×
×

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کشور
رازجاودانگی،مردمی بودن فراغی است

  • کد نوشته: 12873
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۰
  • ۰
  • رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کشور، راز ماندگاری و جاودانگی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در اذهان عمومی را مردمی بودن این شاعر بلند آوازه ایرانی دانست و گفت: اشعار او زبان حال مردم است.
    رازجاودانگی،مردمی بودن فراغی است
  • تبلیغ هدفمند

    رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کشور، راز ماندگاری و جاودانگی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در اذهان عمومی را مردمی بودن این شاعر بلند آوازه ایرانی دانست و گفت: اشعار او زبان حال مردم است.

    سیدمحمد حسینی عصر جمعه در همایش “وحدت مسلمین و محبت اهل بیت (ع) در اندیشه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن” و در جمع شاعران و نویسندگان منطقه گنبد کاووس اظهارداشت که این شاعر و عارف نامی قوم ترکمن، مسائل و مشکلات مردم و زندگی آنها را با زبان زیبای شعر بیان می‌کرد.

    به گفته وی؛ در اشعار مختومقلی فراغی مفاهیم بلندی از ظلم و ستم حاکمان آن زمان به مردم، توحید و خدا پرستی، وحدت و اتحاد، کمک به دیگران، عشق و مودت به پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وجود دارد که شایسته تکریم است.

    حسینی با اشاره به سخن یکی از شاعران بزرگ معاصر که مختومقلی فراغی را “فردوسی” ترکمن‌ها دانسته است، اضافه کرد: این سخن درستی است و امروز خانواده‌های ترکمن و دیگر خانواده‌های ایرانی بایستی فرزندان خود را بیشتر با اشعار این شاعر و دیگر مفاخر بزرگ کشور آشنا نمایند.

    وی تصریح کرد: امروز جبهه استبکار و کشورهای استعمارگر به دنبال تغییر در فرهنگ، باورها و سبک زندگی ملت‌هایی با فرهنگ و تمدن اصیل بویژه ایجاد فاصله بین نسل جوان آنها با گذشته هستند تا به مرور آنها را بی‌هویت و تابع نظر و فرهنگ غربی نمایند.

    رازجاودانگی،مردمی بودن فراغی است
    رازجاودانگی،مردمی بودن فراغی است

    همچنین رییس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در این همایش با تبریک ولادت باسعادت حضرت محمد (ص)، امام صادق (ع) و هفته وحدت گفت: وطن دوستی، عشق به پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و توجه به وحدت که بارها در اشعار مختومقلی فراغی آمده از عوامل مهم در تقریب و مودّت بین مذاهب اسلامی است.

    حجت الاسلام نورعلی دیلم افزود: اشعار مختومقلی فراغی بویژه اشعاری که در عشق و مودّت اهل بیت پیامبر (ص) سروده شده است، بهترین سند و مدرک برای اثبات عقیده درست اهل سنت گلستان نسبت به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و نیز زندگی مسالمت آمیز آنها با دیگر اقوام ساکن در این استان است. 

    وی اضافه کرد: طی چند روز آینده دفتر مربوط به اقشار اهل سنت در نمایندگی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور راه اندازی خواهد شد تا از ظرفیت هنرمندان، شاعران و نویسندگان آنها برای تحکیم وحدت و تقریب بیشتر اقوام و مذاهب در استان گلستان استفاده شود.

    به گزارش ایرنا، در این همایش که با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی، نمایندگی مرکز بزرگ اسلامی و بنیاد مختومقلی فراغی در گنبدکاووس برگزار شد، برخی شاعران و نویسندگان ترکمن به قرائت اشعاری از این شاعر و عارف نامی پرداختند.

    مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

    اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *