شاعر، نویسنده و نماینده مدیران مسئول رسانهها در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: از مهمترین معضلات جدی مدیریت فرهنگی را میتوان تهرانزدگی و مرکزمحوری دانست چرا که این عامل باعث تولید آثار فرهنگی و هنری با حداقل کیفیت شده است.
به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار پدرام پاکآیین اظهار کرد: در حقیقت میبایست اولین و مهمترین اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این باشد که بین نخبگان فرهنگی و تودههای مردم به وفاقی منطقی و قابل قبول دست پیدا کند و با مجموعههای حاکمیتی بیرون از دولت به جمعبندی برسد.
وی ادامه داد: بدون تردید تمام دولتهای پس از انقلاب اسلامی با «چالش فرهنگی» روبهرو بودهاند. تا زمانی که نگرش کلان اجتماعی به مقوله «فرهنگ» اصلاح و جایگاه «فرهنگ» به شیوه صحیح تببین و طراحی نشود، مجموعه انتظارات از مقوله «فرهنگ» به شکل درست «مهندسی» نمیشود.
نایب رئیس سابق انجمن قلم ایران گفت: پایه سیاستگذاری موفق در حوزه فرهنگ، ایجاد حداکثر توافق هم در سطح سیاستگذاران، هم میان دستگاههای حاکمیتی و هم بین حاکمیت، بخش خصوصی، نهادهای مدنی و مردم است.
وی گفت: قطعا لازمه تحقق این مهم ، نیازمند فرایندی مشارکتی می باشد که همه ذینفعان قادر باشند در آن فعالیت کنند. تازمانی که درک مشترکی از مشکلات و توافق نسبی در خصوص راهحلهای ممکن به دست نیاید، نمیتوان انتظار سیاستگذاری موفق داشت.
وی گفت: انتظار میرود که دولت به فرهنگ، نگاهی حداکثری داشته باشد. این نگاه، فرهنگ را از «سطح اقتصاد و یا سیاست بودن» خارج و به یک نظام فکری غالب در همه حوزههای تصمیمگیری تبدیل میکند. به نظر میرسد که اجرای نقشه مهندسی فرهنگی، گامی بلند در حل مسائل فرهنگی باشد؛ اما در هر صورت هنوز هم برخی از فعالان فرهنگی بر این باورند که نباید دولتها دخالتی در فرهنگ داشته باشند و همچنان این درک در بین عدهای وجود ندارد که در همه کشورهای جهان دولتها عملاً در فرهنگ مداخله میکنند.
پاکآیین با بیان اینکه اولویت بعدی، نهادینهسازی مدیریت تعاملی در حوزه فرهنگ است، ادامه داد: میان نخبگان فرهنگی باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند، ارتباط نظاممندی به وجود آورد. چرا که وزارتخانه اگر بخواهد در سیاستگذاری موفق عمل کند باید ارتباط معناداری میان خود و جامعه هدف، بیابد که لازمه دست یافتن به آن ایجاد مدیریت تعاملی و سیاستگذاری «از پایین به بالا» است.
وی خاطر نشان کرد: برای محقق شدن این مهم باید ناگزیر نوعی اجماع در بین مدیران، سیاستگذاران و نخبگان بوجود آید و بیش از پیش شکاف بین مجری، سیاستگذار و مخاطب کاهش یابد.
وی ادامه داد: امید داریم که سیاستهای فرهنگی دولت چهاردهم با شتاب بیشتری به سمت جلو حرکت کند چرا که شرط این شتاب شاید این باشد که هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور حضوری فعالتر از همیشه در اتاقهای فکر و تصمیمگیری وزارتخانه داشته باشند.
این شاعر با تأکید بر مقابله با ویژهخواری فرهنگی، به عنوان اولویت اصلی وزارت ارشاد اظهار کرد: ویژه خواری فرهنگی یکی از آسیبهای فرهنگی، نوعی از هنرمندان و نویسندگان در جامعه ما هستند که به هیچ وجه از جانب جامعه فرهنگی و دانشگاهی مشروعیت و مقبولیت ندارند، بلکه صرفاً در نهادهای وابسته به قدرت سیاسی و به کمک اقتدار نهادهای بوروکراتیک، خود را به جامعه فرهنگی و هنری تحمیل کردهاند و با بازتولید منویات قدرت سیاسی به حیات خود ادامه میدهند.
وی ادامه داد: متاسفانه این گروه اندک تنها بر سر سفره رانتها حاضرند، بیآن که مسئولیتی در قبال بینشهای نادرستی که به مصائب و بحرانهای این جامعه انجامیده است یا لااقل به نقد و خودانتقادی از این بینشها بپردازند.
وی همچنین توجه به آمایش سرزمینی را موضوع دیگری عنوان کرد که باید مورد توجه مدیران فرهنگی دولت قرار گیرد و افزود: از مهمترین معضلات جدی مدیریت فرهنگی تهرانزدگی و مرکزمحوری است؛ چرا که این عامل منجر به تولید آثار فرهنگی و هنری با حداقل کیفیت شده است.
وی ادامه داد: متأسفانه تمرکز بخش عمده منابع و امکانات فرهنگی در تهران و محدودیتهای اعمال شده در شهرستانها، زمینه هدررفت استعدادها در مناطق مختلف کشور را فراهم کرده است. رقابتهای پنهان در تهران برای تصاحب منابع و امکانات و فقدان این موارد در شهرستانها چهره زشتی از توسعه فرهنگی رادر کشور به نمایش گذاشته است.
نماینده مدیران مسئول رسانهها، یکی از مهمترین اولویتها را حمایت از رسانههای بخش خصوصی در چهارچوب مبانی نظری آزادی و استقلال مطبوعات دانست که با قانون اساسی، قانون مطبوعات و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه مطبوعات (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) همسو و منطبق باشد.
وی خاطر نشان کرد: سیاستگذاری حمایت از مطبوعات در عین حال نیازمند تحلیل محیط رسانه و توجه به کار ویژههای آن است تا بر تعامل مطبوعات با مخاطبانشان بیفزاید و نه آنکه بین آنها تقابل ایجاد کند. همچنین اعتماد نهادی را افزایش دهد و امنیت حرفهای روزنامهنگاران را تقویت کند.
پدرام پاکآیین در پایان گفت: در صورت سیاستگذاری حمایتی جامع و همهسونگر و اقداماتی از قبیل شفافسازی ضوابط اعطای حمایتها و بکارگیری شیوههای روشمند و عادلانه در توزیع یارانهها میتوان امید داشت که بسیاری از عدم تعادلهای ساختاری در نظام مطبوعات ایران از قبیل «عدم تعادل مرکز ـ پیرامون»، «عدم تعادل عناوین ـ شمارگان» و «عدم تعادل موضوع ـ مخاطب»رفع و اصلاح شود.
نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
منبع: بازار کسب کار آنلاین
دیدگاهتان را بنویسید