×
×

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی
پیشرفت۷۴درصدی علاج‌بخشی سدبیدو

  • کد نوشته: 19997
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین سیدمحسن مدنی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پیمانکار طرح علاج بخشی سد بیدواز ۱۵۰ میلیارد ریال مطالبه دارد، اظهار داشت: برای تکمیل این طرح ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
    پیشرفت۷۴درصدی علاج‌بخشی سدبیدو
  • تبلیغ هدفمند

    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: طرح علاج‌بخشی سد بیدواز اسفراین با ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی از یک سال قبل متوقف مانده است.  

    پیشرفت۷۴درصدی علاج‌بخشی سدبیدو

    پیشرفت۷۴درصدی علاج‌بخشی سدبیدو

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین سیدمحسن مدنی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پیمانکار طرح علاج بخشی سد بیدواز ۱۵۰ میلیارد ریال مطالبه دارد، اظهار داشت: برای تکمیل این طرح ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

    وی خاطرنشان کرد: اجرای علاج بخشی سد بیدواز از مصوبات سفر پارسال ریاست جمهوری به استان بود که برآورد هزینه علاج بخشی سد بیدواز در آن مقطع ۴۰۰ میلیارد ریال بود.

    وی افزود: برای اجرای طرح علاج بخشی سد بیدواز در اسفراین در سفر رییس جمهوری به استان تامین ۳۵۰ میلیارد ریال در ۲ سال تصویب شد که از اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی مصوب برای پارسال تنها ۵۸ میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافت که کمتر از ۱۷ درصد از اعتباری بود که باید پارسال اختصاص پیدا می کرد.

    مدنی خاطرنشان کرد: قرار بود امسال هم ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب داده شود که از محل تهاتر بدهی های پیمانکاران ۵۶ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.  

    سد بیدواز اسفراین سومین سد بزرگ خراسان شمالی است که در شمال شرقی این شهر بر روی رودی به همین نام بسته شده است.

    این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که در سال ۸۳ با هدف تامین آب آشامیدنی و بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان به بهره برداری رسید.

    سد بیدواز از چند سال پیش دچار مشکلات سازه ای در بدنه مخزن شده و از سال ۹۵ عملیات علاج بخشی خود را می گذراند.

    ظرفیت برنامه ریزی شده سد بیدواز ۴۸ میلیون متر مکعب است که به دلیل مشکلات موجود و اجرای عملیات علاج بخشی در بدنه سد، ظرفیت آبگیری آن به ۱۴ میلیون مترمکعب محدود شده است.

    رشد ۷۱ درصدی اجرای سد گلمندره 

    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره اجرای سد گلمندره در شهرستان گرمه نیز اظهار داشت: امسال از محل اعتبارات ملی استانی ۱۵۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است و از سفر رهبری هم ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تخصیص یافته است.  

    وی افزود: سد گلمندره یکی از پروژه های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان است و با پیمانکاری شرکت راهسازی و عمران ایران وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال اجرا است، این سد به منظور جلوگیری از تخریب های ناشی از سیل به منطقه جنگل گلستان تعریف و اجرایی شده است و هزار هکتار زمین کشاورزی را پوشش می دهد.

    وی اظهار داشت: وقوع احتمالی سیل با توان تخریب یکی از تهدیدها برای جنگل گلستان است و می تواند سبب هدررفت سرمایه گذاری های اقتصادی و انسانی شود از این رو جذب اعتبارات برای این پروژه در اولویت قرار دارد.  

    مدنی گفت: اجرای سد گلمندره در شهرستان گرمه اکنون ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که پیش بینی می شد این سد در سال ۹۹ برای آبگیری آماده شود اما به علت کمبود اعتبارات این امر محقق نشده است.

    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای این سد هزینه شده است، افزود: تکمیل این پروژه ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

    وی با اشاره به اینکه  پیمانکار این طرح ۴۵۰ میلیارد ریال مطالبه دارد، اظهار داشت: سد گلمندره از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است و حجم مخزن آن ۲۸.۸ میلیون مترمکعب است.  

    مدنی گفت: سطح خالص زیر کشت این سد هزار هکتار است و با بهره برداری از آن سیلاب ورودی به جنگل گلستان کنترل و از میزان خسارت های محور بجنورد – جنگل گلستان کاسته می شود. این سد همچنین نقش زیادی در بهبود وضعیت کشاورزی زمین های پایاب سد و رونق اقتصادی منطقه دارد.

    سد گلمندره در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر بجنورد در منتهی الیه غربی استان و در مجاورت استان های گلستان و سمنان واقع است.

    ۳۴ میلیارد ریال اعتبار برای سد دربند 

    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره اجرای سد دربند مانه و سملقان نیز گفت: این سد در سال ۹۸ وارد مرحله اجرایی شده است که پنج درصد پیشرفت دارد اما پروژه شبکه انحرافی سد حدود ۲۰ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل آن چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

    به گفته وی برای این سد امسال ۳۴ میلیارد ریال مصوب شده است و اجرای آن با هدف تامین آب آشامیدنی پنج شهر اطراف آن در دست پیگیری است.  

    مدنی درباره اجرای سد بش قارداش بجنورد نیز گفت: این سد، سد گردشگری است و ساخت آن اکنون ۳۴ درصد پیشرفت و طرح سد شامل تاسیسات، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این سد به علت مشکلات اعتباری متوقف مانده است.

    وی درباره واگذاری این سد به شهرداری بجنورد گفت: پیش از این در تفاهمی که با شهرداری منعقد شد، قرار شده این واگذاری انجام شود اما هنوز نهایی نشده است.

    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اجرای سد بش قارداش از سال ۹۵ تا کنون متوقف بوده است.  

    هشت سد با ظرفیت ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *