در سالهای گذشته، ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی بجنورد دچار فرسودگی شده بود. با این حال، در سالهای اخیر بازسازی این ناوگان در دستور کار قرار گرفت و با خرید ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید و ترمیم ۱۱ دستگاه دیگر، تغییرات مثبتی در سیستم حمل و نقل عمومی مرکز خراسان شمالی ایجاد شد.
براساس گزارش خبرنگار بازار کسب و کار، به دلیل مشکلات بودجهای، حمل و نقل و ناوگان شهری بجنورد با چالشهایی مواجه بود و شهروندان از کمبود و فرسودگی اتوبوسهای شهری ناراضی بودند.
اما در چند سال اخیر شهرداری با انجام اقداماتی، توانسته است شرایط نامساعد را بهبود بخشد.
در سال جاری، چهار هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این شهر ۲۳۰ هزار نفری تخصیص داده شده است.
بازسازی این ناوگان به علت فرسودگی و سن بالای آن به طور جدی در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گرفت.
۶۰درصد از ناوگان اتوبوسرانی بجنورد فرسوده است و از ۳۷ دستگاه اتوبوس متعلق به بخش خصوصی، ۲۵ دستگاه با میانگین عمر ۱۸ سال به هیچ وجه قابل استفاده نیستند.
درحال حاضر، ۷۴ دستگاه اتوبوس برای جابجایی شهروندان در سطح شهر فعال هستند که نیمی از آنها متعلق به بخش خصوصی و نیمی دیگر در اختیار شهرداری است.
همچنین،۴۵ دستگاه اتوبوس که روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر را در مرکز خراسان شمالی جابهجا میکنند، نیاز به بازسازی دارند.
رنگ تازه بر رخسار اتوبوسهای شهری
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد اعلام کرد که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ هیچ نوسازیای در ناوگان اتوبوسرانی این شهر انجام نشده بود. اما امسال با خرید جدیدی، این ناوگان پس از سالها جان تازهای گرفته است.
حمیدرضا شافعی افزود که ۱۵ اتوبوس و ۱۱ ون به ناوگان حمل و نقل شهری بجنورد در سال جاری افزوده شدهاند.
او با اشاره به این که بسیاری از ناوگان این شهر فرسوده هستند، بیان کرد که متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی به ۱۲ سال میرسد و تعداد زیادی از وسایل نقلیه بیش از ۱۸ سال عمر دارند، نیاز مبرم به نوسازی دارند و باید حداکثر تا پنج سال آینده بازسازی شوند.
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد افزود که برای نوسازی هر اتوبوس، به ۹۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اما امسال هیچ اعتباری برای خرید آن تخصیص نیافته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد اعلام کرد که شهرداری مرکز خراسان شمالی در تلاش است با خرید ۴۱ وسیله حمل و نقل شهری و نوسازی ۴۰ دستگاه، این بخش را توسعه دهد.
یوسف مغروری اشاره کرد که از این تعداد، ۲۶ دستگاه اتوبوس و ۱۵ ون خریداری شدهاند و با در نظر گرفتن نیازهای شهر و تامین اعتبار به موقع، تلاش بیشتری صورت خواهد گرفت تا راحتی بیشتری برای ساکنان فراهم شود.
وی افزود که بخشی از درآمد پارکینگ، با تایید کمیسیون برنامه و بودجه و شورای شهر، به عنوان وام برای خرید این وسایل اختصاص یافت، حرکتی که در تاریخ شهرداری بجنورد بیسابقه است.
در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به توزیع عادلانه منابع و اولویت دادن به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی همیشه از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است.
به گفته او، با توجه به فرسودگی بسیاری از وسایل نقلیه شهری برای رفاه شهروندان، ۴۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و هفت دستگاه به طور کامل بازسازی شد.
وی افزود که در این دوره، هشت دستگاه ماشین مکانیزه جمعآوری زباله نیز خریداری شده است.
در حال حاضر، ۷۴ دستگاه اتوبوس درون شهری در بجنورد مشغول فعالیت هستند که نیمی از آنها متعلق به بخش خصوصی و نیمی دیگر به شهرداری تعلق دارد.
طبق گزارش شهرداری بجنورد، برای بهبود وضعیت کنونی، باید تعداد اتوبوسهای مرکز استان به ۹۰ دستگاه افزایش یابد که در این راستا باید ۲۵ تا ۳۰ دستگاه دیگر تامین شود.
بجنورد بهعنوان مرکز خراسان شمالی، جمعیتی برابر با ۲۳۰ هزار نفر دارد و روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر توسط ناوگان اتوبوسی آن جابهجا میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید