×
×

رییس سازمان نظام  دامپزشکی کشور:
مسائل‌ارزی‌و‌تحریم‌ها به شدت بخش‌دامپزشکی را فلج‌کرده‌است

  • کد نوشته: 54178
  • ۱۴۰۳-۰۷-۲۱
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار حامد زارعی در مراسم  هفته ملی دامپزشک که به مناسبت یکصد سالگی دامپزشکی  برگزار شد، اظهار کرد: دامپزشکان ایرانی جزو بهترین متخصصان ایران و جهان هستند و این موفقیت را میتوان در امتیازهایی که تحقیقات و مقالات آنان در سازمان بهداشت جهانی کسب کرده، مشاهده کرد...
    مسائل‌ارزی‌و‌تحریم‌ها به شدت بخش‌دامپزشکی را فلج‌کرده‌است
  • تبلیغ هدفمند

    گلستان / گرگان / مهین نورافروز / رییس سازمان نظام  دامپزشکی کشور گفت: مسائل ارزی و تحریم ها به شدت این بخش را دچار مشکل کرده است و از سوی دیگر تصمیمات خلق الساعه بدون در نظر گرفتن شرایط شغلی این افراد، دچار سر در گمی شده است.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار حامد زارعی در مراسم  هفته ملی دامپزشک که به مناسبت یکصد سالگی دامپزشکی  برگزار شد، اظهار کرد: دامپزشکان ایرانی جزو بهترین متخصصان ایران و جهان هستند و این موفقیت را میتوان در امتیازهایی که تحقیقات و مقالات آنان در سازمان بهداشت جهانی کسب کرده، مشاهده کرد.

    وی افزود: برای رفع برخی از مشکلات جامه دامپزشکی، این بار رهبر انقلاب با ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم و توجه به حوزه سلامت غذایی مردم نگاه ویژه تری به این مسأله داشته اند .

    وی بیان کرد: استان گلستان به دلیل هم مرز بودن با کشورهای همسایه خزر به لحاظ قرنطینه و  ورود بیماریهای طیور بسیار حساس و به همین دلیل سلامت این استان بسیار حائز اهمیت است .

    وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸هزار  مرکز درمانی، آزمایشگاه ، بیمارستان و دامپزشکی در کشور وجود دارد و تعداد ۴۶ هزار دامپزشک عضو‌ سازمان نظام دامپزشکی کشور هستند .

    زارعی گفت: گلستان به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی یک ایران کوچک است و  به دلیل دارا بودن زنجیره های طیور و دام سبک و سنگین یکی از استانهای شاخص در این زمینه به شمار می رود.

    وی افزود: شاید در گذشته جایگاه دامپزشک برای مردم زیاد تعریف نشده بود اما امروز دامپزشکان بخش مهمی از  سلامت غذایی و حیوانی جامعه را در دست دارند و همگان به اهمیت وجود آنها پی برده اند.

    گلستان یکی از استان‌‌های پیشرو در تامین مرغ و تخم‌مرغ کشور است

    مدیر کل دامپزشکی استان گلستان گفت: گلستان به لحاظ تدابیر شدید نظارتی جزو استان های پاک کشور در بخش دام، طیور و آبزیان محسوب می‌شود.

    علی کاووسی اظهار کرد: در حاضر گلستان با وجود ۸ واحد جوجه کشی، یک هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی مرغ، ۲۸ واحد مرغ تخم‌گذار و ۷۳ واحد مرغ گوشتی یکی از استانهای پیشرو در تامین مرغ و تخم‌مرغ کشور محسوب می شود.

    وی افزود: در همین راستا این استان ۱۸۵میلیون قطعه جوجه ریزی در سال دارد  که میانگین تولید گوشت مرغ گرم آن یکهزار تن  می باشد که ۵۰۰ تن آن به تهران ارسال می شود که مصرف استان ۱۲۰ تن و مابقی به ۱۶ استان دیگر منتقل می شود.

    کاووسی  گفت: در بخش آبزیان نیز گلستان سایت بزرگ پرورش میگو‌ را که تنها سایت پاک و عاری از بیماری است را دارد که سال گذشته ۳ هزار و ۷۲۵ تن میگو تولید و به کشورهای مختلف صادر شد و امسال نیز تولید ۴هزار تن را تا هفته آینده که برداشت انجام می شود، پیش بینی کرده ایم.
    مدیر کل دامپزشکی گلستان بیان کرد: در نیمه دوم هر سال نیز عشایر کوچنده با ۴۰۰ هزار راس دام  به استان ‌وارد می شوند.

    نقش دامپزشکان در سلامت غذایی و توسعه بی بدیل است

    استاندار گلستان گفت: دامپزشکان نه فقط در سلامت غذایی که در ارتقای اقتصادی استان نقش مهم و بی بدیلی دارند.
    علی محمد زنگانه هم گفت:  حضور دامپزشکان در بخش های مختلف دام و طیور و آبزیان که سلامت غذایی مردم را تامین می کند در جهت ارتقای سطح اقتصادی استان هم نقش ارزنده ای دارند.

    وی افزود: چنانچه در این زمینه فعالیت  و تخصص بالایی نداشتیم امروز به عنوان استان شاخص تولید کننده گوشت مرغ در کشور نبودیم .

    زنگانه گفت: پاک بودن مزارع پرورش میگوی استان در کشور مدیون تلاش ها و تخصص و حضور به موقع کارشناسان دامپزشکی است.

    استاندار بیان کرد: با توجه اینکه گلستان به غیر از دام و طیور در زمینه تولید عسل و کرم ابریشم هم فعالیت دارد لذا حضور  دامپزشکان نیز برای تولیدات بهتر استان و حتی صادرات این محصولات بسیار مهم است.

    به گفته زنگانه، توسعه هنگامی اتفاق می افتد که مردم و نیروی جوان کشور از سلامت کافی برخودار باشند و این مهم جز با امنیت غذایی و سلامت سفره ها امکان پذیر نیست.

    دستورات خلق الساعه مانع توسعه در همه بخش‌ها می‌شود

    دبیر انجمن زنجیره تولید کنندگان مرغ کشور گفت: دستورات خلق الساعه مانع توسعه در همه بخش ها از جمله دامپزشکی و تولید می شود.

    رضا مبصری نیز اظهار کرد:  امنیت غذایی یکی از مهم ترین نکاتی است که همه دولت‌ها نگاه ویژه ای به آن دارند و در این بین دامپزشکان نقش بسیار موثری در تامین  سلامت غذای مردم  دارند.
    وی افزود: متاسفانه همانگونه که در بسیاری موارد تصمیمات و مصوبه های خلق الساعه مشکلاتی را بوجود آورده ،حوزه دامپزشکی نیز بی تاثیر از آن نبوده و همچنان دغدغه های این بخش پا برجا است.
    مبصری  بیان کرد: تعرفه های گمرکی و مشکلات ارزی برای وارد کردن مکمل ها، داروها و واکسن های مورد نیاز که به شدت با سلامت غذایی دام و طیور و مردم سرو کار دارد ، باید اصلاح شود ‌ .
    دبیر انجمن زنجیره تولید کنندگان گوشت مرغ کشور ادامه داد: استان گلستان سهم عمده ای در تولید گوشت مرغ و تامین ۴۵روز غذای سالم سفره های مردم را دارد اما عدم حمایت ها موجب شده تا این استان فقط تامین کننده باشد و‌خودش سهمی برای دریافت بیشتر از این سفره ندارد.
    مبصری ادامه داد: اگر چه کشتارگاه ها نقش بسیار مهمی در تولید و تامین غذای سالم دارند اما نمی‌توان از نقش دامپزشکان متخصص از زمان جوجه ریزی تا تولید و کشتار طیور غافل شد اما این قشر برای تداوم همانند بخش تولید نیازمند حمایت بیشتری است.

    وی افزود: اقتصاد دستوری از نهاده ها ، داروها ، واردات ،تعیین نژادها و میزان تولید گرفته تا  قیمت گذاری دستوری در همه جا دیده می شود.

    مبصری ادامه داد: اجباری که امروز به استان گلستان به عنوان استان شاخص تولید گوشت مرغ برای تولید وارد می شود اما اختیاری در تصمیم گیری ندارد، موجب شده تا این صنعت و فعالان حاضر در آن نتوانند به فکر توسعه بیشتر در این زمینه باشند.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *