سخنگوی ستاد انتخابات کشور، با اشاره به اینکه به شورای نگهبان حوزههای که دارای کرسی برگزاری الکترونیکی انتخابات میباشند معرفی شده است، گفت:در این رابطه طی هفته جاری با اعلام نظر شورا ، وزارت کشور اطلاعرسانی میکند.
به گزارش بازار کسب کار آنلاین محسن اسلامی، با اشاره تسهیل رأیدهی در برنامهریزی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: تغییر مدارک هویتی برای رأیدهندگان طبق ماده ۱۱ قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، به گونهای است که واجدان شرایط میتوانند با ارائه یکی از مدارک هویتی نظیر کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت رأی بدهند.
وی گفت:برای انتخابات ضرب مُهر در شناسنامه در ادوار گذشته دارای الزام بود و حتماً رأیدهنده میبایست به همراه خود شناسنامه اش را به حوزه اخذ رای ارائه میکرد؛ اما قانونگذار به عنوان مدارک اصلی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، ۵ مدرک هویتی را رأیدهندگی اعلام کرده است.
دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: به کلیه ستادهای انتخاباتی سراسر کشور ابلاغ شده که حتما شعب اخذ رأی را باید در بوستانها، پارکها، بیمارستانها، پادگانها و کارخانجات فعال کنند و رأیدهندگان خواهند توانست صرفاً با ارائه یکی از مدارک هویتی اعلام شده، رأی خود را در صندوق اخذ رای قرار دهند.
ادغام تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان
وی با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور در جهت اینکه رأیدهندگان وقت کمتری را در شعبه بگذرانند و رأی خود را سریعتر به صندوق بیندازند، در سال جاری با ادغام برگه رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، در یک برگه ، گفت: به همین خاطر رأیدهنده یک برگه تعرفه دریافت میکند که از وسط قابل جدا شدن است. انتهای تعرفه مربوط به انتخابات خبرگان و قسمت بالا مربوط به مجلس شورای اسلامی است که رأیدهنده میتواند در صندوقهای مجزایی که فراهم شده، یعنی صندوق آبی برای خبرگان و صندوق قرمز برای مجلس شورای اسلامی، رأی خود را بیندازد. این اقدام، رأیدهی را تسهیل میکند.
برگزاری انتخابات الکترونیک در ۴ حوزه انتخابیه
وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: برای این موضوع سه سناریو طراحی کرده ایم . بر اساس قانون، وزارت کشور میتواند در یک هشتم حوزههای دارای تعدد کرسی، انتخابات الکترونیک برگزار کند که شامل ۴ حوزه میشود. بر اساس برنامه های طراحی شده، حوزههای دارای تعدد کرسی را به شورای نگهبان معرفی کردیم. و در حال حاضر این شورا در حال بررسی کارشناسی است و انتظار می رود نظر خود را طی هفته جاری اعلام کند و ما هم به رسانهها اعلام کنیم که کدام حوزههای ما به صورت انتخابات الکترونیک خواهد بود.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد شعب اخذ رأی پیشبینی شده را ۶۵ هزار شعبه در کل کشور اعلام و اظهار کرد: تاکنون ۶۰ هزار شعبه در ستادهای انتخابات سراسر کشور قطعی و جایابی شده و اکنون در مرحله آزمایش سیگنال هستیم. در هر شعبهای نرمافزاری را طراحی کردیم که آن شعبه میزان سیگنالی که در شعبه وجود دارد را بررسی میکند تا فاقد سیگنال نباشد؛ به جهت اینکه دستگاه احراز به صورت بر خط کار میکند و وجود سیگنال به میزان کافی برای ما اهمیت دارد. به همین جهت به همکارانمان اعلام کردیم آزمایش حتما در داخل شعبه انجام شود، نه خارج از آن.
اسلامی یادآور شد: دستگاه احراز از ادوار گذشته بوده است، اما امسال به جهت اینکه رأیدهی با ۵ مدرک هویتی انجام میشود، تأکید داریم که حتما دستگاه احراز هویت ما، دارای سیگنال باشد که هیچگاه آفلاین نباشد و از ثبت رأی تکراری جلوگیری شود. امسال براساس تدبیری که در قانون شکل گرفته، تأکید داریم که احراز هویتها به صورت برخط باشد.
نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان ۴ و ۵ بهمن اعلام میشود
وی همچنین با بیان اینکه نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان ۴ و ۵ بهمن از سوی شورای نگهبان اعلام میشود، گفت: داوطلبانی که نسبت به عدم تأیید صلاحیت خود اعتراض داشته باشند، میتوانند از ۶ تا ۸ بهمن، درخواست اعتراض خود را به وزارت کشور اعلام کنند و ما هم به شورای نگهبان اعلام میکنیم. مهلت رسیدگی به اعتراضات اشاره شده توسط شورای نگهبان، به مدت ۱۰ روز از ۹ تا ۱۸ بهمن خواهد بود.
هیأتهای اجرایی، مستند اعلام نظر میکنند/ قانون فصلالخطاب است
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه هیأتهای اجرایی از دو بخش اداری و مردمی تشکیل شده است: در بخش مردمی ۸ عضو معتمد و در بخش اداری ۳ عضو شامل فرماندار، یکی از اعضای قوه قضائیه و ثبت و احوال، عضویت دارند. براساس قانون، دستگاههای ۵ گانه باید استعلام داوطلبان را اعلام کنند و هیأتهای اجرایی این استعلامها را بررسی و بر اساس بررسیهای محلی، اعلام نظر میکنند.
اسلامی با بیان اینکه چنانچه این اعلام نظر مستند نباشد، بیاثر خواهد بود، تاکید کرد: بنابراین هیأتهای اجرایی به صورت مستند افراد را تایید، رد یا عدم احراز صلاحیت تشخیص میدهند.
وی با بیان اینکه این نتایج و نظرها همگی مستند بوده و خارج از قاعده قانونی نیست و در واقع عمل به مُرّ قانون است، گفت: از سوی دیگر فرایند اعتراض هم باز است و در این مسیر برخی از کسانی که در هیأتهای اجرایی تایید نشده بودند، در هیأتهای نظارتی تایید شدند که نشان میدهد، قانون حاکم است. اگر کسی اعتراضی دارد، میتواند اعتراض خود را از هفدهم تا نوزدهم دی ثبت کند. در هیأتهای نظارت هم قانون، فصلالخطاب است و منتقدان اعتراضات خود را از مسیر قانونی پیگیری کنند. حرکت در مسیر قانون، از همه موارد مهمتر است.
فرآیند انتخابات در چه مرحلهای قرار دارد؟
به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین ، پس از گذشت ۵۰ روز نتایج بررسی صلاحت داوطلبان در هیأتهای نظارت پایان یافت و از احراز و یا عدم احراز صلاحیت خود توسط شورای نگهبان، داوطلبان مطلع شدند. در این مرحله هم، عدهای از داوطلبان رد صلاحیت شده که نسبت به بررسی صلاحیت خود اعتراض دارند، از هفدهم تا نوزدهم دی به مدت سه روز اعتراض خود را میتوانند در سامانه وزارت کشور ثبت کنند.
بنا به گفته «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور، داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید و یا احراز نشده، به مدت ۳ روز از ۱۷ تا ۱۹ دی برای اعتراض فرصت دارند و براساس جدول زمان بندی، این اعتراضات توسط شورای نگهبان به مدت یک ماه و تا ۱۹ بهمن بررسی مجدد خواهد شد.
بررسی صلاحیتها در مرحله نخست از مراحل سهگانه ، هیأتهای اجرایی تشکیل شده در فرمانداریها و حوزههای انتخابیه که متشکل از ۱۱ نفر شخصیت حقوقی و معتمدان محلی هستند، صلاحیت متقاضیان داوطلب در انتخابات یازدهم اسفند را بررسی کردند.
از ۴ تا ۱۸ آبان هیأتهای اجرایی فرصت داشتند تا با بررسی استعلامات از دستگاههای ۵گانه (ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزههای علمیه) صلاحیت متقاضیان داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را احراز کند. البته، آنچه که در هیأتهای اجرایی اتفاق افتاد، تعیین کننده داوطلبان صلاحیتدار نبود و حرف آخر را شورای نگهبان میزند.
در گام دوم بررسی صلاحیتها که روز گذشته ۱۴ دی به پایان رسید، هیأتهای نظارت استانی که اعضای آن توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تعیین میشوند، به بررسی شکایات داوطلبانی پرداختند که نسبت به نتایج اعلام شده از سوی هیأتهای اجرایی اعتراض داشتند.
به گفته «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط ثبت نام بودند که صلاحیت آنها مورد بررسی و صلاحیت حدود ۱۱ هزار نفر، مورد تأیید قرار گرفت؛ این عدد دو برابر تأیید صلاحیتهای در انتخابات مجلس قبل است.
در گام آخر از مراحل سهگانه بررسی صلاحیت متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان شکایات نامزدهای رد صلاحیتشده را که اعتراض میکنند بررسی خواهد کرد. این شورا یک ماه (۳۰ روز) مهلت دارد تا به بررسی شکایات کسانی که به نتایج هیاتهای نظارت اعتراض دارند، رسیدگی کند.
دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده باشد، اما شورای نگهبان نظر به عدم تأیید یا عدم احراز آنها دارد، در فاصله زمانی ۲۱ تا ۲۳ بهمن انجام میشود.
اول اسفندماه نیز نظر نهایی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت همه داوطلبان ردصلاحیت شده به داوطلبان مربوطه ابلاغ میشود و اسامی نامزدهای تأیید شده، انتشار خواهد یافت.
دیدگاهتان را بنویسید