عضو هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران تأکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی ناترازی سوخت در کشور، باید به سمت استفاده از واحدهای نیروگاهی با راندمان بالاتر حرکت کنیم تا با استفاده بهینه از سوخت موجود، تولید برق بیشتری امکانپذیر شود.
به گزارش بازار کسب و کار | امیر نریمانی با بیان اهمیت افزایش ظرفیت تولید نیروگاهها تصریح کرد: این افزایش توان باید از طریق ساخت واحدهای جدید و همزمان با ارتقای بازده نیروگاههای حرارتی کشور انجام شود. که بحران ناترازی در تامین گاز و سوخت نیروگاهها نیز مستلزم بهرهگیری از فناوری و تجهیزات پیشرفتهتر در واحدهای جدید است.
وی خاطرنشان کرد: کشور اکنون در مرحله گذار از واحدهای کلاس E به کلاس F قرار دارد. این تغییر راهبردی به دلیل راندمان بالاتر واحدهای کلاس F صورت گرفته است و امکان واردات برخی قطعات موردنیاز این توربینها فراهم شده است. همچنین، بخشهایی از تجهیزات موردنیاز قبلاً از طریق قرارداد با شرکت زیمنس تأمین شده و شرکتهایی دیگر در حال تهیه قطعات جدید هستند.
نریمانی توضیح داد: صنعت برق کشور به حدی رسیده که آماده عبور کامل از واحدهای کلاس E به F است. که شناخت جامعتری از توربینهای کلاس F بهدست آمده و تعدادی از این واحدها نصب شدهاند. نیروگاهها اما با چالشهای جدیدی روبهرو شدهاند، که باید برای آنها برنامهریزی شود، تا دیگر شرکتهایی که قصد ورود به این مسیر دارند نیز بتوانند آگاهانه عمل کنند.
او اعلام کرد: همایش سالانه کاربران توربینهای گازی، با تمرکز ویژه بر نیروگاههای کلاس F، قرار است از ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه برگزار شود. این رویداد فرصتی برای بررسی چالشهای این تکنولوژی و راهی برای شناخت بهتر مسیر توسعه نیروگاهی کشور خواهد بود.
مدیرعامل نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان نیز تاکید کرد: یکی از محورهای این همایش شناسایی مسائل مربوط به نیروگاههای کلاس F است. این مباحث کمک میکند که تصمیمگیریها برای توسعه این نوع نیروگاهها شفافتر باشد. نیروگاههای فعلی کلاس F نیز با مشکلاتی روبهرو بودهاند که برخی از آنها برطرف شده و اشتراکگذاری این تجربیات میتواند راهگشا باشد.
نریمانی در خصوص تفاوت میان توربینهای کلاس F و کلاس E توضیح داد : تفاوت اصلی در دمای قابل تحمل پرههای توربین است. بهکارگیری سوپرآلیاژهای پیشرفته در پرهها، امکان کارکرد موثر در دما و فشار بیشتر را فراهم کرده است. این تغییرات، همراه با طراحیهای بهینهتر و تغییر در ابعاد و انحنای پرهها، موجب افزایش چشمگیر راندمان این واحدها شده است.
وی اشاره کرد : در برنامه پنجساله هفتم توسعه، نیاز به نصب ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید پیشبینی شده و انتخاب آگاهانه بین تکنولوژیهای مختلف، مانند واحدهای کلاس F، حیاتی است. که احداث این نیروگاهها با راندمان بالا منجر به کاهش مصرف سوخت به ازای هر کیلووات تولید میشود. این اقدام نهتنها ظرفیت تولید برق کشور را افزایش میدهد، بلکه گامی مؤثر در کاهش مصرف سوخت و رفع مشکل کمبود گاز خواهد بود.
او همچنین در پایان گفت: واحدهای کلاس F همچنین مزایای زیستمحیطی قابل توجهی دارند. این نیروگاهها آلایندگی کمتری تولید کرده و بهرهوری بیشتری در راستای حفاظت از محیط زیست ارائه میدهند.
نکته قابل تامل بازار کسب و کار
برای تحقق این موضوع دیگر به نیاز به ظهور فناوری جدید نیست چرا که در حال حاضر فناوری آن در دنیا حتی کشورهای غیر توسعه یافته به فور یافت می شود اینجا فقط کمی همت می خواهد که مسئولین باید نسبت آن از خود همچون رزمندگان دوران دفاع مقدس نشان دهند و با بلند شدن از صندلی پشت میز خود و رها کردن آن پا به میدان جهاد بگذارد.
میدانی که حدود چهل سال پیش جوانان این مرز و بوم با نثار خون پاک خود گذاشتند تا این درخت امروز تنومند شده و در اختیار مردم قرار گیرد و حال این وظیفه مسئولین هست که با پشتوانه مردم ادامه دهنده این راه باشند.
لازم به ذکر است به نیروگاه های که می توان به آن جهت تامین و تولید انرژی که امروزه همه مردم به آن آشنا هستند اشاره داشت انرژی خورشیدی، بادی، محرکه و … است که به واسطه نخبگان هر کشوری به راحتی در اختیار دنیا قرار گرفته است.
لذا کافیست دولت در جهت احداث این نوع نیروگاه ها که می تواند بر روی پشت بام منازل، زمین های کشاورزی و اداری ، خیابانها و پیاده روها قابل نصب و بهره برداری است کمی واقع بینانه نگاه کند و با ارائه تسهیلات و هزینه درست مصرف انرژی را از سوخت فسیلی به سوخت پاک تغییر دهد آنگاه خواهیم دید که همه چیز درست خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید