×
×

استاندار گیلان:
وقف باید با شناسایی نیاز جامعه باشد

  • کد نوشته: 11594
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۵
  • ۰
  • نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه موضوع وقف، مرتبط با مسائل اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی است گفت: باید با شناسایی نیاز امروز جامعه در این راستا گام برداشت .
    وقف باید با شناسایی نیاز جامعه باشد
  • تبلیغ هدفمند

    نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه موضوع وقف، مرتبط با مسائل اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی است گفت: باید با شناسایی نیاز امروز جامعه در این راستا گام برداشت .

    ارسلان زارع همزمان با روز وقف، در دیدار مدیرکل و معاونان اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار داشت: وقف، فارغ از نقش آفرینی در توسعه جامعه، می تواند یک ظرفیت در موضوعات اجتماعی و فرهنگی از جمله مدارس به شمار آید.

    وی تصریح کرد: وقف باید همواره زنده باشد چرا که می‌تواند پاسدار معارف دینی و ضامن پیشرفت و توسعه جامعه باشد.

    استاندار گیلان نهادینه کردن فرهنگ وقف را یکی از وظایف مبلغان دانست و متذکر شد : حراست، نظارت و نگهداری از موقوفه ها بسیار مهم است چرا که موجب جلوگیری از انحراف، آسیب و ایجاد خدشه در آنها می شود.

    وی با اشاره به پویا بودن فقه شیعه، بر ضرورت به روزرسانی موضوعات همچون کمک های مومنانه در ایام کرونا تاکید و تصریح کرد: فضای مجازی، ظرفیتی اثربخش برای آگاهی بخشی و فراگیر نمودن آن است.

    زارع اعتمادسازی مردم نسبت به اقدامات و عملکرد اوقاف را گامی موثر در مسیر جلب مشارکت و مساعدت مردم بیان و اذعان داشت: عملکرد مسئولان اوقاف و متولیان موقوفه ها در تقویت اراده مردم برای گرایش به سنت حسنه وقف، تأثیر بسزایی دارد.

    وی با بیان اینکه باید رابطه وقف با اقتصاد مقاومتی مشخص شود،  افزود: باید وقف در یکی از کلید واژه های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری ، تعریف تا با حمایت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ضمن نهادینه کردن فرهنگ و جایگاه وقف در جامعه، نقشه راهی برای آن تعیین شود.

    نماینده عالی دولت در استان به جایگاه رفیع امامزادگان و بقاع متبرکه در اذهان مردم و ارادت گیلانیان به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت های عظیم همچون حرم فاطمه اخری (خواهر امام) در رشت و بارگاه سید جلال الدین اشرف در آستانه اشرفیه با رعایت مسائل بهداشتی متناسب با کرونا و برپایی نماز جماعت، تلاوت قرآن و برنامه های متنوع استفاده شود .

    وقف باید با شناسایی نیاز جامعه باشد
    وقف باید با شناسایی نیاز جامعه باشد

    وی همچنین بر ضرورت اهتمام به اتمام طرح توسعه حرم آقا سید جلال الدین اشرف و اجرای طرح بهسازی بقعه خواهر امام تاکید و تصریح کرد: باید از ظرفیت خیران در این طرح‌ها و نیز برنامه‌های فرهنگی در شهرستان ها با همکاری فرمانداران، شهرداران و دهیاران استفاده ای بهینه شود.

    استاندار گیلان  در پایان تاکید کرد: انتظار دارم در دهه وقف و نیز در طول سال با تبلیغات گسترده، مستندسازی اقدامات و معرفی واقفان نیک اندیش به مردم، موجبات ترغیب مشارکت آنان در این فرهنگ والا فراهم آید.

    استاندار گیلان وقف را در توسعه جامعه نقش‌آفرین خواند و بر لزوم شناسایی نیازهای روز برای وقف تأکید کرد و گفت: لازم است همکاری بیشتر مردم برای ترغیب آنان به مشارکت در سنت حسنه وقف جلب شود.

    زارع اظهار داشت: دین مبین اسلام، دینی جامع و کامل است که در این مکتب حیات بخش برای همه افراد و اقشار، برنامه های زندگی و حقوق اجتماعی و انسانی در نظر گرفته شده است.

    وی با اشاره به  وقف به عنوان یک سنت حسنه مورد سفارش در دین مبین اسلام و بهترین مسیر برای رستگاری و باقیات الصالحات  گفت: وقف به معنای توقف است، یعنی مالکیت یک مجموعه متوقف  و در اختیار مجموعه دیگری قرار داده می شود  و این موضوع است. 

    گیلان دارای  حدود چهار هزار و ۸۰۰ موقوفه ،بیش از ۲۰ هزار رقبه و ۹۴۱ بقعه متبرکه است. ۲۴ مهرماه، روز وقف نامگذاری شده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *