×
×

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات
کنترل دام،باکم کاری نمیشود

  • کد نوشته: 13149
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۳
  • ۰
  • مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات تاکید کرد: متاسفانه در زمینه ایجاد سامانه های مورد نیاز برای مقابله با قاچاق دام، دستگاه های مسئول کاری نکرده اند.
    کنترل دام،باکم کاری نمیشود
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات تاکید کرد: متاسفانه در زمینه ایجاد سامانه های مورد نیاز برای مقابله با قاچاق دام، دستگاه های مسئول کاری نکرده اند.

     به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از پایگاه خبری لقمه، دکتر عبدالمجید اشتهاردی مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با رادیو اقتصاد، در مورد اینکه چرا نظارتی برای جلوگیری از قاچاق دام اعلام نمی شود و یا به اندازه کافی وجود ندارد گفت: به نظر من نظارت به اندازه کافی وجود دارد اما موارد مختلفی همچون وضعیت اقتصادی و نوسانات بی سابقه ارز، کنار هم قرار می گیرند تا قاچاق در این سطح رخ دهد. الان در بحث دام و گوشت قرمز، اقداماتی از قبیل تامین نهاده ها توسط جهاد کشاورزی و مقابله با خروج دام از کشور انجام می شود اما در این بین مشکلاتی وجود دارد.

    کنترل دام،باکم کاری نمیشود
    کنترل دام،باکم کاری نمیشود

    وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق همیشه برخی از گروه ها قربانی منافع یک عده قاچاقچی که از آنها سوء استفاده می کنند. به عنوان مثال همانطور که به کرات هم گفته ام که در بحث مبادلات مرزی و سهمیه های مرز نشینی، مرز نشنیان قربانی سوء استفاده کنندگان هستند. در بحث قاچاق دام هم مدام در مناطق مرزی پرونده هایی تشکیل می شود و می بینیم که افراد روستایی ساکن آن مناطق اجیر می شوند که مدعی شوند دامی که به عنوان قاچاق کشف و ضبط شده را مال آنها بوده و برای تالیف در مناطق مرزی رها شده اند. این پرونده به راحتی رای برائت می گیرد. بویژه که در مناطق صرف مرزی ملاحظاتی وجود دارد که باعث می شود ن طور که باید نتوانیم مقابله کنیم.

    اشتهاردی تاکید کرد: در حال حاضر خروج و صادرات دام تقریبا ممنوع است و مجوزی برای آن صادر نمی شود، اما من هم معتقدم که خروج غیر قانونی دام به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق یا از استان آذربایجان غربی به وفور داریم اما اینکه چقدر از اینها کشف می شود بحثی است که ضابطین و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق باید آمارش را اعلام کنند. شاید خیلی از این دوستان بگویند که قاچاق دام اتفاق نمی افد اما واقعیت این است که وقتی در آن سوی مرزها گوشتی که در داخل کشور حدود کیلویی ۱۶۰ هزار تومان است، چندین برابر قیمت دارد طبیعی است که انگیزه برای خروج دام بهصورت قاچاق زیاد شود و نمی توان آن را انکار کرد.

    وی تصریح کرد: به هر حال قاچاق دام وجود دارد و به رغم اینکه دولت از سال ۱۳۹۷ دتورالعملی مربوط به ضوابط خرید و فروش و حمل و نقل دام در داخل کشور مصوب کرده و اجرا می شود؛ اما دامی که از کشور خارج می شود در بدو امر در داخل کشور و بر خلاف مقررات خرید وفروش و جابجا شده است.

    مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: هفته گذشته تعداد بسیار زیادی گوسفند در جنوب کرمان کشف شده است که قطعا این گوسفندان در جای دیگری پروار و بارگیری شده اند. وقتی می گوئیم که از عشایر و یا روستائیان و بومی برای این منظور سوء استفاده می شود همین است که آنها را مجاب کرده اند که ادعا کنند ما این دام را برای چرا به اینجا آورده ایم در حالی که کاملا مشخص است که این دام بومی استان مرکزی ما است.

    وی در پاسخ به این سوال که در حضور سامانه های روشن حمل و نقل، کد فعالیت اقتصادی و نظارت وزارت جهاد را داریم و در حالی که یک مسافر بدون اطلاع از ترمینال یک شهر به شهر دیگر نمی تواند برود، چگونه این حجم از دام جابجا می شود و کسی متوجه نمی شود گفت: دغدغه فکری و سوال ما هم هست وقتی که پرونده دام می آید با مشکل بر می خوریم. وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون از سال ۱۳۸۵ مکلف بوده که بستر سازی کرده و با ایجاد سامانه ها و ابزار مورد نیاز اقداماتی همچون پلاک کوبی دام را انجام دهد. اما الان یک دامدار می تواند بگوید من برای پلاک کوبی مراجعه کردم ولی پلاک و امکاناتی در کار نبود! و این بهانه هایی است که به راحتی افراد سودجو می توانند از آن بهره ببرند و ما هم در رسیدگی به این پرونده ها با مشکل روبرو هستیم و آنها می توانند خود را پشت روستائیان، عشایر و مرز نشینان مخفی کنند.

    عبدالمجید اشتهاردی تاکید کرد: متاسفانه دستگاه های مسئول در زمینه ایجاد سامانه های مربوط به دام و دامپزشکی و پلاک کوبی کاری نکرده اند. سازمان امور عشایر بعد از این همه سال هنوز می گوید که من نتوانسته ام دفترچه ای صادر کنم.

     

     خبرنگار: محمدصالح حجت الاسلامی

    منبع: لقمه

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *