×
×

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی
بلعیده شدن۴۰درصد تولیدات کشاورزی توسط آفات

  • کد نوشته: 11482
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۴
  • ۰
  • رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت: سالانه ۴۰ درصد محصولات کشاورزی کشور بر اثر بروز آفات و بیماری‌ها از بین می‌رود که زیان جدی به بخش کشاورزی وارد می‌آید.
    بلعیده شدن۴۰درصد تولیدات کشاورزی توسط آفات
  • تبلیغ هدفمند

     رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت: سالانه ۴۰ درصد محصولات کشاورزی کشور بر اثر بروز آفات و بیماری‌ها از بین می‌رود که زیان جدی به بخش کشاورزی وارد می‌آید.

    دکتر حسین جعفری اظهار داشت: طبق برآورد سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) میانگین خسارت آفات به حوزه کشاورزی نیز جهان ۴۰ درصد است و بر این اساس زیان کشور ما از این ناحیه در حد نرم جهانی است.

    وی افزود: انواع قارچ، ویروس و باکتری و آفاتی همچون حشرات سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی کشور را نابود می کنند که باید به دنبال راه هایی برای کنترل و مهار خسارات این بخش باشیم.

    وی اظهار داشت: سالانه ۱۲۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن بر اثر بیماری های گیاهی نابود می شود.

    بلعیده شدن۴۰درصد تولیدات کشاورزی توسط آفات
    بلعیده شدن۴۰درصد تولیدات کشاورزی توسط آفات

    وی با بیان اینکه هرگاه از مبارزه با حشرات غافل شده ایم خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد شده است افزود: اگر با مبارزه شیمیایی و یا راه های دیگر بتوانیم ۱۰ درصد این خسارات را کاهش دهیم، کمک بسیار بزرگی به امنیت و تامین غذایی کشور کرده ایم.

    رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی بر لزوم پیشگیری از گسترش آفات و بیماری ها تاکید کرد و افزود: باید نقاط قوت و ضعف آفات را شناسایی کرده و برای هرکدام راهکاری مناسب در پیش بگیریم و اصولا باید به دنبال روش های جدید برای به حداقل رساندن زیان های آفات در حوزه کشاورزی باشیم.

    باید به کشاورزان پیش‌آگاهی داد

    جعفری با تاکید بر ضرورت دادن پیش‌آگاهی به کشاورزان گفت: پیش آگاهی کمک می کند تا در بهترین زمان با آفات و بیماری ها مبارزه شود، زمان برای کنترل بیماری را باید به تولید کنندگان و کشاورزان اطلاع دهیم که این شیوه می تواند کمک موثری در راستای مبارزه باشد.

    وی افزود: مدل های پیش آگاهی محصولات مختلف برای زنگ زرد گندم، بادزدگی سیب زمینی و سفیدک داخلی انگور تهیه شده است که با توجه به شرایط آب و هوایی و استفاده از داده های هواشناسی، زمان مورد نیاز برای مبارزه به کشاورزان اطلاع داده می شود.

    رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: تعیین زمان دقیق تاثیر آفتکش ها، مهم ترین عامل موفقیت در کنترل شیمیایی مبارزه با آفات و بیماری ها است که می توان در این مسیر از روش های مختلف استفاده کرد.

    وی اظهار داشت: اگر کشاورز به موقع از سموم و آفتکش ها استفاده نکند به اجبار باید آنرا تکرار کند که این خود باعث آسیب جدی به سلامت تولیدات و همچنین محیط زیست شده و در نهایت تبعات جبران ناپذیری برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

    جعفری گفت: بروز آفات و بیماری ها با توجه به شرایط آب و هوایی تغییر می کند، اما بعضا کشاورزان بر اساس تجربه خود در یک زمان مشخص، اقدام به مبارزه با آن می کنند که این امر گاه آنان را ناگزیر از تکرار مبارزه خواهد کرد و حال آنکه کشاورزان باید با توجه به نظر کارشناسان برای مبارزه با آفات اقدام کنند.

    استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.   

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *