×
×

همسرآزاری
صدرنشین آسیب های اجتماعی

  • کد نوشته: 11946
  • ۱۳۹۹-۰۷-۳۰
  • ۰
  • معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان شمالی اعلام کرد: همسرآزاری با بیشترین موارد در صدر آسیب‌های اجتماعی استان در نیمه نخست امسال قرار گرفت.
    صدرنشین آسیب های اجتماعی
  • تبلیغ هدفمند

     معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان شمالی اعلام کرد: همسرآزاری با بیشترین موارد در صدر آسیب‌های اجتماعی استان در نیمه نخست امسال قرار گرفت.

    علی اکبر صحرانورد از ثبت ۱۷۵ مورد همسرآزاری در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: ۱۵۷ نفر از افرادی که مورد آزار قرار گرفته اند زن و ۱۸ نفر مرد بوده اند که این رقم در نیمه نخست پارسال مجموعا ۱۲۴ نفر شامل ۱۱۱ نفر زن و ۱۳ نفر مرد بوده است.

    وی علت اصلی افزایش این همسرآزاری را شرایط کرونایی برشمرد و افزود: بیشترین میزان همسرآزاری به ترتیب در شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان دیده می شود و عمده آزاردیدگان نیز زنانی با میانگین سنی ۴۰ تا ۴۴ و با تحصیلات پایین هستند.

    صحرانورد، دومین آسیب اجتماعی استان از نظر فراوانی را کودک آزاری ذکر کرد که با کاهشی ۴۴ درصدی نسبت به پارسال به ۱۷۲ مورد رسیده و شامل آزار ۸۵ دختر و ۸۷ پسر زیر ۱۸ سال بوده است.

    وی گفت: این در حالی است که در نیمه نخست پارسال ۳۰۹ مورد کودک آزاری شامل ۱۶۱ دختر و ۱۴۸ پسر زیر ۱۸ سال در استان به ثبت رسیده بود.

    وی بیشترین آمار کودک آزاری را مربوط به شهرستان های بجنورد، اسفراین و شیروان و مربوط دانست که پسران بیش از دختران و در میانگین سنی ۲ تا چهار سال مورد آزار قرار گرفته اند.

    معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی، پدران را به دلیل اعتیاد و یا مشکلات اقتصادی و روانی، عامل بیشترین کودک آزاری های ثبت شده دانست و افزود: عمده والدین آزارگر در رده سنی ۳۰ تا ۳۴ سال قرار دارند و بیشترین نوع آزارها نیز آسیب های جسمی، کتک، ضرب و جرح،  غفلت و مسامحه و سپس آزارهای عاطفی، روانی و… بوده است.

    صحرانورد با بیان اینکه خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان در نیمه نخست امسال پاسخگوی ۹۲۴ تماس تلفنی بوده است، گفت: این رقم در مقایسه با ۷۴۲ تماس مدت مشابه پارسال افزایش دارد که علت اصلی آن، وضعیت ناشی از شرایط کرونایی بوده است.

    وی اظهار داشت: بر اساس آمار جمع آوری شده در ۶ ماهه امسال، برخی آسیب های اجتماعی نظیر فرار از خانه و روابط نامشروع نسبت به پارسال با کاهش محسوسی مواجه بوده است.

    صحرانورد افزود: در سال قبل آمار فرار از خانه در استان ۸۹ نفر شامل ۷۹ زن و ۱۰ مرد ثبت شده بود که امسال این رقم به ۲۱ زن و ۹ مرد کاهش یافته است.

    وی تصریح کرد: در نیمه نخست امسال تیم سیار اورژانس اجتماعی و مرکز مداخله در بحران بهزیستی نیز هزار و ۲۰ ماموریت انجام داده اند که این ماموریت ها نسبت به سال قبل که ۲ هزار و ۱۸۰ ماموریت بود، کاهشی بیش از ۵۰ درصدی داشته است.  

    صدرنشین آسیب های اجتماعی
    صدرنشین آسیب های اجتماعی

    وی با بیان اینکه خدمات سیار در محل تیم اورژانس اجتماعی نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا کم شده است، گفت: سال قبل تعداد ماموریت ها و خدمات تیم سیار بهزیستی ۷۳۴ فقره بود که امسال این رقم به ۴۶۰ ماموریت رسید.

    صحرانورد اظهار داشت: در سال قبل مدد جویان ۷۱۴ مراجعه به مرکز مداخله در بحران بهزیستی داشتند اما امسال کرونا این رقم را به ۵۵۰ مراجعه رسانید.

    ۳۸ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر زیر پوشش خدمات حمایتی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هستند که ۱۹ هزار نفر آنان در حوزه توانبخشی خدمات می گیرند و مابقی زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و افراد دارای آسیب و اعتیاد هستند.

    استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *