با لباس بیمارستان و ماسک در خانه و بدون کولر طاقت بیاورند، آن زمان می‌توان از پرستاری که مدت‌ها خانواده خود را ندیده و هر روز ساعت‌ها در بیمارستان روی پا می ایستد و گاهی شاهد مرگ یک مادر، پدر ، کودک یا جوانی است، انتظار تحمل داشت.  
     فاضلیان اضافه کرد: ماسک زدن مردم و حضور کمتر در خیابان‌ها و اماکن عمومی به کادر درمان برای بهبودی بیماران انرژی می‌دهد اما بی‌‍‌اعتنایی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی نه تنها برای کادر درمان که برای خود فرد و دیگر شهروندان خطرافرین است.
    وی ادامه داد: مادری که هر روز با فرزندان خود در پارک و بازار است باید خودش را به جای پرستاری بگذارد که فرزند دارد اما نمی‌تواند حتی او را ببوسد، ویروس کرونا بیماری همه گیر است و شکست آن به همکاری همه نیاز دارد و فقط با تلاش کادر درمان و تصمیمات مسئولان مسیر پرخطر شکست دادن کووید ۱۹ کامل نمی‌شود.

    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت
    نگاهی به خستگی کادر درمان،مدافعان سلامت

    ماسک زدن وزن مسئوولیت پذیری اجتماعی شهروندان را نشان می‌دهد
    رئیس انجمن جامعه شناسی خمین گفت: ماسک زدن نوعی تظاهرات گفتمان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان است و کاهش سهم مسئولیت پذیری افراداین روزها عادی انگاری بیماری کرونا دانست و لایه‌های جمعیتی باید بدانند که اگر کشتی جامعه با تهدید بیماری سوراخ شود همه با هم غرق می‌شوند.
    «حمیدرضا سلیمانی » گفت: اعضای جامعه باید نسبت به مسئولیت خود در برابر سلامتی همسایه، همکار، همکلاسی و حتی رهگذرانی که نمی شناسند و هر روز از کنارشان عبور می کنند آگاه شوند.
    وی افزود: این آگاه سازی وظیفه خانواده، نظام تعلیم و تربیت و رسانه است و در زمینه آگاهی بخشی باید در آینده راهکار اجتماعی درازمدت دیده شود و سطحی نگری و کوتاه مدت دیدن صحیح نیست.
    رئیس انجمن جامعه شناسی خمین گفت: مسئولان و متخصصان بهداشت و درمان باید از طریق رسانه و فضای مجازی آگاهی مردم نسبت به وضعیت بیماری کرونا در جامعه را افزایش دهند و بدون ایجاد ترس در شهروندان، حس مراقبت از خود و عمل به توصیه های بهداشتی را در آنان ایجاد کنند. 

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *