×
×

مراغه،مکانی برای کرونا

  • کد نوشته: 12700
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۹
  • ۰
  • بیش از هشت ماه از همه‌گیری بیماری کرونا در مراغه، همانند همه جای جهان، می‌گذرد و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان راه‌های اصلی پیشگیری از شیوع این بیماری همچنان با بی‌توجهی مردم شهرستان همراه است.
    مراغه،مکانی برای کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    بیش از هشت ماه از همه‌گیری بیماری کرونا در مراغه، همانند همه جای جهان، می‌گذرد و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان راه‌های اصلی پیشگیری از شیوع این بیماری همچنان با بی‌توجهی مردم شهرستان همراه است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها از جمله مواردی است که روزانه از سوی تمامی دستگاه های متولی به عنوان راه اصلی مقابله با ویروس کرونا در رسانه ها اطلاع رسانی می شود، اما متاسفانه این موارد از سوی مردم مورد بی توجهی قرار می گیرد.

    مردم روزانه از طریق رسانه های مختلف به دنبال شنیدن و خواندن کشف دارو یا واکسن کرونا هستند، در حالی که به گفته بیشتر متخصصان دنیا و کشورمان در حال حاضر تنها دارو و واکسن کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها است.

    طبق تحقیقات و مطالعات منتشر شده در «ژورنال پزشکی لنست» و تاکید متخصصان، استفاده از ماسک و عینک های محافظ بر روند انتقال بیماری کرونا ویروس بسیار تاثیرگذار بوده و مانع انتقال ویروس کرونا به دیگران و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس می شود.

    شهرستان ۲۶۸ هزار نفری مراغه در ۱۲۷ کیلومتری جنوب تبریز نیز با معضل کم توجهی عموم مردم و بی توجهی عده ای کم به رعایت دقیق و همه جانبه دستورالعمل های بهداشتی برای مدیریت بیماری مرگبار کرونا مواجه است؛ اتفاقی که تاکنون مرگ افزون بر ۳۵۰ نفر از مردم این شهرستان را به دنبال داشته است.

    در ۱

    ماسک تا ۹۵ درصد از انتقال کرونا پیشگیری می کند
    رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استفاده از ماسک به عنوان اصلی ترین محافظ انتقال بیماری کرونا ویروس در جهان از سوی متخصصان معرفی شده است و اگر همه مردم از ماسک استفاده کنند تا ۹۵ درصد از انتقال کرونا پیشگیری می‌شود،
    اصغر تنومند گفت: متاسفانه طی سه هفته اخیر شاهد افزایش چشمگیر در تعداد بیماران مبتلا، بستری و فوتی کرونا در شهرستان هستیم.
    وی گفت: ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین (ع) به عنوان اصلی ترین مرکز بستری و مراقبت از بیماران کرونایی شهرستان پر شده است و هر روز شاهد افزایش آمار هستیم.
    تنومند افزود: در حال حاضر با توجه به افزایش آمار مجبور به استفاده از ظرفیت دیگر بیمارستان شهرستان شده ایم.
    وی به آخرین آمار کرونا ویروس در شهرستان اشاره کرد و گفت: تعداد مراجعه بستری و سرپایی به اورژانس بیمارستان های مراغه از زمان شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون یکهزار و ۱۷۲ نفر، تعداد بهبودی و ترخیصی یکهزار و ۵۱ نفر، تعداد افراد مثبت مراجعه کننده به مراکز درمانی یکهزار و ۷۸۱ نفر و تعداد فوتی های مثبت ۲۱۶ نفر است.
    رییس دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: متاسفانه هفت نفر فوتی در ۲۴ مهرماه به عنوان رکورد بیشترین تعداد فوتی در شهرستان مراغه ثبت شده است.
    تنومند گفت: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته در شهرستان، کمبود تخت آی سی یو نداریم اما افزایش آمار نگران کننده است.

    مراغه،مکانی برای کرونا
    مراغه،مکانی برای کرونا

     اصناف موظف به استفاده از ماسک هستند

    معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان مراغه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا ویروس در مراغه و اجباری شدن استفاده از ماسک از درب منزل، تمامی اصناف موظف به استفاده از ماسک در محل کار خود هستند.
    حکیمه انتظاری افزود: اصناف و کسبه شهرستان نسبت به نصب نوشته «لطفا با ماسک وارد شوید»  بر روی شیشه های مغازه ها اقدام و از پذیرش مشتریان بدون ماسک پرهیز کنند.  
    وی گفت: اکیپ های نظارتی متشکل از دستگاه های متولی، موظف به تشدید بازرسی از اصناف شهرستان هستند و در صورت عدم رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا طبق قانون باید برخورد کنند.
    وی افزود: سلامتی مردم از همه چیز مهمتر است و باید همه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی حساس باشیم.  
    وی گفت: خوشبختانه بیشتر اصناف شهرستان به توصیه های ستاد مقابله با کرونا عمل می کنند و محدود واحدهایی هستند که به دستورالعمل های ابلاغی بی تفاوت هستند.
    معاون فرماندار مراغه خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد و اتاق اصناف با برنامه های مختلف نسبت به استفاده عموم از ماسک فرهنگ سازی کنند.
    انتظاری ادامه داد: خوشبختانه کمبود ماسک در شهرستان نداریم.
    وی اضافه کرد: همچنین هیات امنای مجتمع ها موظف به ضدعفونی روزانه هستند.  
    وی به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در بازارهای هفتگی تاکید کرد و گفت: بازارهای هفتگی در صورت عدم رعایت دستورالعمل ها تعطیل خواهند شد.  
    وی ادامه داد: متاسفانه مردم در مقابل دفاتر پیشخوان ها تجمع می کنند که این موضوع قابل قبول نیست و نیازمند همکاری و همراهی مردم در این خصوص هستیم.



    کمبود ماسک در مراغه نداریم
    رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: خوشبختانه در یک ماه اخیر کمبود ماسک در شهرستان نداریم و با برنامه ریزی های انجام شده در سطح شهرستان ماسک به مقدار کافی موجود است.
    محمدرضا حسن زاده گفت: از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا ویروس و به دنبال آن ضرورت استفاده از ماسک، به دنبال جذب سرمایه گذار برای تولید ماسک در شهرستان بودیم.
    وی گفت: خوشبختانه به نتایج خوبی در این مورد رسیدیم و بزودی خبرهای خوشی در تولید ماسک از شهرستان اطلاع رسانی خواهد شد.
    وی افزود: شرکت های توزیع و پخش کالاهای بهداشتی موظف به توزیع ماسک مطابق با استانداردهای لازم هستند و در صورت تخلف برخورد و جمع آوری خواهد شد.



    هزینه بر بودن خرید ماسک اصلی ترین دلیل مردم برای عدم استفاده از آن است
    یکی از فعالان رسانه ای شهرستان مراغه در خصوص استفاده از ماسک در شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه قیمت بالای ماسک اصلی ترین علت برای عدم استفاده مردم از ماسک است و در این خصوص آشفتگی بازار ماسک را در کشور شاهد هستیم.
    وی گفت: به عنوان مثال یک خانواده پنج نفره اگر روزانه ۵ عدد ماسک با قیمت هر کدام ۲۵۰۰ تومان خریداری کنند باید ماهانه ۳۷۵ هزار تومان برای خرید ماسک پرداخت کنند که این مقدار برای هیچ خانواده ای با وجود این همه مشکلات اقتصادی مقدور نیست.
    وی افزود: به گفته متخصصان باید ماسک های استفاده شده هر ساعت دور انداخته شوند که این موضوع در بیشتر مردم صدق نمی کنند و ما شاهد استفاده یک ماسک به صورت نامحدود در بین مردم هستیم.
    وی گفت: استفاده از ماسک های غیراستاندارد و تقلبی از دیگر مواردی است که شاهد آن هستیم و این موضوعات باعث افزایش آمار کرونا در کشور و شهرستان مراغه شده است.



    مشتریان را نمی توان به استفاده از ماسک اجبار کرد
    یکی از اصناف مراغه ای در خصوص عدم استفاده از ماسک از سوی مشتریان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه با وجود تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا و نصب نوشته «لطفا با ماسک وارد شوید»  بر روی شیشه های مغازه، بیشتر مشتریان به این موضوع بی اعتنا بوده و نمی توان آن ها را به استفاده از ماسک اجبار کرد.
    وی گفت: متاسفانه بازار مراغه از همتن روزهای نخست شیوع کرونا تقریبا تعطیل بوده و میزان درآمد برای اصناف نزدیک به صفر بوده است.
    وی اضافه کرد: با وجود این وضع بازار نمی توان به مشتری که هر از چند گاهی به مغازه جهت خرید مراجعه می کند، استفاده از ماسک را اجبار کرد.
    وی گفت: متاسفانه تسهیلات کرونایی برای واحدهای آسیب دیده از کرونا هم به داد اصناف نرسید چراکه بیشتر اصناف یا با مشکلاتی برای دریافت آن مواجه شده و در ادامه صرف نظر کردند و یا تسهیلات پرداختی در مقابل آن میزان ضرر و زیان وارده بسیار ناچیز است.


    مدیران ادارات در قبال استفاده از ماسک مسوولیت اجتماعی دارند
    یکی از کارمندان ادارات مراغه در خصوص استفاده از ماسک به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر عدم خدمات دهی به افراد فاقد ماسک در ادارات، متاسفانه شاهد آن هستیم که هیچ گونه اقدامی از سوی مدیدران ادارات در خصوص این موضوع صورت نمی گیرد و مدیران و روسای ادارات در قبال استفاده از ماسک مسوولیت اجتماعی دارند و باید به آن عمل کنند.
    وی گفت: متاسفانه بیشتر مراجعان به اداره یا از ماسک استفاده نمی کنند و یا هنگام ورود به اداره از ماسک چند بار مصرف استفاده می کنند.
    وی افزود: بیشتررهمکاران اداره به بیماری کرونا مبتلا و متاسفانه موجب انتقال بیماری به خانواده های خود شدند که علت اصلی آن عدم رعالیت فاصله گذاری اجتماعی و عدم استفاده از ماسک از سوی مراجعان به ادارت است.
    وی اضافه کرد: متاسفانه ابزاری برای اجرایی کردن مصوبه عدم خدمات دهی به افراد فاقد ماسک در ادارات نداریم و در این خصوص نیازمند حمایت و همراهی روسای ادارات هستیم.

    یکی از شهروندان مراغه ای نیز در مورد عدم استفاده از ماسک به خبرنگار ایرنا گفت: از ماسک استفاده نمی کنم چون اعتقادی به استفاده از ماسک ندارم.
    وی گفت: ماسک علاوه بر تحمیل هزینه، از سوی برخی از متخصصان منع شده است.
    وی افزود: به یاد داریم که در اوایل شیوع بیماری کرونا ویروس بیشتر مسوولان کشور توصیه می کردند که نیازی به استفاده همه از ماسک نیست و حالا در عجبم که چرا به استفاده از ماسک از درب منزل تاکید می شود.
    خبرنگار ایرنا در گفت و گو با بیشتر مردم دلیل عدم استفاده از ماسک را قیمت بالای ماسک، افزایش ماسک های غیراستاندار و تقلبی در بازار، نظرات مختلف متخصصان در استفاده یا عدم استفاده از ماسک عنوان می کنند.
    متاسفانه در حال حاضر عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تجمعات مختلف و همچنین عدم استفاده از ماسک و یا عدم استفاده صحیح از ماسک موجب افزایش آمار کرونا در کشور و شهرستان شده است.
    در حال حاضر شهرستان مراغه جز ۴۳ شهرستان فوق پرخطر کشور بوده و شاهد افزایش روزانه آمار مبتلا، بستری و فوتی در شهرستان هستیم.
    شیوع ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹ برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به تدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد. در ایران نیز در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شد و از آن زمان به بعد شاهد افزایش آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در سایر استان های کشور هستیم.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *