×
×

مسوول واحد قرنطینه‌ای اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی
توقیف ۱۳۷۳راس دام قاچاق

  • کد نوشته: 12594
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۷
  • ۰
  • مسوول واحد قرنطینه‌ای اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: هزار و ۲۱۹ راس دام سبک غیرمجاز و ۱۱۷ راس دام سبک قاچاق امسال در استان شناسایی و توقیف شده است.
    توقیف ۱۳۷۳راس دام قاچاق
  • تبلیغ هدفمند

    مسوول واحد قرنطینه‌ای اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: هزار و ۲۱۹ راس دام سبک غیرمجاز و ۱۱۷ راس دام سبک قاچاق امسال در استان شناسایی و توقیف شده است.

    ابراهیم تقوایی از توقیف ‌۴۷ راس دام سنگین غیرمجاز در این استان خبر داد و اظهار داشت: در مدت مشابه پارسال،  ۳۱۴ راس دام سبک غیرمجاز و ۳۴ راس گاو و گوساله غیرمجاز در استان کشف شده بود و شمار دام قاچاق سبک هم ۹۳ راس ثبت شده است.

    مسوول واحد قرنطینه‌ای اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سال گذشته کشف ۴۰۲ راس دام قاچاق گزارش شده بود.

    وی با بیان اینکه خروج دام از این استان به استان های مرزی ممنوع است و مجوزی در این زمینه صادر نمی شود، گفت: خراسان شمالی قطب دامپروری است و شمار زیادی از جمعیت دامی به ناچار باید از استان خارج شود و نیاز است تا دام زنده فروخته شود.  

    وی خاطرنشان کرد: در این استان ۲ میلیون راس دام سبک نگهداری و پرورش داده می شود که اگر از این تعداد، یک میلیون راس مولد باشد، سالانه دست کم یک میلیون راس بره و بزغاله به جمعیت دام سبک استان افزوده می شود.

    تقوایی گفت: بر این اساس برآورد می شود سالانه یک سوم از دام های تولید شده، جایگزین دام های پیر و غیرمولد شده و یک سوم برای تامین گوشت قرمز کشتار شود و در این شرایط باید یک سوم از جمعیت دام، معادل بیش از ۳۰۰ هزار راس، مازاد است که باید در بازار عرضه و یا از استان خارج شود.  

    وی درباره افزایش قیمت دام زنده در استان گفت: به یقین فعالیت دلالان و واسطه ها در این زمینه تاثیرگذار است که تاکنونی اقدامی برای ساماندهی آن انجام نشده است، اکنون هیچ اطلاعاتی از فعالیت چوبداران و دلالان وجود ندارد.  

    تقوایی اظهار داشت: با اجرای طرح هویت گذاری دام و پلاک گذاری، تا حد زیادی از قاچاق و خروج غیرمجاز دام از استان، جلوگیری شده است اما خروج دام و جابه جایی آن بدون دریافت مجوز لازم از دامپزشکی، همچنان وجود دارد.  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *