×
×

استاندار آذربایجان‌شرقی
وظیفه محیط زیست شناسایی منشا آلودگی آب رودخانه ارس است

  • کد نوشته: 11440
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۳
  • ۰
  • استاندار آذربایجان‌شرقی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواست تا منشا آلودگی‌های آب رودخانه ارس در محدوده مرزهای داخلی را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند.
    وظیفه محیط زیست شناسایی منشا آلودگی آب رودخانه ارس است
  • تبلیغ هدفمند

     استاندار آذربایجان‌شرقی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواست تا منشا آلودگی‌های آب رودخانه ارس در محدوده مرزهای داخلی را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

    به گزارش بازار کسب کار به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی روز چهارشنبه در جلسه بررسی آلودگی آب رود ارس، با اشاره به مطالعات آلودگی آب این رودخانه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: دانشگاه‌ها باید در این مباحث بیشتر مشارکت کنند چراکه گزارش‌های علمی و دانشگاهی برای تمام مجامع قابل پذیرش است و براساس مطالعات انجام شده منشا آلودگی آب ارس فقط مربوط به آن سوی مرز نیست.

    وی با تاکید بر پیگیری حقوقی مساله آلودگی آب رود ارس، دستور داد کمیته ویژه‌ای با مسوولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و عضویت دستگاه‌های متولی در این خصوص تشکیل شود.

    استاندار آذربایجان شرقی جلب مشارکت استان‌های واقع در حاشیه این رود در این زمینه را خواستار شد و گفت: دستگاه‌های مسوول برای پیگیری این مساله راهکارهای عملی و قابل ارزیابی ارایه کنند.

    پورمحمدی با اشاره به آلودگی‌های مربوط به معادن مس ارمنستان و اینکه مباحث زیست‌ محیطی باید فارغ از مباحث سیاسی پیگیری شود، اقدام حقوقی مناسب از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان را خواستار شد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم در این جلسه با بیان اینکه آلودگی آب ارس از سال ۱۳۸۵ مطرح است، گفت: مستندسازی و نمونه‌برداری‌های لازم در این خصوص انجام شده و موضوع باید از جنبه حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد.

    حمید قاسمی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطالعه‌ای را در خصوص منشا آلودگی آب ارس و تاثیرات آن بر محیط زیست منطقه انجام داده است.

    وظیفه محیط زیست شناسایی منشا آلودگی آب رودخانه ارس است

    در این جلسه گزارش مطالعات مستندسازی خسارت‌های بهداشتی و زیست‌محیطی آلودگی آب رودخانه ارس ارایه شد که بر اساس آن جوامع محلی، دام‌ها، محصولات کشاورزی و محیط زیست منطقه در معرض این آلودگی هستند.

    در این گزارش بر لزوم پایش‌های دقیق‌تر نسبت به تاثیرات آلودگی آب ارس و ابعاد خسارت‌های زیست‌محیطی آن تاکید شده است.

    در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و تعدادی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور دیدگاه‌های خود در خصوص ابعاد مختلف آلودگی آب رودخانه ارس و راهکارهای حل این مشکل را ارایه کردند.

    «اَرَس»، نام رودی نسبتاً پرآب و خروشانی است که از کوه‌های «بینگول» منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.  رود «آرپا» در نزدیکی مرز ترکیه و ارمنستان به رود ارس می‌ریزد و سپس مرز مشترک نخجوان را بطول ۱۱ کیلومتر ترسیم کرده و پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور کرده و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رود کورا می‌ریزد؛  این رود ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران، یعنی کارون طولانی‌تر است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *