رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان گفت: در حال حاضر و با شرایط تحریمی که کشور می گذراند امکان قطع ترانشیپ با کشور ترکمنستان را نداریم و برای حل این موضوع نیازمند رایزنی هستیم.
به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار سعید صفوی در هفتمین جلسه مشترک کمیسیون صادرات و حمل و نقل اتاق بازرگانی گرگان، اظهار کرد: مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل رانندگان کشوری و گلستانی به ترکمنستان باید هر چه سریعتر مرتفع شود.
وی افزود: متاسفانه پرداخت عوارض ناعادلانه تجار و رانندگان و شرکتهای حمل و نقل را به شدت کلافه کرده و حل این مساله نیازمند گفتگوهای دیپلماتیک است.
صفوی افزود: صادرات به ترکمستان یک فرصت اقتصادی بسیار مناسبی برای استان و کشور است و نباید از کنار آن ساده گذشت.
وی بیان کرد: تضاد منافع بسیار زیادی بین دو کشور در حمل و نقل وجود دارد و باید با جدیت حل این مسأله را در دستور کار قرار دهیم.
صفوی ادامه داد: صادرات در شرایط فعلی مهمترین گزینه برای اقتصاد است و اجازه نمی دهیم به هر دلیلی جلوی آن گرفته شود.
وی گفت: اتاق ایران – ترکمنستان فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم از طریق این اتاق و رساندن صدای خودمان به اتاق ایران و حتی کشور ترکمستان و وزارت امور خارجه ایران در جهت حل این مسائل قدم برداریم.
رییس انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی (جادهای) استان گلستان:
یکسان سازی عوارض راه برون رفت از اختلاف قیمت ترانشیپبمنت است
رییس انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی (جادهای) استان گلستان گفت: برای برون رفت از اختلاف قیمت ترانشیپمنت بین دو کشور ایران و ترکمنستان، پیشنهاد میشود که یکسان سازی عوارض صورت گیرد تا این ناترازی حذف شده و حمل یکسره کالا تقویت شود.
عبدالصمد آخوندنژاد در هفتمین اظهار کرد: درصورتی که یکسان سازی عوارض دریافتی امکان پذیر نیست همانند حذف تن کیلومتر، عوارض حذف شود تا در شرایط برابر( ایران و ترکمنستان) قرار گیرد.
وی گفت: برای برون رفت از اختلاف قیمت ترانشیپمنت بین دوکشور، پیشنهاد میشود که یکسان سازی عوارض صورت گیرد تا این ناترازی حذف شده و حمل یکسره کالا تقویت شود.
دپلماسی گفتگو بهترین راه حل برای رفع این مشکل است
در ادامه رییس کمیسیون گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی گرگان گفت: در شرایط فعلی ترانشیپ مشکلات بسیار زیادی را برای کالاهای تجاری به سمت ترکمنستان ایجاد کرده که باید با مذاکره وتعامل این مشکل حل شود.
رحمان قره باش اظهار کرد: ما در شرایط بحرانی با ترانشیپ مخالف نیستیم و باید مذاکرات دیپلماتیک خود را برای حل مسأله ناترازی دریافت هزینه ادامه دهیم.
وی افزود: قیمت همه چیز نیست و شرکتهای حمل و نقل مسئولیت مدنی هم در قبال فعالیت خود دارد.
قره باش با بیان اینکه شرکتهای حمل و نقل حتما CMRها را بیمه کنند، افزود: ترانزیت صنعت بسیار پربازدهی است و باید حمایت شود.
وی گفت: در بسیاری موارد ترانشیپ باعث میشود که بار در کشور مقصد ناپدید می شود و همین مساله مشکلات و ضررهای زیادی متوجه شرکت های حمل و نقل و تجار می کند.
قره باش افزود: در شرایط تحریم و بحران با قطع ترانشیپ مخالفیم اما خواهان تغییر رویه و رفع ناترازیها در رابطه با پرداخت به ترانشیپ ها و ورود کامیون ها هستیم.
وی ادامه داد: باید برای توسعه تجارت و ترانزیت زیر ساخت ها را درست کنیم در غیر اینصورت نمی توان به افق های بلند مدت برای دستابی به این بازارها بیندیشیم.
به گفته قره باش، دپلماسی گفتگو بهترین راه حل برای رفع این مشکل است و در این بین علاوه بر اتاق بازرگانی گرگان و ایران و مسئولان گلستانی، وزارت امور خارجه دولت چهاردهم باید گام بلندی بردارد.
رییس اداره ترانزیت بینالمللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان هم با اشاره به این که پایانه مرزی اینچه برون ظرفیت توسعه صادرات کالا را دارد، گفت: ۲۶ هزار و ۷۴۹ تردد کامیون با ۳۵۴ هزار تن کالا در پایانه مرزی اینچه برون طی هفت ماهه امسال صورت گرفته که از لحاظ تعداد ۲۵ درصد و وزنی ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد دارد.
عبدالحمید قورچاقی افزود: تردد کامیون حامل کالا اعم از ورود و خروج در پایانه مرزی اینچه برون بیشتر برای ایران، ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه، آلمان، سوئیس، لهستان و بلغارستان بوده است.
وی گفت: اکنون در استان گلستان حدود ۲۰ شرکت حمل و نقل بین المللی جاده ای تاسیس و راه اندازی و دارا انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بینالمللی جادهای خدمات ارایه می دهند.
سیاست های ما در قبال کشورها باید متفاوت باشد
مدیر کل گمرک استان گلستان گفت: بستن ترانشیپ صادرات استان را به شدت کاهش داده و آن را محدود می کند.
شهریار شهریاری اظهار کرد: چنانچه بخواهیم مسأله ترانشیپ را در رابطه با صادرات گلستان به ترکمنستان حل کنیم باید از راهکارهای رایزنی و دیپلماسی استفاده کنیم.
وی افزود: بهترین راهکار برای حل مسأله ترانشیپ صادرات و تجار به کشور مقصد برگزاری یک نشست تخصصی با صادرکنندگان واقعی و انجمن های حمل و نقل است تا با ارائه راهکار به یک نقطه نظر مشترک برای حل این مسأله برسند.
شهریاری گفت: گمرک می تواند جلوی ترانشیپ را بگیرد چون یک رویه گمرکی نیست و محلی است اما در شرایط تحریم و حمایت از صادرات و تجار و تولید کنندگان از آن ممانعت نمی شود.
وی بیان کرد: ما باید سیاست های متفاوتی در قبال صادرات با کشورها داشته باشیم، موضوعات اقتصادی باید پاسخ اقتصادی داشته باشد .
مدیرکل گمرکات گلستان از صادرات افزون بر ۳۸۷ هزار و ۱۵۱ تُن گونههای کالا از گمرکات این استان به ۲۶ کشور در سالجاری خبر داد و گفت: ارزش صادرات این مقدار کالا نزدیک به ۲۴۵ میلیون دلار بود.
وزن صادرات این مقدار کالای غیرنفتی از گمرکات گلستان ۲۴ درصد و ارزش دلاری آن ۴۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
وی اضافه کرد: «یُد، پنیر، پسته فندقی، انواع لوله و پروفیل آهنی، پلیاتیلن ویژه روکش سیم و کابل، میله آهنی، خوراک آماده آبزیان، پلی استایرن، پسته بادامی و طاقه نائلون» ۱۰ کالای نخست صادراتی از گمرکات گلستان در هفت ماه گذشته بود.
شهریاری ادامه داد: در بین ۱۰ کالای نخست صادراتی از گمرکات گلستان، «یُد» با ارزش دلاری نزدیک به ۱۸ میلیون دلار در رده اول، «پنیر» با ۱۵ میلیون و ۸۶۷ هزار دلار در رده دوم و «پسته فندقی» با حدود ۱۵ میلیون و ۱۵۹ هزار دلار در رده سوم قرار داشتند.
مدیرکل گمرکات گلستان همچنین گفت: کالاهای صادر شده از گمرکات این استان به ترتیب به ۲۶ کشور آسیایی و اروپایی شامل «ترکمنستان، قزاقستان، عراق، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، ارمنستان، بلغارستان، روسیه، ویتنام، رومانی، قرقیزستان، ایتالیا، آذربایجان، امارات، قطر، تاجیکستان، گرجستان، ترکیه، صربستان، عمان، کامبوج، بحرین، کویت، لیتوانی و بوسنی هرزگوین» بوده است.
شهریاری افزود: در هفت ماه گذشته ترکمنستان با نزدیک به ۸۳ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار معادل ۳۵ درصد کل صادرات مقصد نخست صادرات کالاهای غیرنفتی از کمرگات گلستان بود.
دیدگاهتان را بنویسید