×
×

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی
آغازکشت دیم باوجودبارش کم

  • کد نوشته: 12991
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۱
  • ۰
  • مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: گندمکاران استان دیمزارهای خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز تاکنون به صورت «خشکه‌کاری» کشت کرده‌اند.
    آغازکشت دیم باوجودبارش کم
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: گندمکاران استان دیمزارهای خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز تاکنون به صورت «خشکه‌کاری» کشت کرده‌اند.

    مهندس محمدنقی کاظمیان اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق سرد پایان مهر ماه پایان فصل کشت است، کشاورزان بعد از این تاریخ گندم را بدون بارندگی که همان خشکه کاری است کشت می کنند که با اولین باران سبز  می شود.

    وی اظهار داشت: در کشت معمولی کشاورزان بعد از اولین بارندگی زمین را آماده برای کشت می کنند و در بارندگی بعدی محصول سبز می شود اما با توجه به اینکه امسال در فصل کشت باران موثری نداشته ایم بهره برداران از روش خشکه کاری استفاده کردند.

    وی سطح ابلاغی گندم آبی در استان را ۴۷ هزار و ۳۸۰ هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح کشتزارهای این استان گندم آبی کشت شده است.

    وی گفت: همچنین سطح ابلاغی گندم دیم در استان نیز ۹۸ هزار هکتار است که تاکنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مناطق سردسیری استان زیر کشت رفته است.

    مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره برداران در روش خشکه کاری بذر را در زیر خاک می کنند و بذر در حالت انتظار قرار می گیرد و پس از یک بارندگی سبز خواهد شد.

    کاظمیان اظهار داشت: تغییر اقلیم و نوسانات درجه حرارت در سال های اخیر در استان بیشتر شده است و معمولا پاییز خنک و باران کم داریم اما زمستان ملایم تر و بارش باران بیشتر از نرمال را تجربه خواهیم کرد.

    وی گفت: اگر تا نیمه دوم آذرماه شرایط برای کشت معمولی فراهم نشد باید این قشر در مناطق دیم تا اواخر آذرماه و اوایل دی ماه کشت انتظاری یه همان خشکه کاری را ادامه دهند.

    وی در ادامه اظهار داشت: این سازمان ۴۵ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان را تهیه می کند مابقی نیاز را باید خود تامین کنند، توصیه می شود مقداری از تولید محصولات را هر ساله برای بذر نگهداری کنند، بذر خوب باید زیر خاک برود تا در تولید موثر باشد.

    وی سطح زیر کشت جو ابلاغی در استان را نیز ۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح  ۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار هکتار نیز دیم است، تاکنون ۹ هزار و ۶۲۰ هکتار از کشتزار های استان زیر کشت جو رفته و سطح سبز این محصول تاکنون دو هزار و ۷۵۰ هکتار است.

    کاظمیان با بیان اینکه این نهاده دامی امسال از افزایش قیمت برخوردار بوده است گفت: با وجود این، قیمت بذر جو اصلاح شده پایین است به جوکاران توصیه می کنیم که از جو اصلاح شده استفاده کنند.

    وی با بیان اینکه شاخص استفاده از جو اصلاح شده در کشور ۱۲ درصد است افزود: اما در این استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است، کشاورزان می توانند از سه تا چهار سال از بذور تولیدی خود استفاده کنند.

    کشاورزان این استان امسال ۱۳۱ هزار و ۱۷۱ تن گندم مازاد بر نیاز خود را به سیلوها و مراکز خرید تحویل دادند این در حالی است که در سال ۹۸،   ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن تحویل شده بود، ۱۸.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

    برآورد شده بود امسال ۲۶۵ هزار تن گندم از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت و ۱۴۰ هزار تن محصول به سیلوها تحویل شود.

    ۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی در سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

    میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.   

    استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.  

    بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

    رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان شمالی گفته است: سال آبی گذشته، متوسط میزان بارندگی در استان ۲۸۹ میلی‌متر بود که نسبت به سال ماقبل آن ۲۵ درصد کاهش داشت.

    مهری هاشمی دوین اظهار داشت: میزان بارندگی در ایستگاه های استان در سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۹۸ تا ابتدای مهر ۹۹) به طور میانگین ۲۸۹ میلیمتر ثبت شده است و این در حالی است که این رقم در سال آبی ماقبل آن ۳۸۶ میلی متر گزارش شده بود.

    اما مهرماه امسال به طور میانگین ۷.۴ میلی متر بارندگی در ایستگاه‌های استان ثبت شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۱۱۷ درصد بیشتر است.  

     بارندگی ها در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال چهار میلی متر بیشتر بوده است.  

    میزان بارندگی ها در استان در نخستین ماه سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت ۲.۳ میلی متر کاهش دارد.  

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *